Číslo 15 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herecem a režisérem.
Jakubem Špalkem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Jakub Špalek v roli Michala, „Romea středního věku“, ve hře Viliama Klimáčka KomunismusJakub Špalek, herec, režisér,
divadelní ředitel

Proč jste svůj divadelní spolek pojmenovali právě podle básně Hanse Arpa? Měli jste tehdy blízko k dadaismu?

S tím nápadem přišel Michal Dočekal, který byl jedním ze zakládajících členů. Mně se líbilo, co všechno to slovo kašpar v češtině znamená – může být hanlivé i zamilované...

...označuje herce...

No právě.

Když jste v roce 1990 spolek Kašpar zakládali, byli jste osamoceni, žádná soukromá divadla tu neexistovala. Co vás k tomu kroku vedlo?

Na počátku devadesátých let to byla partyzánská ilegální činnost. Grantový systém teprve vznikal. Vedle nás tu byly – jako soukromé subjekty – Divadlo Za branou II a Gag Borise Hybnera a obě společnosti z finančních důvodů zanikly. Dlouho jsme byli jediní, až pak se objevil Karel Heřmánek v Gongu.

Jak se vám podařilo přežít?

Byla to vlastně náhoda. Končili jsme školu a chtěli pracovat mimo strukturu dotovaných divadel, která nám z různých důvodů neseděla. Zkoušeli jsme to všelijak, ale pořád to nešlo. Navíc jsem byl v té době nezaměstnaný, ale nemohl jsem brát podporu, protože bych musel dokázat, že jsem někde žádal o práci. A kdybych o ni zažádal, tak bych ji asi v nějakém divadle dostal. Byla to taková divná doba, ani vám nebudu říkat, z čeho jsem žil...

Na čem jste v té době pracovali?

Tehdy jsme zkoušeli Cyrana. Žádali jsme podporu, žádnou jsme nedostali a věděli jsme, že za všechny faktury zůstaneme dlužni. A že celý projekt vybouchne dva měsíce po premiéře. Mezitím jsem ale dostali skvělou nabídku jít do Rokoka – do Městských divadel pražských. Tehdejší ředitel Jan Vedral pro nás vlastně Rokoko nachystal – dostali jsme celé divadlo včetně volných úvazků plně k dispozici. Ovšem také se od nás čekalo, že budeme dělat hodně muziky za málo peněz. A proč ne, byli jsme mladí. Na dva roky jsme se ocitli na půdě dotovaných divadel, a zejména druhý rok jsme zažívali nesmírně dobré a úspěšné období. Ale současně jsme v tom druhém roce dostali výpověď kvůli neshodám s vedením. Další sezonu jsme pak přežívali doslova na chodnících a v pronajatých divadlech.

Jak jste se z toho „chodníku“ zvedli?

Odešli jsme asi s osmi inscenacemi na repertoáru. Hráli jsme nárazově v Divadle Minor a v Celetné a také jezdili po zájezdech. Během roku jsme ale zase padali do čím dál větších dluhů, a jak už to bývá, když je nedostatek peněz, lidi se přestávají mít rádi, nastávají konflikty... Zkrátka během roku jsme se zase rozpadli. Mezitím jsem ale připravil projekt na roční nájem Celetné, dokonce tu proběhla menší rekonstrukce. Po roce jsme Divadlo v Celetné otevírali Cyranem.

Pak už nastalo klidnější období?

Několik dalších let jsme existovali bez jakýchkoli dotací, ať už mluvíme o Divadle v Celetné, nebo o spolku Kašpar. Teprve po letech se stát a město naučily dotovat i takové divadelní partyzány, jako jsme my. Naštěstí dneska už je to běžné.

Přesto pořád nechápu, jak jste mohli přežít. Vždyť vás nebylo pár...

Měli jsme dluhy, ale ty nebyly příliš vysoké, pohybovali jsme se lehce v mínusu. A Celetná – i přesto, že jsem to opakovaně přepočítával – vycházela jako ztrátová činnost. Hlavně nájem byl strašně vysoký. Až mě napadl model, že by se mohlo hrát víc představení, než je dní. Že se zkrátka o ten nájem podělíme. A najednou mi vyšla ta kýžená nula. Což byl úspěch.

A bylo s kým se dělit?

Tehdy hrálo v Celetné několik souborů, studenti DAMU – Disk, jeden soubor pohybového divadla, vzniklo CD 94 i anglo-americký soubor Misery Loves Company. A když se to nehodilo jednomu, hrál druhý soubor. Například – všichni Češi odjíždějí na víkend z Prahy, ale amíci zůstávají. Tudíž v pátek a v sobotu se hrálo v Celetné anglicky a o Velikonocích zase pro turisty. A tímhle neuvěřitelným pelmelem se podařilo dostat se do kladných čísel. Samozřejmě že ty pracovní podmínky byly neuvěřitelně tvrdé. Shodou okolností se mi včera dostal do ruky únorový program z roku 2005. Představte si, že v měsíci, který má dvacet osm dní, se hrálo v Divadle v Celetné čtyřicet představení! A takhle pracujeme dosud. Dnes má Celetná až čtyři sta padesát představení ročně.

Kde se v umělci – divadelníkovi, herci – vezme ta racionalita, schopnost počítat, uvažovat dopředu?

Z donucení jsem studoval matematické gymnázium. To byly takové zvláštní čtyři roky, chtěl jsem studovat jazyky a místo toho se zabýval relativitou a kombinatorikou. Moc mi to nedalo. Na druhou stranu – když se chcete zavřít na hodiny do divadelního sálu a svobodně tvořit, buď budete v rukou někoho, kdo finance řeší za vás a opakuje vám, že něco nejde, nebo se snažíte ty nemožné věci vymyslet sám, protože slovo „nejde“ ve vašem slovníku neexistuje.

S jakou představou jste zakládali Divadelní spolek Kašpar?

Čtvrtého dubna jde do kin časosběrný dokument Heleny Třeštíkové Život s Kašparem, který vznikal od roku 1989. Dokonce je tam zachycen celý listopad 1989. S údivem se dívám na to, jak jsem v roce 1990 byl schopen některé věci formulovat, a ony se vůbec nezměnily. To, kvůli čemu jsem do toho tehdy šel, vlastně funguje pořád – samozřejmě s nějakým vývojem, určitým kompromisem. Nikdy jsem si neuměl představit, že profesionálně, umělecky dělám něco, co se mi dělat nechce. Že zkouším hru, kterou zkoušet nechci, že hraju v představení, ve kterém hrát nechci.

Jak byste přesněji formuloval koncepci svého divadla?

Podstatná je svoboda. Herci nemají v Kašparu stálé angažmá. Nabídneme jim roli v nové hře a kdokoli má právo ji přijmout nebo odmítnout. A zároveň mohou přijmout práci jinde. Je to takový permanentní milenecký vztah. Spisovatel Jiří Stránský říká, že naše trademark je to, že je na jevišti poznat, jak nás to pořád baví. Souhlasím s ním a považuji to za důležité.

Alena Sojková

Foto Tomáš Tesař

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 2. 4.



  Sametový hlas z Kopanic
 
  
Jak to (možná) bylo s Pákou
 
  Max Ernst - Nadreálná realita