Číslo 18 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní zpěvačkou.
Karitou Mattilou.


 

 

Kdo se bojí dospět, nesmí do světa

Plzeňský autor Vojtěch Jurík (1975), vystupující jako Vhrsti, vydal závěrečný díl své knižní minisérie pro děti. Kniha s rázným titulem Chci být dospělý (Mladá fronta, 2013) uzavírá trilogii v hlavních rolích s klukem Štěpánem a jeho dobromyslným rádcem, oživlým plyšákem jménem Bartoloměj.

V předchozích dílech – Už se nebojím tmy (2007) a Prázdniny v nebi (2008) – pojednal Jurík slovem i obrazem základní lidská témata, v podstatě klíčové momenty, s nimiž se vyrovnává každé malé dítě. Tím prvním je strach z vlastních rozvitých fantazií, tím druhým pak smrt v rodině, konkrétně prarodičů. Ve třetí knize Vhrsti poněkud zobecnil: nechal Štěpána, nespokojeného v dětském světě, aby prožil ve snové sekvenci jedno dopoledne jako dospělý. Ovšem jako dospělý „bez minulosti“, jako dospělý, který vlastně nedospěl, protože jistou vývojovou etapu přeskočil.
Štěpán se v novém kontextu ztrácí: nemá vztah ke své ženě ani k dětem, nezná svoji práci, pořeže se při holení, zamotá se do kravaty. Je prostě v dospělém světě úplně cizí. Zatímco jako dítě mohl být, čím chtěl, jako dospělý musí především nést odpovědnost. A tak se poučený kluk vrátí pokorně tam, kde je doma – do světa her, fantazií, strážných andělů a moudrých plyšáků.
Vhrsti vypráví střídmým, lehce odměřeným stylem; žádné sentimentality ani moralizování nemají v jeho příběhu místo. Jako kreslíř je pak mile pohádkový: své postavy kreslí v optimistickém, zábavném duchu, koloruje je veselými barvami. Dětský je tedy spíše výtvarně, dospělý více v textu. Jedno i druhé ale funguje v jeho případě v dobré syntéze: kde nestačí text, pomůže názorná kresba.
Knížka je určena sice pro děti od pěti let, ale zafunguje jistě nadgeneračně. Zejména v době, kdy jsou hranice dětského věku posunuty až někam ke třicítce a s odpovědností za cokoli si láme hlavu málokdo.

Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik



  Písničkáři a jaro
 
  
Tragická
  velkolepá komedie
 
  Je to jako
  s tou indickou láskou…