Číslo 22/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Igorem Barešem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Nevím, zda role, kterou hraju, je oním hvězdným vrcholem, stropem, nad nějž není, anebo zda mě ten strop ještě čeká…“ říká herec Igor BarešIgor Bareš, herec

Jak to vlastně bylo s těmi vašimi chovatelskými spády?

Odmala jsem obdivoval televizní inscenace, které tehdy Československá televize vysílala. To bylo něco malinko jiného než dnes, mnohem častěji v nich bylo k vidění propracované herectví, a tak jsem hltal, co to šlo – pány Vosku, Högera, Marvana… Zároveň se ve mně ale zabydlel pocit, že chci být lesníkem v osamělé hájovně kdesi v hlubokých lesích, starat se o zvířata a mít svůj klid, anebo že budu alespoň chovatelem cizokrajných zvířat v nějaké zoologické zahradě. Ta dvě protichůdná směřování ve mně bojovala, až jsem se nakonec po skončení Střední zemědělské školy v Olomouci rozhodl roku 1984 pro brněnskou JAMU.

A to, že jste se vzdal snu o osamělé hájence v hlubokých lesích, vás nemrzelo?

Když jsem na JAMU nastoupil, tak rozhodně ano! Zabydlel se ve mně neodbytný pocit, že tady ztrácím čas, že mi ta škola vlastně k ničemu není. Byl jsem netrpělivý. Výměnou za vzdání se lesní samoty jsem chtěl hrát – rovnou a hned, dokud ještě mám sílu, elán a přesvědčení.

To je hodně velkoústé gesto chtít všechno tady a teď, nepřipadá vám?

S odstupem času možná ano, tenkrát mi to tak nepřipadalo ani náhodou. Veškerou svou energii jsem napnul směrem k divadlu a věnoval se jen a jen jemu. Hodně mi v tom pomohl režisér Zdeněk Kaloč, který mi v brněnské Mahenově činohře svěřoval ty největší herecké úkoly. Pod jeho vedením jsem ztvárnil Raskolnikova i Hamleta. A takhle to šlo víc než dvanáct sezon. Své největší role jsem odehrál v Brně.

Používáte minulý čas. Proč jste z Brna odešel?

Asi právě kvůli tomu, že jsem tam tak nehospodárně nakládal se svou energií. Nedodržoval jsem životosprávu, šel od role k roli, prakticky jsem rezignoval na osobní život, všechno jsem podřizoval divadlu. To mě zlomilo. Roku 2002 si moje tělo řeklo, že už to tak dál nechce, a duše se horlivě přidala, takže jsem ze stálého angažmá odešel na volnou nohu. S Františkem Derflerem jsem hrál v Divadle U stolu, hostoval jsem v Příbrami, v Divadle Na Prádle, všimla si mě televize, kde jsem začal natáčet filmy i seriály. Etapu ryze divadelní vystřídalo období multižánrové. Proměnilo se i moje herectví, fázi prožívání vystřídala fáze předstírání.

Tedy z pravdomluvného, pracovitého hocha se stal unavený pozér…

Omyl. Předstírání v herectví není lhaní, je to zkoncentrování prožitků, které člověk během civilního i hereckého života nasbíral a které si následně ve fázi prožívání osvojil, do mnohem důmyslnější stavby, z níž dramatická figura vychází značně přesnější, sdělnější, srozumitelnější a plastičtější. Domnívám se, že k tomuto poznání na své tvůrčí cestě dojde každý kumštýř.

A nestane se z toho časem rutina?

Nestane! Když herec předstírá a nechce, aby byl úrovní svého výkonu srovnatelný s pátým komparzistou ve druhé řadě vpravo, musí se setsakramentsky snažit. Musí do detailu promyslet každý svůj pohyb, promluvu, pauzu, kterou udělá. Ověřit si na publiku, že jeho výkonu rozumí a čte z něj jako z knihy. To je mnohem sofistikovanější postup než všechny zahltit svým nitrem. Ono to může být v jistém okamžiku strhující, uhrančivé, ale po pátém opakování se člověk cítí jako striptér. A i toto povolání lze provozovat jen do určitého věku.

Souvisí to i s tím hospodařením s energií?

Ano, velice. Když jsem se nešetřil a vydával ze sebe každý večer všechnu svou sílu, kompenzoval jsem to posléze různými nešvary, jichž jsem se pak poměrně obtížně zbavoval. Dneska vím, že už nechci, aby byl můj život neustálým poklusem od mety k metě. Přestal jsem kývat na všechny nabídky a výzvy. Mým cílem bylo zvolnit a života si i užívat, zvlášť teď, když máme s manželkou malou dcerku...

Michal Bureš, dramaturg a režisér ČRo

Foto Martin Pekárek

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 21. 5.



  Pocta Haškovi...
  Jak to slyší Jakub Kamberský
 
  
Stoletý mladík Jan Kubiš
  Nalaďte si
 
  Lidé se tloukli deštníky
  Téma