Číslo 22/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Igorem Barešem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Současná česká rozhlasová dokumentární tvorba je opět srovnatelná s tou evropskou,“ je přesvědčen režisér a spoluautor knihy 99 významných tvůrců rozhlasových dokumentů Michal BurešDokumentu se zas daří

Český rozhlas společně se Sdružením pro rozhlasovou tvorbu vydávají další ze série unikátních knih mapujících historii rozhlasu. Po publikacích Od mikrofonu k posluchačům (2003) a 99 významných uměleckých osobností rozhlasu (2008) vychází ojedinělý a dosud nikdy nezpracovaný průřez rozhlasovou dokumentaristikou nazvaný 99 významných tvůrců rozhlasových dokumentů (Radioservis). Členem autorského týmu byl i režisér a předseda Sdružení pro rozhlasovou tvorbu Michal Bureš.

Podle jakého klíče jste vybírali 99 nejvýznačnějších rozhlasových dokumentaristů?
Předně je třeba říci, že kniha je dalším z jedinečných počinů, díky nimž se daří zaplňovat bílá místa naší rozhlasové historie. Tematicky navazuje na publikaci věnovanou uměleckým osobnostem rozhlasu, která vyšla před pěti lety. I na jejím vzniku mají lví podíl členové Sdružení pro rozhlasovou tvorbu a Archivní a programové fondy Českého rozhlasu. Hlavním vodítkem při výběru osobností byl jejich přínos pro rozvoj daného žánru. Jsou tu tak portréty autorů jako Zdeněk Bouček, Ondřej Vaculík, Josef Veselý či Marta Růžičková. Nutno však říci, že řadu tvůrců vynikajících dokumentů, kteří by do publikace po zásluze patřili, jsme představili již v knize minulé.

Jak je kniha koncipována a na jakého čtenáře cílí?
Po dohodě s vedoucí Archivních a programových fondů Českého rozhlasu Evou Ješutovou, která práce na knize vedla a věnovala jejímu vzniku nemálo času a úsilí, byla zvolena forma fundovaně napsaných portrétů jednotlivých tvůrců. Našimi čtenáři jsou, jak z ohlasů víme, nejen zájemci o rozhlas a jeho historii, ale také univerzitní profesoři, studenti a badatelé v nejširším smyslu slova. Publikací o rozhlase je totiž nemnoho, a těch, které usilují o široký záběr a objektivitu, je ještě méně, neboť mohou vycházet až nyní.

Kam až v historii českého rozhlasového vysílání sahá dokumentaristická stopa? A jak vůbec tento žánr vymezit?
Ona stopa sahá až k samotným počátkům rozhlasu u nás. Metoda dokumentu – a to cituji předmluvu knihy – prostupuje všemi rozhlasovými zpravodajskými a publicistickými formami, včetně části tvorby umělecké. Dokumentaristika tak zahrnuje poměrně širokou škálu pořadů od nejrůznějších typů pásma, portrétu až po feature a její vymezení není snadné. Snad se dá říci, že publicistické pásmo upřednostňuje informativní stránku díla, zatímco umělecké pásmo do popředí klade estetický záměr.

Jakou cestu dokument v rozhlase urazil od počátků vysílání po dnešek? Kdy se psaly jeho zlaté časy a kdy zažíval největší údobí úpadku?
Tu vývojovou cestu lze přirovnat k sinusoidě. Dokumentu se z jeho podstaty, která čerpá z názorové rozrůzněnosti a polemiky, daří v demokracii. V totalitě dokument strádá. Zlaté časy se psaly za první republiky a v šedesátých letech minulého století. Teď máme, věřím, k dalšímu vrcholu zdárně nakročeno. Současná česká dokumentární tvorba je beze studu opět srovnatelná s tou evropskou.

Lze tedy v současné době sledovat něco jako boom rozhlasového dokumentu – podobně jako tomu je u dokumentárních filmů?
Dovolím si tvrdit, že ano. Tím, jak se nahrávací technika stala snadno dostupnou a lehce ovladatelnou, se může do tvorby zapojit, kdokoliv o ni má zájem. Vidím to na svých studentech na JAMU, kteří točí svoje první opusy už v prvním nebo ve druhém ročníku. Také jsem se setkal se stejně zapálenými amatéry. Mnoho z nich se s rozhlasovým dokumentem setkalo na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě, který s Českým rozhlasem pravidelně a rád spolupracuje.

Někteří posluchači jsou alergičtí na anglické slovo feature. Je ale možné pro něj najít přesný český výraz? Jak byste feature charakterizoval?
Feature je terminus technicus. Sám jsem odpůrcem nějakého newspeaku, ale ten výraz přesně symbolizuje, jak jsme se v době komunistického režimu vzdálili demokratickému způsobu myšlení běžnému v západní Evropě. My totiž pro feature české označení nemáme. V devadesátých letech to bylo módní slovo označující každý rozhlasový experiment pohrávající si se zvuky, reportážními záběry a literárními ukázkami… Dnes jsme dle mého názoru slovo feature naplnili jeho pravým obsahem – je to svědectví o nějakém jevu, události, lidském osudu: autorsky vystavěné, myšlenkově vybroušené a jasně artikulované.

Kniha 99 významných tvůrců rozhlasových dokumentů je za posledních deset let v pořadí už třetí publikací mapující historii rozhlasu u nás. Uvažuje autorský tým o dalším titulu? A jaké téma by mohl obsáhnout?
Položit nyní tuto otázku celému početnému tvůrčímu týmu, který více než rok na knize do úmoru pracoval, ubije mě bez váhání plnicími pery a příložníky. Odpovím proto diplomaticky: kvalitních knih o rozhlase, mezi něž tuto bez váhání řadím, není nikdy dost!

René Kočík

Foto Zdeněk Slavotínek



  Pocta Haškovi...
  Jak to slyší Jakub Kamberský
 
  
Stoletý mladík Jan Kubiš
  Nalaďte si
 
  Lidé se tloukli deštníky
  Téma