Číslo 20 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Miroslavem Táborským.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


Rozhlas jako svědek a tvůrce doby 

Na knižních pultech se objevily dvě publikace, jejichž obsah je přímo odvozen od rozhlasového vysílání: v obou případech jde o záznamy rozhlasových pořadů, vstupující do dnešního kontextu jako dokumenty doby.
Jejich autory spojuje kromě této skutečnosti i značná část životních osudů: veřejné působení v šedesátých letech vystřídaly normalizační perzekuce a poté hvězdná kariéra prezidenta republiky a ministra zahraničních věcí.

Vysílání Československého rozhlasu v šedesátých letech

Deset let s Havlem

Hovory v Lánech netřeba zvláště představovat. Po celé závěrečné desetiletí minulého století se dialogy prezidenta Václava Havla s moderátory Českého rozhlasu staly důležitou součástí domácí politiky (první díl se vysílal 11. března 1990, závěrečný pak 29. dubna 2000). Ambiciózní plán Knihovny Václava Havla vydat všechny odvysílané díly cyklu se v březnu tohoto roku prezentoval pilotním dílem zahrnujícím devět měsíců roku 1990. Na obecnější závěry je tedy dost času, už nyní je však třeba ocenit čistý grafický koncept stejně jako funkční poznámkový aparát, vysvětlující souvislosti, které v době vysílání byly chápány jako zcela samozřejmé. Nejen historiky médií budou zajímat svědectví Michala Žantovského a Jiřího Vejvody, kteří měli příležitost být u počátků cyklu. Knižní Hovory v Lánech jsou kromě jiného i dokladem správnosti prezidentova rozhodnutí, proč si ve „věku televizním“ vybral pro svou „talk show“ rádio: kamery pro něj byly (dle Žantovského) obtížným elementem, neboť rušily soustředění na to podstatné – na obsah řečeného.

Byl to talent

Invenční grafické pojetí je i výrazným znakem publikace Jiří Dienstbier – rozhlasový zpravodaj. Edičně ji připravila Dienstbierova manželka Jiřina a předmluvu, zasazující jeho působení do širších souvislostí, napsal ředitel Ústavu mezinárodních vztahů Petr Drulák. Nová kniha Radioservisu nabízí výběr komentářů a reportáží z druhé poloviny Dienstbierovy rozhlasové kariéry – od roku 1963 do roku 1969. Hořkému konci jeho rozhlasové kariéry se věnuje oddíl sestavený z autorových dosud nepublikovaných vzpomínek.
Dienstbierovy texty připomínají některé velké události tehdejšího mezinárodního života – válečné operace ve Vietnamu, konec vlády Suharta v Indonésii, Maovu kulturní revoluci v Číně, zdánlivě idylickou situaci v Sihanukově Kambodži. Důležitou součástí knihy je soubor reportáží ze Spojených států, z prostředí velkých měst i z venkova především na americkém Jihu. Zatímco v politických komentářích můžeme sledovat, jak dobře zvládl sotva třicetiletý mladík novinářské řemeslo a jak rozsáhlými znalostmi mezinárodního života disponoval, repotáže jej přibližují z jiné stránky. Vypovídají leccos o jeho pozorovacím talentu a formulačních schopnostech. Dienstbierovy ambice tehdy nemířily až na výjimky za hranice novinářských žánrů, ale řada jeho reportáží může dodnes sloužit jako příklad skvěle zvládnutého řemesla. V jeho textech nechybí vtip, invence, kompoziční obratnost, smysl pro detail, pro změnu tempa. Můžeme jen litovat, že mu nebyla dopřána možnost svůj talent soustavně rozvíjet.

Tehdy a nyní

Předkládaný soubor je dokladem nejen odborných a stylových kvalit Jiřího Dienstbiera, ale zároveň vysoké úrovně rozhlasového zpravodajství šedesátých let. Zdá se, že přiblížit se k ní je pro generaci dnešních rozhlasových zpravodajů téměř nemožné. Důvodem nejsou jejich nižší schopnosti, ale podmínky, za nichž pracují. Práce zpravodaje v šedesátých letech, v době ještě ideologicky sevřené, ale den ode dne poskytující více možností k svobodnějšímu projevu, znamenala tvorbu nepředstavitelně velkého objemu textů. Dienstbierova knížka dokládá, že do vysílání byly běžně zařazovány komentáře a reportáže v rozsahu patnácti minut. I v případě běžného vstupu do vysílání měl zpravodaj k dispozici nesrovnatelně více času než dnes. Měl nejen možnost, ale přímo povinnost vybavit své informace souvislostmi, vracet se k dějům, které vedly k čerstvým událostem, udržovat povědomí kontextu. A co víc, pravidelně se od něj požadovaly texty, které měly charakter glosy, sloupku, fejetonu. Takto nastavený systém práce umožňoval talentovaným jedincům rychle růst. Věřme, že zejména plány na rozšíření stanice ČRo Plus představují v tomto směru nadějnou budoucnost.

Milan Pokorný



  Mistr zábavy?
  Billy Wilder!
 
  
Pastýř stvoření
  Erazim Kohák
 
  Starý pán
  na útěku před realitou