Číslo 18 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní zpěvačkou.
Karitou Mattilou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak se zachovat tváří v tvář zlu

Nacistická okupace přinesla i mimořádný tlak na tehdejší celebrity, zvláště pak v umění a sdělovacích prostředcích. Měly se stát součástí propagandistické mašinerie – a často podléhaly. Lidé, kteří se ocitli pod nevybíravým tlakem, se museli rozhodnout, kam až jsou ochotni ustupovat, kde mají nasazenu hranici svědomí. Jistěže málokterý obraz těchto složitých dilemat dosáhne úrovně řekněme takového Mefista (1981), avšak i samotnou snahu nutno ocenit.

V kontextu současné české tvorby patří Protektor k dílům když ne pozoruhodným, tak aspoň podnes oslovujícím

Také snímek Marka Najbrta Protektor (v neděli 5. května ve 22.00 uvádí ČT1) rozehrává okupační dilemata téměř modelově: předvádí jak stále více se hrbící hřbet rozhlasového reportéra, jenž s trochou alibismu stoupá po žebříčku popularity, tak bezmoc jeho původem židovské manželky, jíž naopak skončila slibně se rozvíjející herecká kariéra.
Protektor (název spíše symbolizuje obecně dohlížení a útlak, protože Heydrich se tu jen z dálky mihne) se zaměřuje na napjatý vztah rozkládající dosud spokojené manželství. Zatímco Emil (Marek Daniel) prožívá bouřlivé časy v rozhlasu, polichocen zájmem veřejnosti i sličné novinářky, a nebrání se příležitostným flirtům, jeho bezmoci podléhající žena Hana (Jana Plodková) zůstává nuceně uzavřená mezi čtyřmi stěnami bytu. A to ještě do hry vstupuje Emilův bicykl, nápadně podobný tomu, který po atentátu na Heydricha nacisté zuřivě hledají.
Režisér postihnuje nejen tehdejší reálie (účesy, kostýmy, bytové zařízení), ale snaží se zprostředkovat i mentalitu, zvyklosti, houstnoucí ovzduší i iluze o vzájemné vstřícnosti s novou vrchností. Zachycuje, byť s větší či menší mírou chtěnosti, různorodé typy, od lehkovážného sabotéra, který nedoceňuje bezohlednost nepřítele, přes plejádu lidiček, kteří zavírají oči před děním kolem sebe, až ke zjevným slouhům a kolaborantům.
Protektor věrohodně přiblížil, jak se kdysi natáčely filmy (včetně „avantgardní“ víceexpozice s roztočenými koly bicyklu, vřazené do vyprávění), dobře je napodobena škrobeně teatrální mluva při natáčení. Vynalézavě se pracuje s hudební složkou, a to nejen s dobovými melodiemi. V kontextu současné české tvorby patří snímek k dílům když ne pozoruhodným, tak aspoň některými rysy podnes oslovujícím – a zajisté je vhodnou připomínkou k uctění památky těch, kteří 5. května 1945 povstali proti nacistické moci, byť už skomírající.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Písničkáři a jaro
 
  
Tragická
  velkolepá komedie
 
  Je to jako
  s tou indickou láskou…