Číslo 29/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s novinářem.
Janem Petránkem.

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Ivan Němec, publicista

Klasika stále aktuální

Rozhlasová hra Válka s mloky, jejíž reprízu nabídla stanice Vltava (15. 6. 2013), vznikla podle stejnojmenného díla Karla Čapka před pětapadesáti lety (1958). Z dobových recenzí je patrné, že již tenkrát se o inscenaci mluvilo jako o mimořádném uměleckém činu. Zasloužila se o to nejen výjimečně podařená dramatizace Jaroslavy Strejčkové, ale i vynikající herecké výkony spolu s objevnými režijními postupy tehdy teprve začínajícího režiséra Jiřího Horčičky.

Autorka scénáře se musela vypořádat s prózou, která je kompozičně komplikovaná a žánrově těžko zařaditelná. V Čapkově díle se střídá publicistický styl s žánrem dobrodružné i vědeckofantastické literatury, prvky satirické literatury se prolínají se znaky utopické prózy i filozofického románu. Román nemá jednoho hrdinu, který by procházel celým dějem, ale každé z dějišť, často se střídajících, má svého epizodického protagonistu i osobitý výrazový styl. Jaroslava Strejčková ve své dramatizaci rezignovala na obvyklý realistický postup a zachovávajíc stylovou rozrůzněnost předlohy, zpracovala ji do živého a barvitého dramatického tvaru, jenž navzdory neustálým proměnám scén zůstává celistvý a jasně srozumitelný. Úspěšně se jí podařilo „vměstnat“ celý román do dramatu trvajícího sto pět minut, během nichž málokoho napadne, že by byl ochuzen o některé sekvence předlohy. Naopak objevujeme a obdivujeme, kolik je v Čapkově díle humoru a ironie, s níž se autor pošklebuje velkohubým projevům politiků, vážně míněným blboučkým návrhům na reorganizaci školství pro mloky, těžkopádným a myšlenkově zcela vyprázdněným filozofickým úvahám. Čím dál víc s úžasem zjišťujeme, že Čapkův příběh neztratil nic ze své časovosti. Při scénách, v nichž se řeší obchodně výhodné dodávky zbraní protivníkovi, neboť dosavadní embargo se jeví nerentabilní, při výjevech, v nichž kšeft a zisk jsou důležitější než úvahy o bezpečnosti, si nevěřícně uvědomujeme, že arcidílo ironie, jež vzniklo před více než pětasedmdesáti lety, zobrazuje to, co se dnes děje kolem nás.
Tyto panoptikální obrazy světa režisér Jiří Horčička dokonale a věrně vykreslil. Na straně jedné dokázal pomocí hudby, zvuků a ozvláštněného hlasového projevu vytvořit postavy osobitě promlouvajících mloků a přiblížit jejich prostředí. Na straně druhé naopak bez jakýchkoliv technických prostředků nechává zaznívat jen dokonale propracovaný herecký projev. Mistrovská práce s hlasem působí na posluchače tak, že se konkrétní postavy a výjevy před námi objevují jako na jevišti nebo na filmovém plátně. Například scéna, v níž Kapitán van Toch v podání Jana Pivce popisuje rozšafně panu Bondymu (B. Veverka) své první setkání s ještěrkami-mloky a s chutí při tom popíjí čerstvě načepované pivo, by mohla vstoupit do učebnic rozhlasového herectví, protože detailně prokreslený hlasový projev je tak plastický, že se nejen přetvoří v opticky vnímaný obraz, ale navíc u leckoho probudí i chuťové buňky. Podobných příkladů bychom z Horčičkovy inscenace mohli vybrat pěknou řádku. Nedivme se, vždyť ji obsadil herci, jejichž interpretační umění dlouhá léta zářilo jak na jevišti a ve filmu, tak v rozhlasovém studiu. Při poslechu Karla Högera (Autor-vypravěč), Rudolfa Deyla ml. (Povondra), Rudolfa Hrušínského, Františka Kreuzmanna, Františka Filipovského a více než desítky dalších umělců se marně bráníme tradičnímu klišé, když o jejich precizním výkonu řekneme, že je těmito hereckými hvězdami vrchovatě naplněn.
Rozhlasová Válka s mloky zůstává po více než půl století od své premiéry nevšedním dokladem vynikající práce dramatické, dramaturgické, režijní i herecké.



  Je to divný rok
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Tři akordy pro Vandama
  Pořiďte si
 
  Když bezbožní nemají pokoje
  Navštivte