Číslo 20 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Miroslavem Táborským.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Radko Kubičko, komentátor Českého rozhlasu

Televize v našem století

V nedávné rozhlasové debatě se ohradil jeden televizní pracovník, když jsem nazval televizi médiem minulého století. Bylo to míněno tak, že v něm skutečně mediálně kralovala, i když jen v jeho druhé polovině. Co nebylo v televizi, jako by vůbec neexistovalo. Zmínka o minulém století zněla ale trochu pejorativně, jak prošlé zboží, televize je prý médiem i tohoto století, namítal onen optimistický diskutér. Je tomu opravdu tak?
Okřídlenou novinářskou větu „zatím tomu vše nasvědčuje“ nelze zcela jistě užít. Klasické televizní společnosti sice stále vládnou mediálnímu a reklamního trhu, ale naopak nic nenasvědčuje tomu, že si toto výsadní postavení dále udrží svými tradičními způsoby. Soudě podle vznikajících a rozjíždějících se televizí v České republice by se snad ještě mohlo zdát, že televizní byznys je lukrativní, ale jde spíše o recidivu minulosti. Potenciální televizní magnáti si spíše chtějí přiřadit televizi jako hračku do svého podnikatelského portfolia. Jejich televize zanikají často stejným tempem jako vznikají.
Jinou kapitolou, poněkud logičtější, jsou nové televize stávajících vysílatelů, které vznikají díky dokončené digitalizaci. Tam je trend jasný, díky celkovému poklesu sledovanosti televize a rozmělnění divácké obce mezi více televizí chtějí vysílatelé lépe využít svůj potenciál a zachytit diváky i mimo svůj hlavní kanál. Pryč už je doba televizního komerčního monopolu první takové televize, kdy stačilo vlastnit její jednu akcii, aby člověk už nemusel do konce života mít existenční problémy. Nyní se televize potýkají spíše s dluhy než se zisky a nostalgicky na onu dobu vzpomínají. Byla to také doba, kdy se i v českých komerčních televizích našlo místo pro náročnější pořad, dražší projekty a také pro nějakou tu publicistiku a seriózní zpravodajství. To je nyní doménou jen televize veřejné služby a tento trend je asi zákonitý, byť v zavedenějších zemích je přece jen o mnoho pomalejší. Nyní se televize snaží dosáhnout aspoň nějakých zisků stále levnějšími pořady a nepřehlédnutelné je neustálé recyklování starých i velmi starých pořadů, seriálů i formátů.
Přechod populace na internet je bezesporu proces, který ničí tradiční média a nevyhnul se ani televizím. Po období, kdy internet býval tak pomalý, že na nic než na četbu písmen nebyla kapacita, ovládl obraz i jej a došlo k témuž, co se dělo v prostředí analogovém – obrázky jsou důležitější než text. Přesto deníky uměly docela dobře na internet proniknout a získat velkou sledovanost, pouze zatím nevydělávají tolik, aby se uživily, a vydavatele napadají hrůzné myšlenky, že to nikdy už nebude jiné. Paradoxně je to ale médium televize, které nebylo umožněno na internet vstoupit ve stávající podobě. Jeho technologie totiž umožnila vznik televize zcela jiné, kterou si člověk nezapne jen tlačítkem, aby pak na gauči sledoval, co mu dramaturg přichystal, a může si nejvýš přepnout jinam. Konzument televize na internetu si vybírá, co si pustí, a často tam také vkládá svá vlastní videa. To dlouhodobě médium televize ovlivňuje.
Televize, jak jsme ji dosud znali, asi končí, nekončí ale televize jako taková, řekl jiný debatér v téže zmiňované diskusi. Pryč je asi představa, že se u televize večer sejde celá rodina a bude se dívat na stejný program, jak to bývalo zcela běžné v minulém století. Stále větší obrazovky v obývacích pokojích domácností jsou často jen dekorací a jsou vypnuty. Každý člen domácnosti má svou obrazovku, většinou u počítače, což platí zejména o mladších ročnících. Ti se podle optimistů časem mohou ke klasické televizi vrátit, protože internet vyžaduje aktivitu a ta se stoupajícím věkem a únavou klesá. Jistí si ale úplně nejsou. Televize proto možná bude médiem i tohoto století, protože je postavena na obrazové kultuře, která byla vždy populárnější než kultura psaná. Jaká to ale bude televize, o tom je možné zatím říci jen to, že s velkou pravděpodobností jiná.



  Mistr zábavy?
  Billy Wilder!
 
  
Pastýř stvoření
  Erazim Kohák
 
  Starý pán
  na útěku před realitou