|
Nejstarší kulturní underground
Londýnské metro je nejstarší podzemní dráhou na světě. První
vozy, tehdy ještě tažené parní lokomotivou, vyjely před sto
padesáti lety, v lednu 1863. Návštěvníky z Prahy asi překvapí,
že více než polovina tras podzemky tu vede nad zemí, že
některá nástupiště nejsou vedle sebe, ale nad sebou, a že
mnohé stanice neplánovali podle pravítka, ale pomocí křivítka
– jejich nástupiště jsou do oblouku...
Nejpříjemnějším překvapením však může být to, že „tube“ neboli
roura, jak se podzemce v metropoli nad Temží všeobecně říká,
není jen skvělým dopravním systémem, ale také kulturním
fenoménem.
Prvních šest stanic londýnské podzemní dráhy, která spojovala
čtyři důležitá nádraží v severní části britské metropole,
vzniklo v době páry, ve století železnic. Na rozdíl od mnohých
nádražních budov, jejichž architektonické ztvárnění je
reminiscencí středověku, byly stanice metra od počátku
budovány v moderním stylu. Stavby rychle se rozšiřujícího
systému podzemní dráhy tak postupně ovlivnily prvky secese i
art deca. Navíc byly citlivě umístěny mezi okolní zástavbu,
kterou nijak neruší. Naopak, spíše s ní souzní. Návrhům nových
stanic se nebránili ani věhlasní architekti, takže například
jednu ze zatím posledních nově otevřených stanic – Canary
Wharf na trase Jubilee – projektoval jeden z nejlepších
současných světových architektů Norman Foster. Canary Wharf je
považována za jednu z nejhezčích stanic. Od počátku se také
pro stavbu „podzemky“ využívaly moderní materiály – glazované
cihly, barevné keramické obklady a dlaždice. I proto vypadají
stanice dodnes svěže. Provozovatelé metra se zřejmě nikdy
nebáli experimentů, nezdráhali se jít nevyzkoušenou cestou.
Jako příklad může sloužit někdejší správní budova podzemní
dráhy postavená koncem dvacátých let minulého století v ulici
Broadway nad stanicí St. James’ Park podle návrhu architekta
Charlese Holdena. Byl to první britský mrakodrap v
„manhattanském“ stylu. Po výstupu ze stanice stojí za to
zvednout hlavu. Jen tak totiž můžeme spatřit a vychutnat si
uměleckou výzdobu stavby – sochu Noc a den od Jacoba Epsteina
a „větrné“ reliéfy Erica Gilla, Allana Wyona, Erica Aumoniera,
a především Henryho Moora, pro nějž to znamenalo jeho první
veřejnou zakázku.
Výtvarné metro
Podruhé se Henry Moore dostal k tvorbě prací souvisejících s
londýnskou podzemkou v roce 1940. Tehdy vytvořil cyklus kreseb
ze stanic, které sloužily jako protiletecké kryty. Tyto kresby
zobrazují lidské bytosti, jež se nechtěně dostaly do totální
války. Nejsou to portréty konkrétních jednotlivců ani v nich
kromě prostředí není nic, co by naznačovalo, že jde o Brity,
nebo dokonce Londýňany. Jsou to jednoduše lidé, řečeno
Moorovými slovy „stovky a stovky bytostí, jimž se děly věci,
proti kterým se naprosto nemohly bránit“. U kritiků i
veřejnosti vzbudily velký zájem – a sochaře tak vlastně
paradoxně proslavily jeho kresby. Každý den je také možné
obdivovat v londýnské podzemce dílo dalšího britského sochaře
– edinburského rodáka Eduarda Paolozziho. Ten v roce 1984
vytvořil při rekonstrukci stanice Tottenham Court Road,
otevřené roku 1900, jedinečné mozaiky.
Současný provozovatel metra, London Underground, se však
neomezuje jen na jednotlivé umělecké zakázky, ale výtvarné – a
nejen výtvarné – umění podporuje trvale. O tom od roku 2000
svědčí například program Umění pro podzemku, jehož
nejviditelnější součástí jsou výtvarná díla vystavená na
nástupištích stanice Gloucester Road. V roce 2004 neváhal
London Underground oslovit řadu současných výtvarníků, aby
navrhli obálky pro kapesní mapy metra, které jsou zdarma k
dispozici v každé stanici. Umělci, mezi něž se zařadily v
uplynulých letech takové hvězdy výtvarného světa jako
například Mark Wallinger, Paul Noble, Richard Long, Yayoi
Kusama či v neposlední řadě Tracey Emin, tak vytvořili
jedinečná „kapesní“ výtvarná díla, která kolují ve statisících
exemplářů. Pro letošní jubilejní stý padesátý rok existence
metra navrhla obálku výtvarnice Sarah Morrisová. Reprodukce
výtvarných děl se objevují i na pouzdrech pro časové jízdenky.
Například na těch, které prodává Britská knihovna, je krom
jiných také detail Velkého pohledu na Londýn od vynikajícího
českého grafika 17. století Václava Hollara.
Nadčasový design
S výtvarným či s užitým uměním je londýnské metro spojeno
vlastně téměř od svých počátků. Již roku 1908 se poprvé
objevilo kruhové logo, do něhož je horizontálně zakomponován
název stanice. Jeho současná červeno-modro-bílá podoba vychází
z návrhu typografa Edwarda Johnstona z roku 1918. Přesto je
dodnes moderní a patří nejen k symbolům metra, ale i samotného
Londýna. K pokladům britského designu patří rovněž schematický
plán tras metra, jehož první verzi navrhl již v roce 1931
Harry Beck. Poprvé se na veřejnosti objevil o dva roky později
a od té doby je vlastně jen aktualizován.
Od svého počátku je londýnská podzemka spojena i s reklamou.
Jak se praví v Úvodu dějin nálezův, vydaných roku 1872 v
Praze, „v podzemních nádražích jsou veškeré zdi pokryty
nesčíslnými ohlášeními obchodními...“ Dodám, že naštěstí nejen
obchodními. Plakáty, které byly vytvořeny přímo pro metro,
zachycují do značné míry kulturní dějiny Londýna v uplynulých
sto letech. Upozorňují snad na všechny významné výstavy a
další kulturní i společenské akce. K jejich tvůrcům se ve
třicátých letech minulého století zařadili dokonce i Laszlo
Moholy-Nagy a Man Ray. Největší sbírku „podzemních“ plakátů má
Muzeum londýnské dopravy, které sídlí v Covent Garden. Vlastní
jich více než 3300 a až do 27. října z nich u příležitosti
150. výročí metra vystavuje sto padesát nejlepších.
Verše pro podzemku
Právě častá přítomnost výtvarného umění zlidšťuje spleť
podzemních chodeb a nástupišť. I proto má londýnské metro své
kouzlo, svou poezii. Takže se nemůžeme divit, že právě v něm
se v roce 1986 poprvé objevily Verše pro podzemku. Nápad se
zrodil v hlavě americké spisovatelky Judith Chernaikové, která
spolu s básníky Gerardem Bensonem a Cicely Herbertovou vybrala
básně, jež se souhlasem a přispěním společnosti London
Underground mohly číst ve vlacích metra miliony cestujících.
Projekt podporuje často i Britská rada, Commonwealth Institute
i třeba Ministerstvo zahraničních věcí. Proto se například v
roce 2003 v metru objevilo i Peklo – úryvek z Dantovy Božské
komedie, a to v originálu i v anglickém překladu nositele
Nobelovy ceny za literaturu Seamuse Heaneyho. Tímto způsobem
si tehdy Britové připomněli 30. výročí svého vstupu do
Evropského hospodářského společenství. Ve vlacích nejstarší
podzemní dráhy světa tak byly vylepeny plakáty s úryvky veršů
básníků ze všech zemí tehdejší evropské „patnáctky“. V minulém
roce si cestující mohli zase číst také báseň českého autora
Miroslava Holuba. Letos to jsou přirozeně verše oslavující sto
padesát let provozu podzemky. Cestujícím londýnského metra se
tento nápad většinou líbí. „Je to rozhodně lepší než nudné
reklamy,“ dal by se shrnout jejich názor. A někteří dodávají,
že když už metro často pořádně nefunguje, mohou si alespoň
čekání krátit příjemným čtením.
Od nepaměti zní v podzemních prostorách také hudba, která
možná nejednomu cestujícímu zlepší náladu. Repertoár
„podzemních“ hudebníků je opravdu široký – od klasiky až třeba
po blues, každý si může vybrat podle svého vkusu. Možná
překvapí, že teprve v roce 2002 bylo provozování hudební
produkce legalizováno. Od té doby tedy zpříjemňují pohyb ve
spleti chodeb „buskers“, pouliční – či vlastně podzemní –
hudebníci, oficiálně. Ve dvaceti pěti stanicích v centru města
je pro ně třicet osm stanovišť. Sami hudebníci, mezi něž často
patří studenti konzervatoří, kteří tak mohou cvičit a zároveň
si přivydělat, považují za jedno z nejlepších míst stanici
Piccadilly. Podzemní prostory si pro svůj klip vybrala i
Madonna. Video Hung Up natočila na jednom z nástupišť Jubilee
Line. Londýnská tube také inspirovala duo Simon and Garfunkel.
Literatura, film i divadlo
Od vchodu do stanic až k podzemním nástupištím vede často
spletitá síť chodeb. Nelze se proto divit, že metro
inspirovalo také mnohé literáty či filmové tvůrce. Patří mezi
ně například John Wyndham či Arthur Conan Doyle, duchovní otec
Sherlocka Holmese (siluetu tohoto proslulého detektiva můžeme
vidět na obkladech stanice Baker Street). Také jedna z
detektivek Agathy Christie začíná vraždou ve stanici Hyde Park
Corner. Na stříbrném plátně se londýnská podzemka objevila
poprvé roku 1928 ve filmu nazvaném – nepřekvapivě –
Underground. A jedním z posledních snímků, v němž si
„zahrála“, je bondovka Skyfall. Překvapivé však je, že podzemí
se může stát i dějištěm divadelních představení. Některá se
již uskutečnila v šachtě nejstaršího tunelu na světě
vybudovaného pod řekou. V letech 1825–1843 jej podle návrhu
Marka Isambarda Brunela vyhloubili pod Temží mezi Wappingem a
Rotherhithe. Tunel, původně projektovaný pro pěší, se později
stal součástí trasy metra East London Line. Tu před pár lety
pohltil systém vlaků Overground. Paradoxně tak vlaky nadzemky
jezdí také pod zemí...
Další divadelní performance se mají uskutečnit letos v létě v
bývalé stanici Aldwych, uzavřené roku 1994. Během druhé
světové války sloužil tento apendix trasy Piccadilly k ukrytí
pokladů z Britského muzea, po uzavření se jí začalo přezdívat
stanice duchů. Muzeum londýnské dopravy v ní organizuje
občasné prohlídky, letní představení by mělo připomenout 150.
výročí nejstaršího metra na světě. Nejstaršího, ale zároveň
věčně mladého i díky stovkám umělců nejrůznějšího zaměření.
Jaroslav Beránek, spolupracovník ČRo Vltava
Snímky Jaroslav Beránek |