Číslo 23/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s cembalistou a dirigentem.
Andreou Marconem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

V džungli jménem Cannes

Je snadné si představit, jak si fanoušci přivazují židličky a žebříky k zábradlí u festivalového paláce v Cannes, aby spatřili filmové hvězdy zblízka. A pokud mají to štěstí, mohou od nich dostat autogram. Více skryté obrázky jsou ty ze zákulisí slavného festivalu, kdy i novináři, ač světa filmu znalí, stojí dlouhé fronty před kinem nebo na tiskovou konferenci, aby výborné filmaře viděli na vlastní oči. A pokud mají to štěstí, mohou se jich i na něco zeptat. To byl i případ reportérky Českého rozhlasu Plus Martiny Vackové, jejíž exkluzivní reportáž z letošního filmového festivalu v Cannes přinášíme.

Když letos v Cannes skončila novinářská projekce filmu režiséra Stevena Soderbergha Za kandelábrem, kde excelují Michael Douglas a Matt Damon, vytvořila se před konferenčním sálem fronta dlouhá přes deset metrů. A to jistě nejen díky tomu, že tradiční příběh o lásce a vášni vyprávěl film poněkud svérázně a zároveň decentně. Obě hvězdy hrají milenecký homosexuální pár na konci sedmdesátých let, v poslední bezstarostné době, než bezpečnostní dveře nechráněného sexu vykopla smrtící nemoc AIDS. Ve velkém sále festivalového paláce, pojmenovaném po prvních filmařích, bratrech Lumiérových, film sledovaly tři tisíce novinářů.
Mimochodem, pokud se v Cannes promítá film se slavnou hvězdou, nestačí být v kině ani s půlhodinovým předstihem. Jelikož nikdo ještě netuší, zda nový film bude úžasný, či si spíš zaslouží bučení a pískot, novináři berou schody paláce útokem hodinu dopředu. Nejednou se stává, že opozdilí žurnalisté jsou odkloněni do méně vhodných řad, do jiného sálu, nebo dokonce na jiný den. Podobné situace jsou velmi frustrující v případě, že máte po filmu  vysílat o tom, jak byl nový snímek přijat a co je na něm zajímavého.
Na tiskové konference se tytéž tři tisícovky novinářů už nehrnou, takže boj o místa nebývá tak dramatický. Ten vymění boj o otázku. Zmíněnou tiskovku s režisérem Stevenem Soderberghem a herci Michelaem Douglasem a Mattem Damonem moderoval legendární francouzský novinář Henri Béhar a reportéři se hlásili o dotaz ještě předtím, než všechny přítomné uvedl a představil.

Svátek filmu v Cannes si užívají hvězdy, novináři i filmoví fanoušci

V canneské džungli, jak někteří o festivalu říkají, není neobvyklý další zákulisní obrázek – jak novináři běhají mezi dvěma velkými tiskovými středisky a mezi stánky různých filmových společností. Ty lemují palmový bulvár La Crosisette a mořské pobřeží. Tady se ve větru fotí festivalové delegace na speciálním místě vyhrazeném pro takzvané photocally, kam mají přístup jen fotografové. A kousek vedle se na na speciálních terasách dělají rozhovory, kam pro změnu mohou jen publikující novináři. Pro festivalový štáb, udržující chod festivalu, žádné výjimky neplatí.
Podobně žádné výjimky neakceptují ani policisté před festivalovým palácem, kteří řídí dopravu především při slavnostních premiérách. Slova o tom, že nebudete přece obcházet půl bulváru jen proto, že vchod pro novináře je hned za tímhle zátarasem, prostě neslyší. Chcete-li se dostat do sálu, musíte jít vchodem určeným pro vaši akreditaci a půl bulváru bez řečí obejít musíte. Nebo s řečmi, a ve vypjatých chvílích, kdy vám film nebo rozhovor začíná za pár minut, dokonce s nadávkami. Ale ty nikdo neposlouchá...
Mimochodem podruhé, víte, že na festivalu v Cannes se do promítacích sálů a do paláce vstupuje jak na palubu letadla? Novinářům i divákům se kontrolují tašky, nesmí projít žádná láhev s nápoji  ani jídlo. K tomu ještě ochranka projede člověka čtečkou. Teprve pak vás pustí do sálu, kde se za pár minut zhasne a vy se odpoutáte od reality a letíte do světa filmového příběhu. Jste na palubě festivalu – pro někoho divokého, pro jiného úžasného –, který přenáší do světa příběhů, někdy drsných, násilných, erotických i pornografických, jindy romantických a veselých. Tohle všechno je možné na filmovém festivalu v Cannes.
A mimochodem napotřetí: novináři se letos v Cannes z legrace dělili na ty, kteří ve filmu Za kandelábrem včas nepoznali Michaela Douglase, a na ty, kteří včas nerozpoznali Matta Damona. Jak na tom budete vy?

Martina Vacková, Cannes

Autorka je redaktorka ČRo Plus



  Žijme tak, abychom
  nikomu neublížili

  Dívejte se
 
  
Objevíme konečně
  hitmakera Petra?

  Pořiďte si
 
  Žena, barva, Tono Stano
  Navštivte