Číslo 15 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herecem a režisérem.
Jakubem Špalkem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Jaroslav Vanča, pedagog FAMU

Proč (ne)jsem estétem

Je to vlastně veskrze smutné zjištění: Jeden se kolem toho větší část dosavadního života motá, vzývá to, vyznává a praktikuje, a nakonec se bez toho i obejde. Co že to je? Možná byste pomyslili na sex, milí čtenáři. Ale ne, zatím mám na mysli cosi zdánlivě méně důležitého, co však vydrží déle, dokonce prý věčně. Ars longa, vita brevis, umění je věčné, zatímco život krátký, podsouvali nám latiníci. Zatímco proti druhé půli citátu nelze ničehož namítnout, k té prvé se chce dodat: Holt jak které umění. Mám totiž pocit, že současným, mladým a nejmladším uměním ztrácím čas. To by nemělo být. Ne že bych se občas nepřimotal k něčemu zajímavému, ne že bych tu či tehdy nefandil některému z našich studentů, aby se svým dílem prorazil, aby své dílo ostatním sdělil… Jenže – a raději to řeknu hned, ať je to venku – to vše, co o umění vím, mne přivádí k domněnce, že zatímco třeba v dnešní vědě se nyní děje mnoho a mnoho zajímavého, v umění ne. Takové jednoduché „ne“ samozřejmě může z textu pouhého fejetonisty zaznívat z jedné strany demagogicky, z druhé banálně. Jenže právě fejetonista pracuje ze své profese s jistým podšiďourstvím slov a možná spíše může posoudit účel všech těch slůvek na současné umění se nabalivších a dodávajících – spíše však zakrývajících – jeho smysl. Dokáži snad dosud dekódovat a rozklíčovávat mnohé z oněch textů, sloužících právě jen k tomu, aby se onen andersenovský král nejevil nahý.
Jezuita otec André, jehož cituje Diderot ve svém Pojednání o kráse, míní: „Krása génia je založena na neporušitelných pravidlech, krása vkusu je založena na znalosti děl přírody a výtvorů velkých mistrů, krása rozmaru, která, nejsouc na ničem založena, nemá být nikde připuštěna.“ Nemáte, milí čtenáři, pocit, že jsme nyní zahlcováni, přemáháni, indoktrinováni právě onou poslední „krásou“? Diderot sám vposledku vyvozuje, že „není absolutní krásy, jsou dva druhy krásy ve vztahu k nám, skutečná krása a krása pozorovaná“.
To se mi líbí. Kdybych byl strůjci jakési imaginární ankety požádán o reflexi estetických zážitků prvého čtvrtletí tohoto roku, kroutil bych se jak právě vyrýpnutá jarní žížala. Opravdu; v tom, co mne profesně provází, ve filmu, literatuře a výtvarném umění, mne zdaleka nic nenadchlo tak jako dramatické děje, souzvuky a kompozice, jejichž autorkou byla samotná příroda. Zážitkem v oboru výtvarném (přesněji příkladem konceptualismu s přesahem k umění site-specific) se tak stal efemérní proces tvorby nepravých stalagmitů, vznikajících pádem a následním přimrzáním vodních kapek v jeskyni Koda. Co se hudby týče, nezapomenu na depresivní, severskou kakofonii, znějící temným lednovým podvečerem nad zamrzlou hladinou Máchova jezera v čase, kdy po přechodné oblevě pukal starý led a zároveň se vytvářel nový. Jakkoli literatura v beletristickém pojetí nemá svou Múzu, některé literární postupy a přístupy k látce jako bych našel ve struktuře odkrytých geologických vrstev, vyvstalých právě v zimním čase v opuštěném lomu.
Nacházet takto spřízněnost poezie s přírodními ději je ovšem úkolem zapeklitým. Snad ale právě v tomto čase odkazuje lyrické básnictví nejvíce k „biologickým“ funkcím svého výrazu a formy, svým sebe-obnovováním, rozením a růstem, svými – z přírodních jevů vzešlými – metaforami, metonymiemi, hyperbolami a elipsami. A pak jsou tu ovšem k vidění příklady umění dramatických… Boj o život a závěr tragického osudu zbloudilé sýkorky, topící se z bůhvíjakých příčin před mýma očima v říčním víru, v nadějném světě prvého slunečného dne předjaří. Protagonisty příběhu v ranku komediálním se jindy stal laškující párek potáplic; čelní srážka vzrušeně poletujícího zamilovaného samečka s jeho vyvolenou, právě se vynořivší nad hladinu rybníka, nabyla akční intenzity groteskního gagu.
Tolik příroda. Kdyby se mne však onen strůjce neskutečné ankety optal na můj prožitek největšího kýče v daném čase, pak bych se musel chtě nechtě vrátit k lidské kultuře. Jmenoval bych asi ony volební přišpendlované placky s „naším Karlem“ coby knížetem a pankáčem vjednom. A vzpomněl bych si přitom na Jaroslava Haška. A také na otce Andrého s jeho (mým) pocitem estetické bídnosti a chtěnosti pouhého rozmaru...



  Sametový hlas z Kopanic
 
  
Jak to (možná) bylo s Pákou
 
  Max Ernst - Nadreálná realita