Číslo 23/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s cembalistou a dirigentem.
Andreou Marconem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Žena, barva, Tono Stano

Pražská Leica Gallery patří do šestnáctého června Tonu Stanovi. Slavný slovensko-český fotograf, ročník 1960, tu předvádí rovných dvacet velkoformátových snímků pořízených v letech 1982–2013. Jde tedy o jakousi „nejskromnější“ retrospektivu. Svorník výstavy je pak jasný z názvu – Moje barvy.

Tono Stano: Má vlast (2012)

Stano si vydobyl svůj rukopis i zasloužený ohlas už za studií na pražské FAMU. S kolegy Župnikem, Vargou, Švolíkem, Stankem, Prekopem nebo Pavlíkem pracoval sice na přelomu sedmesátých a osmdesátých let na stejném poli, frekventoval ve svých záběrech podobnou formální hru, podobnou ironickou stylizaci i podobný zájem o vizuálně atraktivní, lehce provokativní nahotu, aranžovanou na nejrůznější způsob – ale prováděl to vše jaksi důrazněji, silověji. Aktuální přehlídka ten dojem svou barevností jen zvýrazňuje: Ty snímky mají v základě jistý autorský sadismus. Ale i klamavý odstup: Jedna fotografie, frontální záběr ženy s obnaženými ňadry a černou kápí přes hlavu, dostala název „Víc než jen kat“. Čili co vlastně? Porobení, anebo pocta? Statické, odevzdané vyčkávání, nebo tichý smích uvnitř? Anebo prostě sublimace jedné mocné touhy, pojatá se sympaticky kritickou reflexí?

Tono Stano: Zvěčnění posledního sdělení (2013)Národ, Bůh a ňadra

Ty záběry jsou na první pohled dokonalé. Stano je mistrným výtvarníkem – ať jde o práci se světlem, s objektem, s celkovou kompozicí nebo s barvou, kterou autor zkrotil a ovládl podobně nesmlouvavě jako své výsostné téma, tedy „ženu v množném čísle“. Výsledkem je naprostá, možná až nepřirozená, lehce fantomatická čistota formy. V těch záběrech má vše své jasné místo; nic nepřebývá, nic nechybí, nic nevyrušuje. Vše je funkční, vše perfektně, monumentálně ladí. Čelní pohled: tvář, ňadra a klín ženy vymodelované ve tvaru kříže. Pohled z profilu: žena klečící s tváří k zemi, tělo vyvedené v národních barvách. Stanova symbolika je sice průhledná, ale zároveň pádně dobíravá. Nejsou to právě různé nábožensky fanatické a xenofobně nacionalistické výpady, které si různě po světě i napříč dějinami berou za své samozřejmé rukojmí ženu?
Stanovy práce se dají vztáhnout rovněž k proudu fotografického aktu. Po roce 1989 ale není ve zdejším kontextu moc s čím srovnávat. Snad s některými původními čísly Veroniky Bromové z druhé poloviny devadesátých let, svébytnými autoportréty pojatými se zřejmou dávkou masochismu, pokud jde o povrchové „úpravy“ objektu. Snad s dekadentní, soumračnou nahotou zbavenou krásy v záběrech Ivana Pinkavy. Snad se syrovým voyeurismem teprve nedávno připomenutého Miroslava Tichého. Stano snese v žánru srovnání nejvyšší – s Františkem Drtikolem. Právě z jeho snímků z druhé poloviny dvacátých let, z kreací ovlivněných moderním divadlem a tancem, kombinujících strohé geometrické dekorace s dynamicky stylizovaným nahým tělem, jde na diváka stejně silný dojem – stejně intenzivní pocit nového pohledu.

Co dodat?

Pokud se v souvislosti s novou vlnou slovenské fotografie mluvilo o návratech k různým avantgardním -ismům a zájmu o dobově módní konceptuální umění, pak v porevoluční tvorbě Tona Stana nezbylo po těchto vzorech příliš stop. Stano se stal prostě sám sebou. Jeho tvorba má samozřejmě svá rizika, tím největším je autorská záliba v povrchu, jistá „reklamnost“ a náchylnost k popu, možná i ke kýči, ale to klíčové suverénně trvá. Jednak jsou Stanovy záběry velmi dobře poznatelné mezi jinými, jednak se na ně člověk rád, dlouho a opakovaně dívá. K tomu není co dodat.

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik

Foto©Tono Stano



  Žijme tak, abychom
  nikomu neublížili

  Dívejte se
 
  
Objevíme konečně
  hitmakera Petra?

  Pořiďte si
 
  Žena, barva, Tono Stano
  Navštivte