Číslo 18 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní zpěvačkou.
Karitou Mattilou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Petr Pavlovský, kritik

Kronika Čtvrté republiky

V nejnešťastnější z našich dosavadních šesti republik, kterou někteří také nazývají Druhý protektorát (1948–1989), jsem prožil většinu svého života. Tu dobu jsem si nevybral a „umím si představit“ poměry o poznání příznivější. Jedno ale popřít nelze: nenudil jsem se! Každý, kdo byl jenom trochu vnímavý a citlivý, musel s účastí sledovat všechny ty každodenní boje sváděné prakticky o všechno a o duchovní hodnoty především. A bylo na každém, do jaké míry se jich chce aktivně účastnit nebo je alespoň reflektovat a kdo chce pouze nezaujatě „bránit špajz“. Dnes je k tomu již  dostupná řada skvělých reflexí, především deníky Janů Zábrany a Vladislava.
Prvních dvacet let byl rozhlas (československý i zahraniční) nesporně společenským médiem číslo jedna a pro mnohé jím zůstal i pak. Proto nemohu cyklus Rozhlasový rok – každodenní polední desetiminutovky na Vltavě se dvěma reprízami – značit jinak než jako velikou radost.
Kdo někdy nezalitoval, že si nepsal deník? Rozhlas jakoby tímto pořadem navlékal na nit času korálky konkrétních událostí a jevů, vážných i veselých, šťastných i zarmucujících: něco jen připomenou, něčím překvapí, vždy je to ale pravdivý kamínek z mozaiky, nad kterou se klene zobecnění historie.
V pondělí 1. dubna v 5.35 mohli si nespavci poslechnout druhou reprízu o Josefu Skupovi, který skryt za loutkami Spejbla a Hurvínka provozoval počátkem krvavých padesátých let s neskutečnou troufalostí odvážnou společenskou satiru, jakkoli byl stále víc zatlačován k ostatním tehdejším loutkářům a tedy k divadlu výhradně pro děti. Vtipný „pedagogický“ dialog na téma „řečnický projev“ má ovšem obecnou a trvalou platnost, jinak by jeho humor už dávno vyčpěl. Věčně zelená satira se směle řadí k těm, které s týmž tématem přišly později, ať už od Jana Vodňanského, Václava Havla či dvojice Smoljak a Svěrák. Vždy je to parodie pseudovzdělaneckého řečnického blábolu, formalistického žvástu plného frází. Za sebejistotou se skrývá myšlenková vyprázdněnost, komunikační samoúčelnost. Reakce Hurvínka mnohým jistě připomněly dialogy Homera a Barta ze seriálu Simpsonovi. Jde zřejmě o týž archetyp: otec, nedovzdělaný příslušník střední třídy (viz Havlova Zahradní slavnost) a vzpouzející se syn – normální, ještě nezkažený mladý člověk.
Ve čtvrtek 4. dubna ve 12.50 a ve 22.45 se vysílal jiný pořad (z roku 1991) s divadelní tematikou – o takzvaném bytovém divadle. To pojmenování je trochu zavádějící i pro člověka s moderními českými dějinami dobře obeznámeného. Divadlo v soukromých bytech se totiž v Evropě hrálo už koncem 18. století od Francie po Rusko. Mezi důvody býval i záměr nepodrobit se standardní cenzuře – provozovat jakýsi „divadelní samizdat“. České bytové divadlo doby „normalizace“ mělo ale ještě další odlišení, jak ukázal divadelní historik (a první polistopadový ředitel Národního divadla) Jindřich Černý: bylo to divadlo špičkových profesionálů, kterým bylo režimem znemožněno normálně hrát jakékoli divadlo. A já dodávám: bylo to divadlo nelegální, za které hrozily sankce jak účinkujícím, tak, a to především, divákům. Účinkující (nejznámější Vlasta Chramostová) byli totiž už v „maléru“ tak jako tak, kromě uvěznění se jim už nic horšího nemohlo stát. Ovšem zjištění diváci – a k perlustracím docházelo velice často – se mohli nadít široké škály nejrůznějších mimosoudních postihů nejenom na sobě, ale dokonce i na svých dětech. Nepustit je na střední či vysokou školu, na zahraniční brigádu, to vše bylo přece tak snadné!



  Písničkáři a jaro
 
  
Tragická
  velkolepá komedie
 
  Je to jako
  s tou indickou láskou…