Číslo 15 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herecem a režisérem.
Jakubem Špalkem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Věčný rošťák slaví osmdesátiny

S pětadvacetiletým Jeanem-Paulem Belmondem vpadla na plátna nejen francouzských kin nová estetika – na rozdíl od dosavadních krasavců se vyznačoval tváří spíše tuctovou, ne-li nevzhlednou. Ztělesňoval víceméně sympatické typy přidrzlých postav, které si s nějakými mravy příliš nelámaly hlavu. Celosvětovou slávu mu přinesl smolařský gangstřík v Godardově debutu U konce s dechem (1959) – a z navozené ležérnosti pak těžil i v dalších filmech, najmě v rovněž Godardově Bláznivém Petříčku (1965). Zejména v počátcích nalezneme i díla umělecky náročná, spolupracoval s uznávanými tvůrci, například De Sikou, Bologninim, Melvillem nebo Resnaisem.

Belmondo proslul tím, že se nerad nechával zastupovat kaskadéry

Belmondo, jak pozvolna podléhal komerčním tlakům, si postupně vybudoval image řekněme „sympatického darebáka“, který s úsměvem na rtech porušuje společenské konvence, ať již stojí na straně zákona či proti němu. Proslul figurkami svérázných dobrodruhů (podle vzoru Muže z Ria, 1963), dokázal obratně spojovat napětí s humornou nadsázkou, takže se uplatnil v řadě dobrodružných komedií (Manželé z roku II, 1970). Věrohodně však vyznívali i samorostlí poldové (Samotář, 1987), které nebylo radno naštvat. Belmondo proslul tím, že se nerad nechával zastupovat kaskadéry, takže v mnohých nebezpečných výjevech vystupoval opravdu sám. Navíc dokázal přiměřeně zestárnout, přestože stále zůstával nezbedným chlapíkem s dětsky bezelstnýma očima.
Letos již osmdesátiletý herec (narodil se 9. dubna 1933) se dočkal nejvyšších, i společenských ocenění (od ministra kultury například získal řád Čestné legie). Herecky aktivní byl až do roku 2001, kdy utrpěl vážnou mozkovou příhodu. Dlouhodobě překonával pohybové i hlasové postižení, od té doby vystoupil v jediném filmu, v melodramatu Muž a jeho pes (2008), kde sehrál osamělého starého muže zápasícího s následky ochrnutí.
Česká televize uvádí tři jeho filmy, vesměs spadající mezi únikové tituly bez větších ambicí. V málo známém thrilleru Ho! (8. 4., ČT2, 21.50) herec ztělesnil bývalého automobilového závodníka, jenž se při hledání dobrého bydla spřáhne s podsvětím. V daleko známějším policejním dramatu Strach nad městem (12. 4., ČT2, 21.40) se představil jako komisař, vytrvale stíhající nepolapitelného zločince. A v parodii Muž z Acapulca (13. 4., ČT1, 21.35) ztělesnil jak spisovatele podřadného čtiva, tak jeho literárního hrdinu, ať již koná supermanské skutky nebo se naopak propadá do malomyslnosti. Zejména tady se dokázal vysmát vlastnímu typu, u diváků tak oblíbenému.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Sametový hlas z Kopanic
 
  
Jak to (možná) bylo s Pákou
 
  Max Ernst - Nadreálná realita