|
Patnáct
cell pro Magora
Violoncellista Josef Klíč, koncertní mistr brněnské
filharmonie, mnohostranný skladatelsky i interpretačně, vydal
pozoruhodnou autorskou desku. Pod titulem Requiem za Magora si
v ní předsevzal naplnit jednak tradiční funkci religiózní
skladby a zároveň složit poctu řekněme světskou – a tento
dvojí obsah se ve výsledku nápadně prolíná. Přitom jistě nejde
o „účelové“ přichýlení k zájmu o Ivana Martina Jirouse, ale
upřímné přiznání. Autor ho znal a pohybuje se, ač mladší
(1976), mezi lidmi vzešlými z prostředí zvaného českým
undergroundem.
Podobu dal nahrávce vývoj ve třech stádiích. Základem byla
skladba pro příležitost Magorova pohřbu. V tomto původním
provedení s klarinetem, lesním rohem, violoncellem a zpěvem ve
dvou hlasech obsahovala části Kyrie, Sanctus a Agnus Dei, z
nichž druhé dvě se dočkaly rozpracování pro desku. Druhým
krokem byl absolventský koncert studenta bicích na JAMU Pavla
Cafourka, pro nějž Klíč přebudoval původní skladbu do
pódiového tvaru. Nástrojové obsazení bylo rozšířeno o
vibrafon, tympány a orchestrální zvony. Odtud pak vedl krok k
verzi na CD, kde je dílo rozepsáno až do patnácti
instrumentálních hlasů violoncellových, které všechny nahrál
autor. Propojením původního účelu skladby a nahrávky je
využití recitativů s autentickým záznamem Jirousova hlasu,
které zároveň odkazuje na starou formu oratorních skladeb.
Kromě hudebních postupů je Klíčovo Requiem za Magora
originální právě tím, že se na něm podílí a je přítomen ten,
komu je věnováno. Máme tu žánr věnovaný zemřelým, smrt je tedy
důvodem vzniku díla. Zde však jeho tradiční součásti propojuje
živý hlas, který dokonce přednáší dosud nepublikované texty.
Nastává tedy až zrcadlové převrácení: „Jdou mrtví k nám, jdou
číst, co máme psáno na dlani i tváři my živí“ obrací se k
posluchači Magor citací z Bohuslava Reynka. Mísí se tu
monumentalita s komorností, vlastně celá deska je kombinací
různých světů.
Nahrávku, která vyšla u specialisty na alternativu a spřízněné
žánry Guerilla Records, doplňuje úsporný černobílý booklet s
reportážně pojatými fotografiemi z pohřbu Ivana Jirouse a
citacemi formulací zádušní liturgie v latině a češtině.
Jan Mattuš, publicista a nakladatel |