Číslo 20 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Miroslavem Táborským.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 


Miroslav Táborský, herec

Sehrát dvě divadelní představení po sobě musí být psychicky a fyzicky velmi náročné. Jak se v tomhle poločase cítíte?

Docela dobře. Většina inscenací našeho divadla je pro herce hodně náročná fyzicky a hrát je dvakrát za sebou by bylo pro naše zdraví trošku riskantní. Gogolovi Hráči však vyžadují především soustředění a jako dvoják je hrát můžeme, a také jsme je tak už několikrát hráli. Na jevišti jsou pořád čtyři chlapi a k tomu za nimi přicházejí a odcházejí další postavy. Jde tedy hlavně o duševní koncentraci a souhru. A s ní v našem souboru problémy nemáme.

S Terezou Bebarovou při natáčení audioknihy Žítkovských bohyní. „Já si knihy už nějakou dobu nevybírám, ony si vybírají mě...“Jestli právě souhra není pro Divadlo v Dlouhé příznačná… Je dost vzácné, aby se divadelní kolektiv držel tak dlouho pohromadě jako ten váš. Čím to, že se z něho hercům nechce přecházet do jiných angažmá?

Nerad bych mluvil za ostatní, ale pravda je, že já už jsem pár nabídek odmítl. Divadlo dělají lidé. A náš soubor tvoří taková zvláštní, vlastně ani ne moc sourodá skupina, která ovšem při představení působí neobyčejně kompaktně. Diváci mi potvrzují, že na ně z našeho jeviště jde jakási společná energie. A protože divadlo je zjednodušeně řečeno výměnou energie mezi jevištěm a hledištěm, je tohle důležité – jak pro mě osobně, tak nejspíš i pro mé kolegy. Není to běžné. Když jdu na představení do jiného divadla, často se mi stává, že vidím inscenaci s dobrými herci, kteří dobře hrají, a přesto tu společnou energii nevnímám. Kdežto u nás mám pocit hraní opravdu společného. Užíváme si je my i diváci. A to náš soubor asi drží pohromadě.

Co považujete za nezbytný základ herecké profese?

Chtít tuto profesi dělat naplno. Každý, kdo si ji vybere, touží být „Hamletem“, jenže to se podaří jen málokomu. Většina z nás prožívá celou řadu větších či menších zklamání. A protože herectví si žádá, abychom do něj investovali hodně vlastních citů, stáváme se na něm emocionálně závislí a každý neúspěch o to víc bolí. Takže pokud nejste rozhodnut dávat této profesi všechno, i když třeba nejste tak úspěšný, jak jste předpokládal, tak ji dělat nemůžete – jen byste se trápil. Dalším takovým základem je zvládnutí technických prostředků herectví. Nestačí jen chtít něco sdělit. Důležité je umět to sdělit. A k tomu je třeba právě herecká technika.

Kdy jste si poprvé uvědomil, že umíte „něco sdělit“ a že chcete být hercem?

Poprvé jsem si to uvědomil – ale spíš jako jisté pokušení – okolo svých patnácti let, když jsem začal hrát amatérské divadlo. V tom se mi docela dařilo, všichni mi poklepávali na rameno a říkali, jak mi to jde. A tak jsem se v osmnácti přihlásil na DAMU. Jenže mě nevzali. A nevzali mě ani napodruhé, ani napotřetí. Ale to už jsem jako amatérský herec zažil na jevišti ve vztahu k publiku tolik hezkých chvil i úspěchů, že jsem byl odhodlán jít k divadlu jako elév – i bez DAMU či JAMU. Napočtvrté mě nicméně vzali.

S Miroslavem Táborským jsme se zvykli setkávat i jako s průvodcem novým dokumentárním cyklem České televize Národní klenotyJak to, že jste neztrácel sebevědomí? Kde jste v sobě bral tu vytrvalost?

Když jsem se na DAMU hlásil poprvé, tak mě češtinářka na gymnáziu požádala, abych se přihlásil do soutěže uměleckého přednesu, že jsem si jistě na přijímačky nachystal nějaké básničky. Vyhověl jsem ji, vyhrál okresní i krajské kolo a postoupil až na Wolkrův Prostějov. Tam jsem se sice neumístil, ale když jsem poslouchal ty, kteří v národním kole zvítězili, tak jsem si pomyslel, že bych to zvládl přinejmenším stejně dobře jako oni. Jen bych si musel lépe vybrat texty. Takové, které dávají prostor interpretovi k výraznému sdělení. Následující rok už jsem Wolkrův Prostějov vyhrál a setkal se tam s paní profesorkou Danou Musilovou, která na DAMU učila umělecký přednes a hodně se věnovala i jeho amatérské odnoži. Paní profesorka mi fandila, setkávali jsme se i při různých dalších amatérských soutěžích, zjistila, proč jsem při přijímačkách nebyl úspěšný – částečně v tom hrály roli i kádrové problémy v rodině –, pomohla mi odstranit některé handicapy a radila, co dělat. Byla přesvědčena, že na DAMU patřím a později se k ní přidal i profesor Spáčil. Oba mi tím velmi pomohli i psychicky a na škole pak vlastně byli jakýmisi mými adoptivními rodiči.

Nesouvisí s uměleckým přednesem i to, že si dobře rozumíte s mikrofonem, a že vás proto posluchači mohou často slyšet v rozhlase?

Ty dvě věci spolu nepochybně souvisí. Po celou tu dobu, co mě nebrali na DAMU, jsem – obrazně řečeno – vymetal amatérské soutěže přednesu, začal vystupovat v královéhradeckém Divadle poezie a má láska k mluvenému slovu sílila a rostla. Přestože v současném divadle je větší akcent kladen na to, co je na scéně vidět, než na to, co je z ní slyšet, já si slova stále nesmírně vážím. A rádio je médiem, ve kterém se maximálně uplatňuje. Pokud mám jako herec nějaké přednosti, tak je to asi schopnost jednat slovem. To neumějí všichni. Vím, že se rozhlasoví režiséři snaží rozšiřovat okruh interpretů, ale přesto, že k mikrofonu pozvou mnohé herce, osvědčí se jen někteří. S mikrofonem si kupodivu rozumí spíše menšina mých kolegů.

V rozhlase býváte obsazován do nejrůznějších žánrů a typů pořadů – od rozhlasových inscenací, přes četbu až po dokumenty. Ve kterých z těchto formátů pracujete nejraději?

Nejbližší je mi pochopitelně dramatická forma – když máte partnera, vedete s ním dialog a sehráváte nějakou situaci. To je něco, co se nejvíce blíží jevišti. Ale třeba četba na pokračování je naprosto jiná disciplína: stojíte sám před mikrofonem a vše je jenom na vás. Umění vyprávět spočívá v umění dokázat svým hlasem udržet posluchačovu pozornost. A to je velká výzva!

Nejspíš ji podstupujete rád, protože s vaším jménem se lze často setkat na bukletech audioknih. Jaký máte vztah k tomuto specifickému médiu?

Určitě nepatřím k těm, kteří na audioknihy žehrají a říkají, že odvádějí lidi od četby. Audioknih se dělá čím dál víc a myslím, že příčinou jejich vzestupu je naše uspěchaná doba. Hodně z nás nemá čas sednout si a v klidu číst. Audioknihu však můžete poslouchat i při jiné činnosti – jako třeba já, když řídím auto. Mám ověřeno, že poslech četby s dobře vyprávěným příběhem zahání únavu z dlouhé jízdy lépe než hudba – jakoby mozek udržoval větší pozornost. Nedávno jsem dostal děkovný dopis od posluchače, který si celou cestu do Chorvatska pouštěl mou četbu Brownových Andělů a démonů. Cesta mu prý uběhla, ani nevěděl jak.

V čem vidíte největší rozdíl mezi knihou a audioknihou?

Při četbě vaše fantazie samozřejmě pracuje nejvíc – na rozdíl třeba od filmu nebo divadla, které vám dílo předkládají do detailu hotové. Audioknihy jsou tak někde v půli mezi tím: vypravěč sice svým podáním příběh do určité míry interpretuje, ale pořád ještě nechává velký prostor pro představivost a obrazotvornost posluchačů.

Která audiokniha vás v poslední době jako posluchače upoutala nejvíc?

Pominu-li audioknihy, na kterých jsem se podílel – ty totiž za volantem poslouchám také: třeba Siddhárthu od Hermanna Hesseho anebo Keltské mýty, které jsme dělali dohromady s Vláďou Javorským –, tak to byl třeba Eccův román Jméno růže. Nebo Škola malého stromu – indiánské vyprávění čtené Lukášem Hlavicou.

A co knížky tištěné? Jaký typ literatury máte rád coby „tichý čtenář“?

Já si knihy už nějakou dobu nevybírám, ony si vybírají mě. Ty, které čtu, pokaždé nějak souvisejí s mou prací: buď je podle některé z nich napsaná hra, v níž mám hrát, nebo má nějaký vztah k inscenací, kterou v divadle chystáme, anebo se připravuji na natáčení její zvukové podoby. Kniha, která se mi v poslední době opravdu velmi líbila, byly Žítkovské bohyně, které jsme spolu s Terezou Bebarovou natáčeli jako audioknihu.

Bronislav Pražan, publicista

Foto Martin Pekárek a ADK – Prague, MP

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 7. 11.



  Mistr zábavy?
  Billy Wilder!
 
  
Pastýř stvoření
  Erazim Kohák
 
  Starý pán
  na útěku před realitou