Číslo 22/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Igorem Barešem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Zbyněk Vybíral, psycholog

Oslí můstky

Také vás zaujal billboard s dvojtečkou mezi dvěma jmény? Ivan Lendl: Alfons Mucha. Jako by spolu hráli set. Lendl proti Muchovi. Jaký je stav zápasu? Někdo měl dobrý nápad. Desetitisíce lidí se vydaly na „nejkompletnější výstavu plakátů ze soukromé sbírky“. Proč nevyužít tenistova jména, abychom do sítnice unavené ustavičnou pozorností lapili mouchu? Muchu. A jen tak se vloudí pochybnost: potřebuje to Alfons Mucha? Potřebuje Lendla jako oslí můstek ve významu „dva nej Češi se vracejí do Prahy“? To se nemohl vrátit se svými plakáty sám?
Zase jednou jsem se zamyslel nad tím, jak to dělají lidé z médií, z oddělení propagace, ale i sami umělci, aby nás zaujali. Jedním z chytrých tahů v přetahované o prodej a o upoutání přetížené pozornosti je spojování nespojitého. Spojení kontextů, které dřív nikoho nenapadlo propojit. Nešly mi z mysli nápady geniální, jakým byla Radokova a Svobodova Laterna magika, nebo propojení Toscaniho politicky angažujících se fotografií s prodejem barevné konfekce. A jel jsem právě okolo billboardu, který upoutával k Pavlíčkovu symfonickému rockování.
Přiznám se, že na mě před lety nezapůsobily nejlépe verše v metru. Básně zastrkané tam, kde se normálně vozí agresivní reklama. Byl to nápad, který měl polidštit opici? Verše ve vagonech metra, respektive meter různých měst… Vagony duněly po kolejích tunely a oči těkaly po nepatřičně nahých slovech. Rozpaky… K čemu metro, když metrum je často obsaženo v básni, v metrických verších? Možná to byla dobře míněná myšlenka (poprvé realizovaná v osmdesátých letech), ale zeptal se nad ní někdo, jestli ignorování přirozeného prostředí pro četbu poezie není protimluv? Jestli není symptomem tyglíkové doby vystavování veršů tam, kam nepatří? Udělali snad sociologové někde průzkum, zda akce vedla k nárůstu půjčování sbírek poezie v knihovnách velkoměst? Karel Hvížďala nedávno (v TR 18/2013) připomněl Kunderova slova, že kulturu lze vidět také jako náš sebeklam a že pro nás tolik neznamená. Troufám si říct, že poezie dál nic neznamená pro opici. Že metrické polidštění se nekonalo. Ale třeba se mýlím. Jako psycholog si dobře uvědomuji, že podprahově ukládáme podněty (vizuální, akustické, vztahové) i to, že na nás toto uložené bezděky působí. Třeba přece jen někoho navštívila múza a slova o medvědí službě se sem nehodí.
Ekonom Tomáš Sedláček přiblížil nedávno v knize o dobru a zlu zrod ekonomického myšlení na Eposu o Gilgamešovi. Argumentuje jako ekonom, a přitom vykládá jako religionista, například místa ze Starého zákona. Pokud se začtete do jeho jiného výkladu sumerského či hebrejského textu, pak udělal Sedláček hodně. Obrátil pozornost zároveň ke jmění i k umění. Šel na to chytře.
Mimochodem, pro spojování zdánlivě nespojitého se výborně hodí podobné sloupky. Výtečný napsal nedávno Marek Vácha v Respektu (18–19/2013) o tom, jak nikdo za nic nemůže, protože vinu za všechno z nás snímají geny. Autor, který je sám chodícím příkladem propojenosti nespojitého, sám vědec i kněz, ke zprávě typu „američtí vědci zjistili“ přilepil úryvek z Krále Leara. A vyvodil, že Shakespeare předvídal vývoj v molekulární genetice. Přečetl jsem si sloupek s chutí. A uvědomil si, že překvapivě sešité kostýmy na mediální scéně zaujmou.
Není to tak dávno, co kolem světa obíhal klip k písni Gotyeho a Kimbry Somebody that I used to know. Opravdu obíhal, nikoliv obletěl, protože se držel mezi nejentrovanějšími klipy na youtube hodně dlouho. Ani Adele se Skyfallem tolik fanoušků nezískala. To, že zaujal téměř půl miliardy lidí, bylo založeno na propojení hudby s malbou. Někomu navíc vyšel odhad toho, na co bude tolik lidí zvědavých.
Sázky na to, co bude atraktivní: tištěná média tradičně sázejí na atraktivní titulky. I nejserióznější týdeník nazve článek o architektuře Alfa samec mezi domy (Respekt v dubnu 2011). Ale nepůsobí to rozpačitě? Jako básník v podzemních kolejích? Není těch protimluvů už příliš? Žijeme v tyglíku, ve kterém to klokotá. Metrum se čte v metru, domy jsou nazývány samci, obraz mění zpěv, rocker symfonii, Bible je skriptum. Pejsek s kočičkou chtěli upéct dětem dort a pejsek, jak známo, zavelel: Čím více dobrého, tím líp. Dortem se přežral hloupý zlý pes. Dobrosrdeční a naivní byli zachráněni. Ale tak to v životě nechodí.
Bez chytrých nápadů na spojování nespojitého nemají média šanci. U opic, dodávám. Sám jsem se uchýlil ke stanici D-dur. Médiu… bez oslích můstků.



  Pocta Haškovi...
  Jak to slyší Jakub Kamberský
 
  
Stoletý mladík Jan Kubiš
  Nalaďte si
 
  Lidé se tloukli deštníky
  Téma