Číslo 19 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s novinářkou.
Janou Klusákovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Andrzej Wajda a smysl lidské existence

S filmy žijícího klasika Andrzeje Wajdy (1926) se setkáváme bezmála šest desetiletí. Rozšiřovaly dobový názorový obzor, vyvolávaly polemiky, zkoumaly mýty o trpitelském údělu polského národa i zpolitizované smyšlenky o bezproblémovém budování poválečné společnosti. Připomínaly osudy lidí, kteří žili sevřeni lámajícími se epochami.

Andrzej Wajda natáčí Katyň

Wajdovy nejlepší filmy, v nichž strhával bohorovné masky věčných pravd, narážely na nepřízeň mocných už v Polsku, ale k našim divákům měly cestu ještě více zatarasenou. Byly uváděny s dlouholetým zpožděním, kdy jejich prvotní explozivnost již přece jen vyprchala (Popel a démant, Člověk z mramoru, Danton), některé jsme nespatřili nikdy.
Jedním z jeho posledních projektů byla dlouho chystaná Katyň, působivý vhled do zákulisí masakru, který spáchal stalinistický režim na zajatých polských vojácích počátkem druhé světové války. Katyň jsme mohli vidět jak v kinech, tak v televizi, zajisté tedy ve středu 8. května v 16 hodin na ČT2 přivítáme i dokument Andrzej Wajda natáčí Katyň.

Andrzej Wajda natáčí KatyňSpatříme zde stařičkého tvůrce ještě plného sil i odhodlání, jak ohleduplně zachází s herci, jak trpělivě objasňuje své záměry a požadavky. Uvidíme, jak vysvětluje hercům své představy a vede je k žádoucí výrazové poloze, jak inscenuje davové výjevy, jak se domlouvá s kameramanem. Odevšad čiší zaujetí všech, kteří se na připravovaném filmu podíleli, všichni cítili, že vzniká mimořádné dílo.

Wajda především odolal pokušení natočit zaujatý pamflet, vyhýbá se démonizaci a tragickou událost samu i následné (dez)interpretace s ní spojené pojednává s nebývalou pokorou. Všimneme si, že odmítá spojovat národnost či politickou orientaci s předem daným hodnotícím znaménkem – také mezi Rusy se vyskytnou lidé, ochotní podat pomocnou ruku. Režisér chtěl především postihnout mechanismus teroru páchaného ve jménu ideologie, ať již bolševické nebo nacistické, nahlíží rovněž do poválečné doby, kdy z masakru byli viněni Němci.
Ostatně nebývalou tragiku, která dopadla na celou zemi, postihl hned v jedné z prvních sekvencí: lidé prchající před německými vojsky se srážejí s těmi, kteří z opačného směru utíkají před Rusy. A snad by bylo záhodné připomenout, že původně polská území obsazená v roce 1939 ruskými vojsky (dnes patřící Ukrajině, Bělorusku či Litvě) nebyla nikdy vrácena, po válce byly hranice Polska naopak posunuty dál na západ...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Patnáct cell pro Magora
 
  
Smrt, zásvětí a smích
 
  Sto let Jiřího Krupičky