Číslo 29/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s novinářem.
Janem Petránkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


 

Tři akordy pro Vandama

Pátá próza Jaroslava Rudiše (1972), v současnosti doma zřejmě nejpopulárnějšího a v zahraničí nejžádanějšího českého spisovatele, překvapí čtenáře hned úvodem, jak je jiná, jak výrazně se liší od autorova předcházejícího románu Konec punku v Helsinkách (2010).

Zatímco minulé číslo vystavěl Rudiš jako text s poměrně komplikovanou strukturou, kde se střídají jak časoprostorové, tak stylové roviny, jako text o několika rámcích, letošní Národní třída, vydaná pod hlavičkou pražského Labyrintu, má žánrové kvality poněkud jiné. Jde o novelu, nikoli o román, s čímž souvisí jednoduchá, „tříakordová“ dějová linie a naprosto zřetelná příběhová stavba. Rudiš ubral na postmoderních kompozičních finesách (které mu vlastně ani moc neseděly) a přidal na tempu vyprávění. Vzdušná sazba knížky připomene na první pohled báseň v próze. Krátké holé věty jsou zalamované jako verše, text letí po stránkách až s jistou bezohledností dravé řeky, nicméně nikoli bezúčelně: novela silně a suverénně mohutní – a graduje.

Anamnéza českého fašounka

Hrdina je tentokrát jeden, byť jaksi trojjediný. Říká si Vandam, protože má rád Jeana-Clauda van Damma, koncem osmdesátých let minulého století hvězdu béčkových akčních filmů, dnes už poněkud povadlou karikaturu, o kterou není zájem zřejmě ani ve výprodejích. Rudišův Vandam je na tom navenek podobně: kdysi prý stál na barikádách na Národní třídě, když se v Praze „dělala“ revoluce, po letech mu ale ze života nezbývá vlastně nic – jen to falešné „sametové“ snění. Vandam reprezentuje working class se vším, co k téhle sociální kategorii patří. Moc toho není: vedle monotónní práce vlastně už jenom chlastání po hospodách, které plní funkci jistého sociálního lubrikantu, a sem tam rvačka, když je třeba „upustit páru“, protože sex není zrovna po ruce, a navíc vždycky stejně jenom obnaží emocionální defekty na obou stranách.
Na první pohled je tedy Vandam typický český fašounek, který si život pro jistotu redukoval na nějaké ty mantry, absurdní „pravdy“ a prázdné rituály, omílané a praktikované dnes a denně. Ve stejné hospodě. U stejného stolu. Se stejnou stafáží. Rudiš se mu ale neposmívá, je ke svému hrdinovi vlastně slitovný. Hledá kořeny jeho životní prohry, provádí anamnézu. Z ní vycházejí jako „peklo“ možná až příliš samozřejmě „ti druzí“: otec sebevrah, šílená matka, bratr manažer. Tahle konstelace nedává Vandamovi žádnou šanci na reálný únik, rýsuje před ním jenom hrůznou vizi, že nakonec bude stejný jako jeho otec, který zas kopíroval svého otce. Kdysi se zkusil tomu postavit, ale stala se z něj jen „nejslavnější místní smažka, co chce všechny poučovat o životě“.

Jaroslav Rudiš v nové knize ubral na postmoderních finesách a přidal na tempu vyprávěníRudiš zmelancholičtělý

Nicméně současně se tehdy ve Vandamovi otevřel jakýsi imaginativní pramen, táhnoucí se napříč tisíciletími, skutečně až ad fontes. V hlavě mu dozrál obraz „válečníka mírotvorce“, „Římana. Evropana“, který „musí věřit svým instinktům“. Tahle rovina zlidšťuje hrdinu ve čtenářových očích asi nejvíc. Jednak ukazuje naplno zoufalý rub agresivního exhibicionisty, falešného hráče s dějinami, s druhými i s vlastním osudem, jednak je sympaticky kritická k surové účelnosti mocensko-ekonomických mechanismů, na kterých stojí většina dnešního světa. Vandamův příběh, který hrdina předává snad v jakémsi mystickém vytržení svému synovi, nemůže skončit jinak než tragicky, nemůže se uzavřít než v bodě, ze kterého vyšel. Rudišova fatalita je nakonec nemilosrdná, až brutální.
Vandam vnější, Vandam vnitřní a Vandam mystický nakonec splývají v typickou Rudišovu figuru, známou dobře z jeho prvních tří próz – v postavu outsidera, útěkáře, do jisté míry štvance. Člověka prchajícího před vlastním stínem. Jestliže v prvních třech knížkách se ale na konci otvíraly před hrdinou jisté výhledy, někdy dokonce nadějeplné, v Národní třídě není na horizontu vidět vůbec nic. Zbyly jen smutek, marnost, nekonečná prázdnota. Jaroslav Rudiš ztragičtěl, zmelancholičtěl – podobně jako kdysi Michal Viewegh v retrospektivní Vybíjené (2004). To ale nebere jeho stylu na síle a zvolenému tématu na závažnosti ani aktuálnosti. Vandam jistě nehraje v téhle tragédii sám.

Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik



  Je to divný rok
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Tři akordy pro Vandama
  Pořiďte si
 
  Když bezbožní nemají pokoje
  Navštivte