Číslo 20 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Miroslavem Táborským.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


Soumračná doba v soumračné malbě

V pražské Galerii Rudolfinum dostala potřetí za sebou prostor malba. Jako by si vedení prestižní galerie vytklo za cíl přesvědčit diváky, že současné umění nerovná se jen bludný kruh konceptualismu – ale že na scéně je ještě někdo. A že má zatraceně co říct.
Aktuální výstava (trvá do 24. května) představuje jednadvacet malířů, vesměs představitelů „nové lipské školy“ plus absolventů akademie v rumunské Kluži; z Čechů se do výběru dostal jen Daniel Pitín. Ten se účastnil i předchozího malířského projektu v Rudolfinu, přehlídky Motýlí efekt. Zatímco minulá výstava byla snad kurátorsky nejslabší akcí, která kdy v galerii dostala místo, nynější počin je pravý opak: předvádí pestrou výrazovou paletu, přičemž jmenovatel je všem společný. Téma zazní symbolicky už v názvu – Nightfall, čili Soumrak.

Neo Rauch: Požehnání (Segnung), 2009, olej na plátně, 50 x 35 cm, foto Galerie EIGEN+ART Leipzig/Berlin and David Zwirner, New York/London       Adrian Ghenie: Studie ke strašidlu (Study for Boogeyman), 2010, olej na plátně, 50 x 40 cm, foto © the artist

Práce zastoupených malířů, realizované vesměs v posledních letech, se nesou navenek na postmoderní vlně: obracejí se pro inspiraci k fotografii nebo filmu, dovedně aktualizují vybrané styly a mistry z minulých dob. Vnitřně je pak spojuje existenciální, snad až dekadentní nálada: chmury, smutek, nostalgie. Pocit, že jistá éra je neodvratně u konce. A přichází kocovina. Nahé postavy „zajaté“ podivným přívěsem kdesi uprostřed lesa, temné fantazie vykreslené úryvky měsíčního světla na noční obloze, nově podaný osel z Goyových Rozmarů, zombies plující kdesi na oběžné dráze…
Komika tu ale nemá moc místo. Spíš kritický sebezpyt a soumračná podobenství. A samozřejmě víra v nosnost tradičního, staletími prověřovaného média. Přesvědčení, že obsahovost, na kterou úplně rezignoval úvodem jmenovaný konceptualismus, je v umění klíčová. Ať je malíř v rozbité krajině, zápasí před zrcadlem o vlastní identitu, krčí se v exteriérech pod příkrovem tmy anebo hledá svůj virtuální, případně i ten skutečný domov…

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik



  Mistr zábavy?
  Billy Wilder!
 
  
Pastýř stvoření
  Erazim Kohák
 
  Starý pán
  na útěku před realitou