Číslo 22/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Igorem Barešem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Racek poletující nad Strýčkem Váňou

Racek uváděný už po dva roky pražským Národním divadlem je jednou z nejlepších čechovovských inscenací, jaké lze u nás vidět. Jeho režisér Michal Dočekal nyní se svým souborem nastudoval další hru A. P. Čechova – Strýčka Váňu. A současně Dejvické divadlo, které při vyhlašování letošních Cen Alfréda Radoka získalo titul Divadlo roku, premiérovalo Racka režírovaného Michalem Vajdičkou.

„Chladno, pusto, úzko,“ přednáší Veronika Kubařová coby Nina Zarečná Treplevův melodram. Oči na ní mohou nechat hlavně pánové, dámy pro ty verše nemají jaksi pochopení... Ivan Trojan (Trigorin), Klára Melíšková (Arkadinová), David Novotný (Dorn), Zdeňka Žádníková (Šamrajevová) Pavel Šimčík (Šamrajev), Miroslav Krobot (Sorin, bratr Arkadinové), Václav Neužil (Medvěděnko), Lenka Krobotová (Máša).

Dočekal na „svého“ Racka (recenzi na něj jsme přinesli v TR 36/2011) ve Strýčku Váňovi lecčíms odkazuje: kromě dominantní rekvizity – mohutného kmene stromu – z něho do své nové inscenace převedl i čtyři interprety: Sašu Rašilova, Johannu Tesařovou, Lucii Žáčkovou a Františka Němce. Poslední dva jako manžele Serebrjakovovy. Jejich pobyt na statku, který profesor Serebrjakov zdědil po nebožce první ženě, obrací vše vzhůru nohama. Igor Bareš vede svého titulního hrdinu – správce statku – od kritického pohledu na parazitujícího profesora přes frustraci z nevyslyšené lásky k jeho druhé ženě až k emocionálně silnému gestu revolty. S tím, jak se toto gesto rozplývá v návratu k běžným povinnostem, se završuje ironie, s níž režisér Váňovu „krizi středního věku“ traktuje.

Strýček a režisér rekapitulují

Zcizovací efekty, které Dočekal v inscenaci používá (třeba výměna kulis při probíhající herecké akci), ale hlavně pak odkazy k dalším inscenacím, jež za dobu svého působení v Národním divadle vytvořil (Iva Janžurová v roli Vojnické s bílým paraplíčkem kupříkladu evidentně vypadla z Beckettových Štastných dnů, jimiž zde Dočekal debutoval), napovídají, že „životní inventura“ Strýčka Váni posloužila k témuž i režisérovi. Kritici inscenaci vyčítají nesourodé herectví. Serebrjakovová Lucie Žáčkové má gesta i tón současných neurotizovaných paniček, jejího muže tvaruje Němec jako koženého patrona věčně dumajícího, jak vybřednout z finanční krize, a její potenciální milenec, lékař Astrov v podání Martina Pechláta, neléčí své „vyhasnutí“ výsadbou lesa, jak chce Čechov, ale vodkou... Nesoulad, který panuje mezi postavami, je různorodostí hereckých stylů ještě zesilován. Nemyslím však, že nezáměrně. Dráždivý nelad ostatně podtrhuje i scénografie. Dočekal patří k umělcům s ostrým viděním. Mohl snad v době krize a neladu rekapitulovat své působení v čele činohry ND jinak než s ironií?

Vystřižený racek

Racek v Dejvickém divadle je opravdu vystřižen. V přeneseném i pravém smyslu slova. Příběh o míjejících se láskách a životních troskotáních se odehrává v salonu pokrytém od stropu k podlaze obrazy. Na jednom z nich je namalován letící racek. Místo pušky ho sejmou nůžky. Což je jedna z nesčetných komických situaci, jimiž hostující režisér Michal Vajdička inscenaci až přesytil. Její smysl ani tragické vyústění tím neoslabil, tempo a rytmus však trochu ano. To ale divák stržený smíchem i hereckými výkony sotva postřehne. Postavy a jejich spletité vztahy jsou zřetelně charakterizovány – a to i za pomoci jemné „choreografie pohledů“ – hned v úvodní fraškovité scéně přípravy a provedení Treplevova (Jaroslav Plesl) symbolického melodramatu. Nejvíc se do divákova vědomí vrývá rázným pojetím Trepelevovy sexymamá Klára Melíšková, jež gesty a tóny ironizuje svět soudobých celebrit. Skvělým protihráčem této herečky Arkadinové je Ivan Trojan coby její milenec Trigorin. Jeho unylou odtažitost dokáže nabourat jen Nina Zarečná, u níž hostující Veronika Kubařová akcentuje nejen chuť proniknout do světa celebrit, ale také jakoby nevinně podbízivý erotismus. Láska je v této inscenaci pojímána hodně tělesně – a v případě Neužilova učitele Medvěděnka až záměrně trapně. Třešničkou na dortu je pak Miroslava Krobot coby stařičký bratr Arkadinové. Končí spolu s ní mezi čtyřmi holými stěnami: obrazy z nich jsou postupně rozkradeny.

Bronislav Pražan, publicista

Foto Hynek Glos



  Pocta Haškovi...
  Jak to slyší Jakub Kamberský
 
  
Stoletý mladík Jan Kubiš
  Nalaďte si
 
  Lidé se tloukli deštníky
  Téma