Číslo 23/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s cembalistou a dirigentem.
Andreou Marconem.


 

 

 

 

 

 


 

 

 

Petr Pavlovský, publicista

Mikrofon jako přirozený partner

Koncem dubna oslavil profesor Ivan Vyskočil čtyřiaosmdesáté narozeniny. Zřejmě při této příležitosti natočila Vltava s žijící legendou moderního českého divadla desetidílné memoáry, jejichž poslední část odezněla v repríze na Den matek (12. května) po půlnoci – tedy vlastně už v pondělí.
Tento dramatik, herec a divadelní pedagog poznamenal vývoj českého poválečného divadla jako málokdo. Hlásí se k němu desítky tvůrců několika generací, které svým originálním způsobem vychovával jak před listopadem 1989 (na malostranské LŠU pro dospělé), tak i po něm na DAMU. Řekne-li se slovní improvizace, zazní většině českých divadelníků jméno Ivan Vyskočil.
Pro ty, kteří Vyskočilovu tvorbu dobře znají, byly nejzajímavější první díly – vzpomínky na předdivadelní dětství a mládí. Před naším vnitřním zrakem vyvstal prvorepublikový Spořilov, pražská periferie, nazývaná sarkasticky též Dluhovice; bydleli tam většinou „noví Pražáci“ z nižší střední vrstvy, kteří se pořízením malého domku zpravidla celoživotně zadlužili. Jakožto žák kdysi dosti průměrný jsem s potěšením poslouchal školní vzpomínky pana profesora o jeho „nevalném prospěchu“. Ale také se závistí: poslední generace, které se ještě dostalo opravdu kvalitního středoškolského vzdělání – maturita na jaře 1948!
Zřejmě zcela spontánně začínal Vyskočil tím, čím pak celý život pokračoval a s čím dodnes neskončil: verbální kontaktní improvizací. Neboť čím jiným byla ta „baventská“ vystoupení na studentských brigádách, o kterých mluvil jako o prae-text-appealech? Nebo později předvánoční účinkování v „rozhlasovém automobilu“, kam zval děti na živé vyprávění pohádek? Vyprávět a podněcovat partnery k témuž – to je základ dialogické situace, která má šanci vyvinout se v situaci dramatickou.
Z hlediska světové divadelní historie je Vyskočilovo působení nejvýraznějším českým podílem na tzv. druhé divadelní reformě. Spoluzakládal Divadlo Na zábradlí, v letech 1958–1962 zde působil jako režisér činohry a umělecký vedoucí. Poté (1963) založil Nedivadlo. Pod touto značkou kočoval několik desetiletí s různými partnery. Z nich nejvýznamnějšími byli herec, redaktor Amatérské scény a spisovatel Pavel Bošek a herec a překladatel Leoš Suchařípa; za „nomalizace“ mezi ně postupně patřily vlastní odchovankyně: Vlasta Špicnerová (později loutkoherečka v angažmá v ND Liberec a ÚLD Praha), Barbora Hocková; v osmdesátých letech pak i dramaturg Otakar Roubínek.
Ivan Vyskočil nebyl žádný disident, ale potíže s režimem měl permanentní. Každému bylo totiž jasné, že pokud bude smět vystupovat, bude improvizovat. Předběžná cenzura nebyla možná. Za „normalizace“ pořádal mimo jiné v Malostranské besedě takzvané Kuchyně Ivana Vyskočila, kde četl různé verze svých textů, aby si ověřil jejich možný smysl a fungování u publika. Zval sem jako partnery různé hudebníky: vystupovali s ním například kabaretiér, režisér, dramatik a sběratel šlágrů Přemysl Rut či skladatel a klavírista Martin Smolka.
Nás pochopitelně obzvlášť zajímají Vyskočilovy tvůrčí kontakty s rozhlasem. Nebylo jich málo, a jak sám přiznal, rozhlas mu je jako médium daleko bližší než film. Přirozeně, protože jeho divadlo bylo vždy především verbální, a ne „obrazové“: spoléhalo na slovní, a nikoli fyzickou akci. Vyskočil napsal několik rozhlasových textů, která se staly podkladem vynikajících inscenací doma i v cizině (Horčičkova režie Cesty do Úbic), nezmíněny zůstaly skvělé Hovory u kulatého stolku (v Českém rozhlase je inicioval Michal Lázňovský).



  Žijme tak, abychom
  nikomu neublížili

  Dívejte se
 
  
Objevíme konečně
  hitmakera Petra?

  Pořiďte si
 
  Žena, barva, Tono Stano
  Navštivte