Číslo 20 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Miroslavem Táborským.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Andrea Hanáčková, publicistka

Dlouho jsem byl hodnej. Hodnej...

Dokument Ivana Studeného Ani květinou neuhodíš (premiéra na ČRo Dvojce 14. dubna v rámci cyklu Dobrá vůle) přináší ojedinělý pohled na problematiku domácího násilí. Autor se věnuje nikoli obětem, ale agresorům, mužům, kteří bijí ženy. Kopíruje tím do značné míry český právní, trestní a sociální systém, který má již dobře propracovanou metodologii pro represi tohoto činu, pro jeho právní výklad a sociální pomoc obětem domácího násilí. Zatím však zcela opomíjí skutečnost, že násilník nezmění své myšlení a návyky pouhým oddělením od rodiny nebo trestním postihem. Dokument tak představuje skupinu lidí, kteří o této problematice uvažují a činí konkrétní kroky k tomu, aby zachránili byť zlomek postižených rodin, manželských a otcovských vazeb a dokonce i – nijak nadneseně řečeno – duši násilníka, jehož agrese má své příčiny. Bez odborné pomoci zůstanou neodhaleny a neléčeny. Posluchač získá cennou informaci o tom, že v Čechách již existuje terapeutická skupina zaměřená vysloveně na práci s násilníky, kteří své chování změnit chtějí a aktivně na tom pracují.
Ivan Studený zvolil publicistický způsob prezentace tématu. V krátkých vstupech se k problematice opakovaně vyjadřují kriminalistka, pracovníci sociálních institucí (SOS diakonie a Bílý kruh bezpečí), terapeut a také samotní násilníci. Reportážní vstupy z terapeutického kruhu slouží spíše jako zvuková ilustrace, ukázka prostředí, v němž se mohou násilníci cítit bezpečně. Zdánlivý oxymoron je zcela na místě. Hrůzný rozměr problému totiž do pořadu vnáší především respondent Vladimír, důchodce, který bil své manželky i družky a otevřeně o tom hovoří. Jeho promluvy působí děsivě a odpudivě.
Dramaturgie Lenky Svobodové šťastně dovolila ponechat v pořadu vulgarismy, v poměrně prudérním prostředí Českého rozhlasu vzácně slýchané, zde však zcela na místě. Bez nich by totiž dostatečně nevynikla hrubost, agresivita a omezenost myšlení člověka, který vidí svět v primitivních vzorcích, v nichž vedle fyzické síly a xenofobie funguje stejně intenzivně hra na oběť a celoživotní ufňukanost. Vladimír – nutno říci, že bez špetky sebereflexe – však bezděky prozradí i důvod svých celoživotních násilnických činů: „Táta mě mlátil, řval na mě: Ty hajzle!, a pak jsem byl hodně dlouho hodnej a hodnej a hodnej…“ Řešení problému, jak ho dítě vnímá v dětství, se logicky nese časem a obětí despotických rodičů se nakonec stávají další generace žen a dětí.
Ani opakovaný poslech mě, přiznávám, zatím nepřivedl k lítosti nad Vladimírem, jemuž v Dantově Pekle náleží sedmý kruh vyhrazený násilníkům, kteří zhřešili proti bližním, sobě, Bohu, přírodě a práci. Racionálně však vím, že má-li člověk jeho typu přestat ubližovat, potřebuje aspoň na chvilku dostat to, co mu bylo v dětství fatálně upřeno. Bezpečí, pocit porozumění vůči jeho potřebám, respekt. O lásce nemluvě.
Pořad začíná a končí zvukovou koláží složenou z disharmonických zvuků rušeného rádiového signálu a útržků výpovědí respondentů. Je škoda, že se zvukem nepracují tvůrci také během pořadu. Zcela rezignují i na hudbu, výpovědi zůstaly v syrovém stavu. Pro plynulost by byla na místě pečlivější práce se střihem mluveného slova – občas zůstávají z vět torza, případně je narušena logika výpovědí. Trend současné dokumentaristiky nabízí také hladší zvuk při představování respondentů. V mnohosti hlasů oddělených autorskými ohlášeními působí dokument trochu těžkopádně. Zřejmě i tato drobnost má nakonec vliv na vyznění celého pořadu – jakkoli autentický a otřesný je Vladimírův slovník a jeho způsob myšlení, celek dokumentu vlastně emočně příliš nepůsobí. Souhrn informací k dané problematice je cenným počinem, emoční a umělecký účin dokumentu tentokrát zůstal v pozadí.



  Mistr zábavy?
  Billy Wilder!
 
  
Pastýř stvoření
  Erazim Kohák
 
  Starý pán
  na útěku před realitou