Číslo 20 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Miroslavem Táborským.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ztracený víkend bravurně postihuje rozkladný dopad alkoholismuMistr zábavy?
Billy Wilder!

Určitě ho znáte. Jeho filmy se u nás hojně promítaly, ještě častěji je nabízejí televize. Zpracovával látky jak veskrze zábavné, tak ty, z nichž zamrazí. A většinou je odvyprávěl s takovou dokonalostí, že i dnes je musíme obdivovat. Jeho asi nejslavnějším titulem je gangsterská komedie Někdo to rád horké (1959). Převleky i záměny tu rozehrál s virtuózní lehkostí. Jistě jste se už dovtípili, že se jedná o Billyho Wildera (1906–2002).

Česká televize do svého programu zařadila dva Wilderovy snímky, které reprezentují jak onu zvážnělou polohu, tak bezstarostné veselí. Oscarem odměněný Ztracený víkend z roku 1945 (pondělí 13. 5., ČT2, 21.50) stále fascinuje tím, jak bravurně postihuje rozkladný dopad alkoholismu. Všechno tu dokresluje osudnou závislost, jak mistrně sestavené zápletky a skvěle napsané dialogy, tak vskutku uhrančivé herecké ztvárnění hlavního hrdiny. A samozřejmě musíme přidat dovedné hrátky s ponurým osvětlením prostoru i tváří v něm. Naproti tomu o dvacet let mladší komedie Na titulní straně (pátek 17. 5., ČT2, 21.45) nás zavede do dřevních dob novinářského řemesla, které se vždy potýkalo s lačností čtenářů i vydavatelů po senzacích, nejlépe těch vražednických. Opět nezbývá než ocenit jiskrnost rozmluv i celkové herecké nasazení, to vše v poťouchle nostalgickém ohlédnutí po dávno odvátých časech.

Na titulní straně nás zavede do dřevních dob novinářského řemesla

Co dál říci k Wilderovi? Stejně jako řada amerických režisérů i on přišel z Evropy, z Vídně. Po příchodu do Ameriky, kam stejně jako další umělci prchnul před Hitlerem, řadu let pracoval jako scenárista a netajil se záměrem usadit se zde natrvalo. Ač si dnes Wildera spojujeme zejména s veselohrami, ve čtyřicátých letech začínal s kriminálními historkami, věnoval se psychologickým dramatům. Vedle Ztraceného víkendu jej proslavil především Sunset Blvd (1950), právě nyní zpřístupněný do českých klubových kin. Vypráví v něm hořký příběh dávno zapomenuté, nicméně stále sebestředné hvězdy ještě z dob němého filmu, která s naivní úporností věří ve svůj návrat.
Největší uznání Wilderovi přinesla veseloherní tvorba, jíž se věnoval systematicky od poloviny padesátých let, většinou ve spolupráci se scenáristou I. A. L. Diamondem. Některá jejich díla nahlodal zub času, jiná však nezestárla, zvláště ta s příměsí satirických či politických podtextů – Sabrina, Slaměný vdovec, Raz dva tři a samozřejmě Někdo to rád horké. Právě odtud pochází legendární replika, kterou chladnokrevně pronese ženitby chtivý milionář, když zjistí, že jeho vyvolená je poněkud jiného pohlaví: Nikdo není dokonalý. Platí to i pro Wildera samého...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Mistr zábavy?
  Billy Wilder!
 
  
Pastýř stvoření
  Erazim Kohák
 
  Starý pán
  na útěku před realitou