Číslo 18 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní zpěvačkou.
Karitou Mattilou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Osamělý skin na bezútěšné cestě

Forma výpovědi, již zvolila slovenská režisérka Mira Fornay v česko-slovenském filmu Můj pes Killer, divákům nic neusnadňuje. Vyjadřuje se minimalistickými, neefektními prostředky. Snímek drží od počátku do finále jedinou tóninu, čímž navozuje tíseň, úzkost i napětí, vyznačuje se jednotvárným, téměř nehybně pomalým plynutím děje.

Režisérka Mira Fornay se vyjadřuje minimalistickými, neefektními prostředky

Příběh se odehrává v jednom dni na moravsko-slovenském pomezí, v dialozích se mísí prvky češtiny i slovenštiny. Pokud ovšem postavy vůbec promluví; film je totiž skoupý na slovo. Třeba hlavní hrdina, osmnáctiletý teenager Marek, po prvních patnáct minut skoro pořád mlčí. Když se konečně zorientujeme v jeho komplikovaných rodinných vztazích i psychických úrazech, pochopíme – nebo se nám to aspoň zdá –, co určilo jeho současný stav i deformovanou duši. Před lety ho opustila matka, musí se starat o otce alkoholika, je v podstatě sám. Patrně proto se přimkl k partě ostrých hochů, místních skinů, a hlavně ke svému psu. Když kvůli prodeji domu vyhledá po letech matku, odhalí nečekané tajemství – má malého romského bráchu. Což je pro příslušníka skinheadského společenství nevítané.
Režisérčina strohá metoda se pozitivně zúročila především v tom, že silněji vnímáme bezútěšnost prostředí, v němž postavy žijí. A také v několika silných scénách, jež se odehrávají jakoby mimochodem, aniž jsou zvlášť akcentovány. Negativně a proti filmu však tato lakoničnost působí tehdy, když přece jen čekáme cosi víc, hlavně hlubší propracování motivu Markova jednání. Vede ho nenávist k matce? Rasistické přesvědčení? Zoufalství z nečekaného problému? Totální absence citu? Autorka, snad ve snaze nepřekročit meze nezúčastněné výpovědi, rezignovala na sebemenší náznak psychologie, takže na výše naznačené otázky neznáme odpověď.
Chybí tu však nejen psychologický rozměr, ale také nadhled či aspoň chvilka odlehčení. Je to možná cena, kterou Fornay platí za snahu o „čistý“ film – s nímž autorka úspěšných Lištiček a zajisté talentovaná režisérka zvítězila na letošním filmovém festivalu v Rotterdamu.

Agáta Pilátová, filmová publicistka 

Foto Cinemart



  Písničkáři a jaro
 
  
Tragická
  velkolepá komedie
 
  Je to jako
  s tou indickou láskou…