Číslo 20 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Miroslavem Táborským.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Starý pán na útěku před realitou

Hudebního skladatele Petra Skoumala měli posluchači dlouho zaškatulkovaného jako tvůrce filmové muziky, večerníčkovských melodií a polovinu legendární písničkářské dvojice Vodňanský & Skoumal. Když se koncem osmdesátých let objevilo jeho debutové sólové album …se nezblázni, šlo jednoznačně o událost. V malém studiu na Břevnově, kam se tehdejší klávesista ETC… Vladimíra Mišíka uzavíral se svými syntezátory, vznikaly v pauzách mezi filmovými zakázkami písně, jež byly osobní zpovědí utajeného hitmakera i výstižnou reflexí normalizačních let. Těsně po revoluci vyšla další deska Poločas rozpadu s nejznámější Skoumalovou písní pro dospělé Starej pán („sedí a poslouchá jazz“) i s hymnickým odrazem nepokojů na Václavském náměstí Neopouštěj nás (Svatý Václave), jenž byl všeobecně známý už v dramatických dnech roku 1989, aniž byl samozřejmě oficiálně publikován.

Dnes už je Petru Skoumalovi do smíchu

Ve svobodných časech Skoumal potvrdil svou pozici kultivovaného, avšak přitažlivého tvůrce písní pro děti, po jistém váhání se vrátil ke spolupráci s Janem Vodňanským, psal i pro své rockové souputníky Prokopa či Mišíka. Čas a čas od času vydával rovněž další samostatné nahrávky, ale alba jako Hotelový pokoje, Březen a Nebo cibule se již kultovním titulům z období pádu komunismu nevyrovnala. Nyní to můžeme znovu posoudit, neboť Skoumalovy čtvrtstoletí staré skladby Supraphon u příležitosti autorových březnových pětasedmdesátin vydal v reedici. K albu …se nezblázni je navíc na prvním disku přiřazeno všech sedm skladeb z vůbec nejstarší Skoumalovy sólové nahrávky Co pořád dělám, jež vyšla už v roce 1987 na EP Pantonu. Disk s Poločasem rozpadu má také zajímavý bonus – je jím dvojice dosud neslyšených zhudebněných básní Ivana Wernische, mimochodem, ve zvukové úpravě „sběratele“ letošních hudebních cen Borise Carloffa.
Klíčové desky Petra Skoumala s léty jistěže zestárly, témbr syntezátorů nebo bicí automat dnes bezbolestně stráví jen nostalgici. Co z alb nevyvanulo, je skryto v jejich obsahu, v textech, jež dokonale vystihují dobu, ve které písně vznikaly. „Do značné míry to byl únik před realitou,“ vystihuje v bukletu 2CD Skoumal své tehdejší tvůrčí motivace. „Líbilo se mi být trochu mimo reálný svět, který tehdy nebyl zrovna vábný.“ Ta atmosféra rezignovaného bezčasí, posmutnělé melancholie i náznaků vzdoru vás na albech …se nezblázni a Poločas rozpadu bezpečně uhrane.

Milan Šefl

Foto Jarka Šnajberková



  Mistr zábavy?
  Billy Wilder!
 
  
Pastýř stvoření
  Erazim Kohák
 
  Starý pán
  na útěku před realitou