Číslo 29/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s novinářem.
Janem Petránkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Když bezbožní nemají pokoje

Mnohé filmy už svými názvy odkazují k bibli. Nyní k nim přibývá španělský thriller Nemají pokoj svévolníci, vztahující se k výrokům proroka Izajáše. Lepší představu o jeho smyslu ovšem poskytuje starobylý překlad Kralické bible – Nemajíť žádného pokoje, praví Hospodin, bezbožní... Oněmi bezbožnými jsou samozřejmě myšleni radikální muslimové, s jejichž teroristickými aktivitami má Španělsko smutné zkušenosti. Jsou to právě oni, kdo připravují nový úder, který sice nestihnou realizovat, ale nastražené výbušniny nadále nerozpoznány hrozí.

Příběh zatne do diváka spáry a nepustí jej až do samotného rozuzlení

Protagonistou příběhu je přitom policista, osamělý chlápek neurvalý k sobě i ostatním, jehož jméno Santos Trinidad také odkazuje k bibli. V překladu znamená Svatá trojice. Svéhlavý, zhrublý muž s temnou minulostí, uhrančivě ztvárněný Josém Coronadem, ignoruje své nadřízené, vyhýbá se jakékoli spolupráci s kolegy. Sám, sužován niternými běsy, rozplétá teroristické ohrožení, jako kdyby uvěřil ve svou spasitelskou misi.
Vše začalo v pozdní noci, když se podnapilý Santos dožadoval obsluhy v kterémsi erotickém klubu: v nastalém konfliktu postřílel tamní personál. To ještě netušil, že zasáhl do struktur kolumbijské narkomafie navázané na islámské radikály. Režisér Enrique Urbizu se ovšem nespokojuje jen se Santosovým úhlem pohledu, souběžně rozvíjí policejní vyšetřování celého incidentu.
Jakýmsi Santosovým protihráčem se stává rázná soudkyně, jež houževnatě rozplétá podivný případ i jeho pozadí. Příběh se odvíjí s potemnělou naléhavostí, zatne do diváka své spáry a nepustí jej až do samotného rozuzlení. Avšak i „všední dění“, zasazené do chystaného mezinárodního setkání hospodářských elit, jak průběžně prozradí televizní zprávy, si uchovává napětí, aniž by se muselo uchylovat k překombinovaným zápletkám.
Snímek uznává akceschopnost policie, která není ani neschopná, ani zkorumpovaná, jakkoli ji Santos zcela přehlíží. Vyšetřující soudkyně dokonce – poté co se seznámí se Santosovou osobní složkou – nevěřícně hlesne, jak takový člověk vůbec může pracovat u policie. Nabízí se tedy eventualita, že za onoho titulového svévolníka lze považovat i samotného Santose, jakkoli bychom v něm mohli spatřovat i posledního spravedlivého...

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto Film Europe



  Je to divný rok
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Tři akordy pro Vandama
  Pořiďte si
 
  Když bezbožní nemají pokoje
  Navštivte