Číslo 15 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herecem a režisérem.
Jakubem Špalkem.


 

 

 


 

 

Jak to (možná) bylo s Pákou

Český rockový zpěvák, kytarista, skladatel a textař Michal Ambrož je známý především jako frontman kapely Hudba Praha a spoluzakladatel její kultovní předchůdkyně Jasná páka, jež měla být v polovině osmdesátých let režimem rozprášena stejně razantně, jako Plastici o dekádu dřív. Nestalo se tak především pro pokročilou zpuchřelost systému, který v době nastupující „glasnosti“, ať už ten pojem znamenal cokoli, neměl sílu odolávat „nové vlně se starým obsahem“ – jak v titulku nechvalně známého pamfletu komunistického listu Tribuna tehdejší pohlaváři charakterizovali sílící proud neoficiální hudební kultury, jemuž nerozuměli, o to víc se jej však obávali.

Jasná páka i Hudba Praha se v posledních letech v lehce rozdílných obsazeních vrátily na jeviště a jejich příběh je pro novou generaci posluchačů patrně stále lákavý a poučný. I proto vznikla kniha s rozverným názvem Já už si to, ty vole, nepamatuju přesně, jež je poutavým rozhovorem, který s Michalem Ambrožem vedli spřátelené duše obou kapel, výtvarník a pedagog Karel Haloun a lingvista a překladatel Jan Mattuš. Absolventa konzervatoře v oboru klasická kytara a dnes i rádiového moderátora či majitele malé vodní elektrárny na Sázavě představuje ten ležérně plynoucí „trialog“ vskutku zevrubně. Dozvíme se o Ambrožově slavném předkovi Janu Zrzavém, v jehož domečku na Nových zámeckých schodech jako začínající hudebník pořádal večírky pro zvané i nezvané, ale také o složitém vztahu, jenž ho poutá k legendární postavě prvního interpreta písní Špinavý záda, Pal vocuď! nebo Paralet Vladimíra „Dády“ Albrechta, jenž pro psychickou nemoc skupinu opustil už záhy po jejím komunistickém zákazu a dosud má pověst ztraceného Syda Barretta českého bigbítu.
Vzpomínky v mnohém navazující na ještě barvitější memoáry baskytaristy Ambrožových bandů Jana I. Wünsche jsou pozoruhodné nejen jako dokument – třebaže autoři podtitulem Děravá rekapitulace naznačují, že ne vše se muselo stát přesně tak, jak je psáno. Nezpochybnitelnou hodnotou knihy je i její útěšná výtvarná podoba, na níž se opět podíleli oba zpovídající – Haloun tradičně nápaditou grafickou úpravou a Mattuš stejně obvyklou péčí, již titulu poskytl ve svém nakladatelství Julius Zirkus.

Milan Šefl



  Sametový hlas z Kopanic
 
  
Jak to (možná) bylo s Pákou
 
  Max Ernst - Nadreálná realita