Číslo 13 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou a houslistkou.
Ivou Bittovou.


 


 

 

 

 

Petr Pavlovský, kritik

Vlastenectví? Z úst do rukou!

Dvouhodinový pořad Rytmus, pohyb a světlo Františka Kupky odezněl 22. února na ČRo 3 v primetimu, v rámci pravidelného Pátečního večera. Redaktor Jiří Kamen jej uvedl na závěr výstavy Národní galerie v Praze Cesta k Amorfě, která skončila 3. března. Proč až na závěr?
Ne všechny druhy umění jsou vůči čistě zvukovému médiu stejně vstřícné. V rozhlase jsou „doma“ hudba a slovesnost, naopak výtvarná umění, kinematografii či divadlo umí lépe přiblížit televize. To ovšem neznamená, že třeba k malířství nemá rozhlas o říci naopak, Kamenova kompozice ukázala, že to možné docela dobře je. Předpokládá to ovšem připravené posluchače, takové, kteří už Kupkovy obrazy alespoň trochu znají. To jsou samozřejmě především absolventi aktuální výstavy, ale nemusí to být jenom oni. Kupka je u nás vidět i jindy a jinde, nehledě k již docela bohaté literatuře s reprodukcemi.
V rozhlase nelze obrazy ukazovat, ale je možné o nich zasvěceně mluvit a je též možné a potřebné mluvit o jejich tvůrci. A tak jsme slyšeli citace z textů spisovatele Richarda Weinera, kunsthistoričky Ludmila Vachtové, básníka Josefa Svatopluka Machara, i z esejů Františka Kupky, vytvářejících jakýsi umělecký program (normativní estetiku).
Historik umění Vojtěch Lahoda seznámil posluchače s řadou důležitých, ale nepříliš známých skutečností. Kupříkladu je sice známé, že se malíř intenzivně zajímal o pokroky přírodních věd a techniky, méně už se ale ví o přímé inspiraci filmem. Přitom když chtěli filmaři Kupkovy obrazy natočit a udělat s ním rozhovor (nevím sice jak, film byl ještě dlouho němý), tak to prý odmítl s námitkou, že by to byla nemístná reklama. Při takovém postoji k médiím se ovšem nelze divit, že prakticky celý život třel bídu s nouzí a zemřel de facto neuznán.
Jedním z míst, kde lze vidět mnohé Kupkovy obrazy stále, je galerie Medy Mládkové v Sovových mlýnech. Jejich vystavováním ale zájem mecenášky a sběratelky nekončí. Je to už téměř sedm let co přišla s návrhem převézt Kupkovu urnu z pařížského sklepního kolumbária na vyšehradský Slavín. „O této možnosti se hovořilo i na českém velvyslanectví v Paříži v listopadu 2007, kam zavítala delegace z královéhradeckého kraje… Hejtmana Pavla Bradíka jsem tehdy doprovodila do kolumbária. Květiny pro Kupku jsme museli položit na zem, není je totiž kam jinam dát (Rozhovor s B. Jaklovou, Reflex, 2012, 34). Kupka byl totiž Východočech, narodil se v roce 1871 v Opočně.
Neskrývaně vstřícní byli k tomuto projektu bývalý ministr kultury Jiří Besser i současný ministr zahraničí Karel Schwarzenberg; vstřícní jsou rektor AVU Jiří T. Kotalík (Kupka byl profesorem této školy) i ředitel Vojenského historického muzea Aleš Knížek, který nabídl zajištění převozu (František Kupka byl legionář, hrdina I. odboje).
Prezidentské volby máme za sebou. Nenastal čas, aby nám, jak říkával K. H. Borovský, vlastenectví „ráčilo vlézt z úst do rukou“?



  Řeči po hospodách    
 
  
Penicilin & zasvěcení    
 
  Můžu vám skočit do řeči, soudruhu?