|
Když
se hledá řešení neřešitelného
Píše se 25. srpen 1944, k Paříži se blíží spojenecké jednotky,
aby přispěly na pomoc povstání, které zuří v ulicích města už
šestý den. Velitel německých sil v Paříži, generál Dietrich
von Choltitz ovšem obdržel od Hitlera jasný rozkaz: Paříž je
nutno udržet za každou cenu, pokud by měla padnout do rukou
spojenců, pak jen jako hromada trosek. Ke splnění Hitlerova
rozkazu je všechno připraveno, podminovány byly všechny
pařížské mosty přes Seinu i další strategické objekty. Vykoná
loajální generál, který zatím vždy osvědčil bezmeznou oddanost
třetí říši, i tentokrát rozkaz svého vůdce? A zapíše se do
historie jako muž, který zničil Paříž?
Vypjaté okolnosti pařížského povstání v srpnu 1944 a
následného osvobození města jsou známy především díky
polodokumentárnímu románu Hoří už Paříž?, který v roce 1964
vydali novináři Dominique Lapierre a Larry Collins. (O dva
roky později podle něj režisér René Clément natočil
stejnojmenný tříhodinový film s hvězdným mezinárodním hereckým
obsazením.) V této podrobné „kronice“ posledních válečných
hodin v Paříži se můžeme dočíst i o jednáních mezi švédským
velvyslancem Raoulem Nordlingem a německým generálem
Dietrichem von Choltitzem. Nordling jako příslušník
neutrálního státu se z vlastní iniciativy stal prostředníkem
mezi francouzským odbojem a velitelstvím německé armády a
pomohl vyjednat nejprve přechodné příměří a pak i definitivní
von Choltitzovu kapitulaci do rukou generála Leclerca.
Dramatický potenciál, který setkání Nordlinga s von Choltitzem
nabízí, vytěžil francouzský dramatik Cyril Gely (1968) při
psaní své zatím poslední hry s názvem Diplomacie. S využitím
obecně známých historických okolností i s patřičnou dávkou
autorské licence vystavěl argumentační duel dvou v mnohém
protikladných osobností, který navíc musí být sveden v časové
tísni a pod tlakem událostí.
V Gelyho hře pronikne 25. srpna 1944 nad ránem švédský konzul
Raoul Nordling tajně do sídla německého vojenského velení v
hotelu Meurice. Podaří se mu setkat se o samotě s generálem
von Choltitzem a získá tak zhruba hodinu na to, aby dokázal
zdánlivě nemožné: přesvědčit nacistického generála, aby se
vzepřel slepé vojenské poslušnosti. V bezesporu největší
diplomatické partii své kariéry se přitom Nordling může
spolehnout jen na umění vyjednávat, budoucnost Paříže závisí
na tom, dokáže-li najít oboustranně přijatelné řešení
neřešitelné situace. Napínavý průběh jednání korunuje Cyril
Gely překvapivým závěrem, v němž válečné události po svém
naloží s právě uzavřenou diplomatickou dohodou. Autor ukazuje,
jak obtížná může být definice „správného rozhodnutí“
v nepřehledném dějinném momentu konce války.
Diplomacie Cyrila Gelyho měla premiéru v Théatre de la
Madelaine v roce 2011 a stala se hitem pařížské divadelní
sezony. Vedle režiséra Stephana Meldegga se o to zasloužili
především představitelé hlavních rolí André Dussollier a Niels
Arestrup. Hra, divadlo i oba herci byli nominováni na
prestižní ocenění Prix Moliere 2011.
Českou premiéru Gelyho hry v překladu Kateřiny Neveu uvede
Český rozhlas Vltava v Den vítězství 8. května v 19 hodin.
Režie se ujal Vlado Rusko, který do hlavních rolí obsadil
Františka Němce (Raoul Nordling) a Miroslava Táborského
(Dietrich von Choltitz).
Renata Venclová, redaktorka ČRo Vltava
Foto Martin Pekárek |