Číslo 15 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herecem a režisérem.
Jakubem Špalkem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Max Ernst – Nadreálná realita

U sousedů ve Vídni hostí Maxe Ernsta (1891–1976). V Albertině je do 5. května k vidění bohatá retrospektiva jeho díla od konce desátých do konce šedesátých let. Čili půlstoletí tvorby, která bývá řazena nejčastěji k surrealismu. Ačkoli výtvarné směry, kterými se tento Francouz německého původu za svého dlouhého života vydal, nadrealistický rámec častokrát překračují.

To platí zejména pro Ernstovu ranou tvorbu kolem roku 1920. O vlivech dada, zejména Picabii, obrazových básní futurismu nebo metafyzické malby de Chirika není pochyb – ale příbuznosti se syntetickým kubismem nebo takřka plagování stylu Marka Chagalla, jeho osvobozeného pojetí světa lidí, zvířat a věcí, které přirozeně „nejsou na svých místech“, by jeden u malíře nečekal. Tahle hra s možnostmi, převážně vnějšková, ale samozřejmě Ernsta zpětně především zlidšťuje, snáší jeho génia zpátky mezi smrtelníky. Jeho vrcholné práce z dvacátých a třicátých let pak vlastně „jen“ potvrzují jeho výjimečnost, jeho pevné místo v dějinách výtvarného umění.

Max Ernst: Plejády, 1921         Max Ernst: Pokušení svatého Antonína, 1945

Ernst surrealistický

Ernst byl surrealistou formálně od roku 1924 do roku 1955, kdy jej „otec zakladatel“ teatrálně vyhnal ze skupiny. Inspirační zdroj z něj ale Bretonův dogmatismus vyhnat nedokázal. Ernst totiž neměl ve svém díle jiného spolupracovníka než sebe. Podle vzoru Freuda a později Junga podnikal dobrodružné výpravy k odvrácené straně vlastní osobnosti, za oponu svého i kolektivního nevědomí, odkud vynášel na světlo nejrůznější „nálezy“ jako vize a fantomy. Kulisami jeho pláten byla často neznámá místa uprostřed lesní divočiny nebo vyprahlých pouští, přízračné, literárně modelované krajiny, zabydlené jakýmisi cizími bohy s fyziognomií lidsko-zvířecko-rostlinnou. Scény, které Ernst maloval, dávaly tušit za zobrazeným mocné, symbolicky zatížené příběhy; jejich horký a neodbytný „dech“ je pak temně sexualizoval, dával jim smyslný, vášnivý rozměr. Byl řemeslně stejně zručný jako Dalí, jenže jeho verzi „zneužitého“ akademismu, jak dokazuje výstava, chybí úplně spekulace – Ernst hrál na rozdíl od Dalího doopravdy.
To zřejmě iritovalo Bretona: Max Ernst se po celé půlstoletí své aktivní tvorby vyvíjel, proměňoval, unikal z dobytých jistot k příslibům nového a neznámého kdesi na horizontu. Výtvarnému umění dal automatickou kresbu stejně jako techniky koláže, frotáže, gratáže (čili proškrabávání nebo seškrabávání barvy z plátna), v druhé polovině třicátých let ještě dekalk. Věnoval se drobné plastice a knižní ilustraci, psal poezii (jeho Paramýty vyšly česky v roce 1970), realizoval slavné romány-koláže jako Stohlavá žena, Sen dívky, která chtěla vstoupit ke karmelitánkám nebo Týden dobroty. (Z nich se dá mimochodem dobře odečíst, kdo vedle manýrismu těsně inspiroval výtvarné i filmové dílo Jana Švankmajera.) V poválečných letech pak znovu vtáhl na čas do hry mechanické postavy na chirikovské bázi, ale především – reagoval na novou vlnu abstrakce, jak gestické, tak monochromní.

Max Ernst: Nad mraky putuje půlnoc,1920

Ernst po surrealismu

Sytě barevná plátna, třeba vrstevnatý otisk oranžovo-rudého slunečního žáru, jistě korespondují svou náladou i s mistrovým věkem: v době roztržky s Bretonem bylo Ernstovi čtyřiašedesát let. Jeho pozdní dílo se tak nese na vlně úlevného vydechnutí, uvolnění a zklidnění. Ubylo náročné výpravnosti, ubylo alegorií a symbolické zátěže. Zůstal obecný prostor a konkrétní barva. Pozdní Ernst není možná na první pohled natolik vizuálně atraktivní jako jeho běsné fantazie mezi světovými válkami, je ale rozhodně blíž sobě – a navenek i době.

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik



  Sametový hlas z Kopanic
 
  
Jak to (možná) bylo s Pákou
 
  Max Ernst - Nadreálná realita