Číslo 15 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herecem a režisérem.
Jakubem Špalkem.


 

 

 

 

 

 

 


 

Andrea Hanáčková, publicistka

Hledači za hranicemi pohodlí

Dva roky sbírala Alena Blažejovská, redaktorka a reportérka Českého rozhlasu Brno, zvukový materiál pro svůj dokument Busking – hudba na ulici (premiéra 17. března na Dvojce). Pak se s režisérem Radimem Nejedlým zavrtali do nahrávek pouličních kapel, jako když zaboříte prsty do vany plné korálků. Ten obraz není nadsazený – buskeři, pouliční muzikanti, žongléři, provazochodci a klauni jsou tady s námi, solidními občany větších měst od nepaměti. V mohutném proudu se valí dějinami jako starověký mimus, středověcí blázni, komedianti všech typů improvizovaného divadla s maskou i bez ní. Vždy je s nimi spojená radost, Michail Bachtin tomu říkal „smíchová kultura“ a v dokumentu jsme byli několikrát svědky situací, v nichž setkání s pouliční kapelou někomu rozzáří den a vnese do něj úsměv, vzpomínku, impresi jiného času. A vždy jsou s nimi spojené taky trable, zákazy, omezení, často na hranici úřední šikany a buzerace.
Blažejovská v kompozici postupně propojuje výpovědi výsostných solitérů, osobností, jimiž buskeři téměř bez výjimky jsou. Některé z nich (Iamme Candlewick a Tomáš Vtípil) poznáme včetně jejich osobních příběhů a probuzené občanské aktivity. Jiné si zapamatujeme podle nějaké bizarnosti (vysloužilý učitel hrající na niněru), mnozí dokumentem projdou jedinou zmínkou, někdy jmenovitě, někdy bez jména, jak už to tak na ulici a v dějinách bývá. K některým se Blažejovská vrací, jiné míjí. Vzniká tak dojem obrovské zvukové ulice plné svobodných lidí, vynikajících i průměrných muzikantů, dobrých řečníků i domnělých introvertů, kteří museli vykročit za hranice svého osobního pohodlí, pokud chtěli poznat kouzlo pouličního hraní. Naplnit hodinovou stopáž rozhlasového dokumentu z takto roztříštěného, různorodého materiálu, je obrovská práce a autorce i režisérovi patří obdiv za to, s jakou lehkostí nás bohatým zvukovým materiálem provází.
Reportérka ustupuje do pozadí, ozve se jen tehdy, je-li třeba doplnit výpovědi buskerů konkrétními informacemi. Ve skutečnosti je však její názor pro dokument určující. Začíná hlasem, který se zvědavě ptá: „Co je tam?“ Ta životodárná zvídavost je pro buskery typická a přináší do poklidu měst rozruch, živost a příležitost k nečekaným setkáním. A pak je tady druhá věta, která určuje téma dokumentu: „Busking je způsob, jak vytvářet veřejný prostor.“
Buskeři totiž vypovídají také o míře netolerance a strachu z neznámého živlu, který nemůže mít úřad plně pod kontrolou. V Brně a ještě déle v Praze byl busking v předchozích letech zakázanou aktivitou spojovanou nejčastěji se žebráním. Díky úsilí samotných buskerů se podařilo během uplynulých dvou let tento nedobrý stav zvrátit. Když slyšíte mladou holku, která projela celý svět, jak říká: „V Praze se nesmí nic,“ zamrazí vás, kam jsme se z obecně nadějné nálady po roce 1990 dostali. Podstata buskingu je totiž právě v tom, že nechce úředně vyznačená povolená místa, ale že hledá prostor, který v dané chvíli na oživení čeká. Americký performer Richard Schechner takovým místům říká „záhyby“ a přisuzuje umělcům roli je najít, kultivovat, naplnit novou životní energií, záhyb vyhladit a najít další. Jsou-li však záhyby v našich duších, uzavřenosti a neochotě spolu nějaký prostor vůbec sdílet, mají před sebou buskeři v České republice ještě hromadu práce. Jen aby nám nakonec hromadně neodtáhli jinam. Mají to v krvi od nepaměti, opouštět smutná království.



  Sametový hlas z Kopanic
 
  
Jak to (možná) bylo s Pákou
 
  Max Ernst - Nadreálná realita