Číslo 30/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní zpěvačkou.
Elinou Garančou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Rodačka z lotyšské Rigy, protagonistka Metropolitní opery a dalších scén. Perfektní pěvkyně, půvabná žena. Světoznámá mezzosopranistka i spokojená manželka a matka. To vše je Elina GarančaElina Garanča, operní zpěvačka

Vaše maminka byla uznávanou pěvkyní a vyučuje jak na Hudební akademii, tak v lotyšské Národní opeře. Tatínek působí jako dirigent a sbormistr. Je vůbec možné, aby se dítě takto zaměřených rodičů věnovalo něčemu jinému než hudbě?

Jistěže! Ve skutečnosti si maminka nepřála, abych se také zaměřila na zpěv, a stejného názoru byl i můj otec. Oba dobře věděli, jak je tato cesta trnitá… A já jsem jako holka snila o tom, že se stanu herečkou. Dokonce jsem se přihlásila na talentové zkoušky, ale neuspěla jsem. A tak jsem si řekla: No dobrá, přece jen to asi s tím zpíváním zkusím! Poslouchala jsem v té době ráda písničky, které zpívaly Barbra Streisand nebo Whitney Houston. A snila jsem o tom, že půjdu v jejich stopách.

Váš operní i koncertní repertoár je široký, včetně tak zajímavých odboček, jako je – namátkou – kalhotková role prince Orlovského ve Straussově Netopýrovi anebo interpretace Sedmi raných písní od Albana Berga. Ztělesnila jste Anniu v Mozartově opeře La Clemenza di Tito, Jane Seymourovou v Donizettiho Anně Boleynové… Pilířem vaší kariéry jsou však role Oktaviána v opeře Růžový kavalír od Richarda Strausse a titulní postava Bizetovy Carmen. Do té jste se, ovšem ve slavné filmové verzi režiséra Carlose Saury, zamilovala už jako dítě. Čím si jižanský zpěv a tanec podmanil dívenku ze severu?

Nemám ráda klišé o tom, jak jsou Jižané vášniví a my Seveřané chladní. To mě dovede rozpálit! Nezajímá mě, odkud lidé, opery nebo filmy pocházejí. Film Carmen si mě získal barvami, kostýmy, pohybem a samozřejmě hudbou.

V mládí vás přitahoval také muzikál. Proč jste se mu vlastně nevěnovala, když vám nevyšlo herectví, a vydala jste se přece jen za operou?

V Lotyšsku se muzikálový zpěv včetně pohybové a herecké složky nevyučoval. Do Ameriky se mě rodiče báli pustit. Koneckonců na to ani neměli peníze. Tatínek jako zkušený sbormistr proto usoudil, že by se na mém hlasu přece jen dalo zapracovat tak, abych dokázala zpívat bez mikrofonu. Dřela jsem, čestné slovo, denně. Spoustu let. A můj hlas se pomalu, ale jistě dopracoval do své dnešní podoby.

Roku 2000 jste se jako čtyřiadvacetiletá dostala do finále prestižní soutěže BBC Singers of the World ve Walesu. Už předtím, v devětadevadesátém, jste zvítězila v pěveckém klání ve Finsku. Porotu tam vedla slavná švédská sopranistka Birgit Nilssonová, která vám prý doporučilla, abyste se přeškolila na soprán. Proč jste ji neposlechla?

Pochválila můj horní hlasový rejstřík a usoudila, že by ze mě mohla být výborná sopranistka. Ale já řekla: Ne! Možná se časem zaměřím na role na pomezí hlasových oborů, jako je třeba Santuzza z Mascagniho Sedláka kavalíra anebo Verdiho Lady Macbeth. O tom uvažuji. Ale hlas podle mě určuje víc jeho barva než poloha. A tak se držím toho, že jsem „mezzo“ s dobrými výškami, schopná zvládnout takové role, jako je Eboli ve Verdiho Donu Carlosovi anebo Adalgisa v Belliniho Normě.

Tu jste ostatně svého času ztělesnila na jevišti v Baden-Badenu po boku Edity Gruberové v titulní roli, že? Také jste duetem přispěla k prvnímu albu Anny Netrebko. Zpívala jste s Rolandem Villazónem, dirigovali vás Riccardo Muti, Zubin Mehta. Nebylo pro pěvkyni z východní Evropy přece jen profesně i lidsky složité včlenit se do první ligy západního světa?

Nebylo. Možná proto, že jsem si nikdy nepřipouštěla, že jsou mezi námi rozdíly jen kvůli tomu, odkud pocházíme. Přirozeně, že jsem musela zvládnout každodenní němčinu, když jsem jako třiadvacetiletá začínala v Meiningenu a pak přešla do Frankfurtu a na další scény. Taky jsem se musela naučit, jak se pohybovat v různých zemích a společnostech. Ale pokud vím, nikdo se na mě nedíval skrz prsty. Snažila jsem se vyrovnat těm nejlepším a tím jsem si, doufám, získala jejich uznání.

Navzdory svému mládí jste nasbírala řadu cen. Ověnčila vás anketa ECHO Klassik, kterou vyhlašuje Deutsche Phono-Akademie. Ocenili vás na MIDEM v Cannes, za mořem jste získala Musical American Award, stala jste se Osobností evropské kultury a nezapomněli na vás ani doma. Možná by byl kratší výčet scén, na nichž jste nezpívala, než naopak. Vídeň, Mnichov, Paříž, Salzburg, Londýn, New York… Mění se během let váš hudební vkus či obliba různých rolí?

„Poslouchala jsem ráda písničky, které zpívaly Barbra Streisand nebo Whitney Houston. A snila jsem o tom, že půjdu v jejich stopách.“Snažím se neustrnout, nenechávám se zaškatulkovat. Sázím na rozmanitost. Barokní repertoár, romantické i dramatické árie, bel canto... Ano, i můj hlas se postupně vyvíjí, mění. Ale kvůli tomu neměním svůj způsob zpěvu. Bel canto je jen jedno, Richard Strauss také. A pokud bych měla zpívat jen několik rolí stále dokola, brzy bych se zbláznila.

Váš manžel, dirigent Karl Mark Chichon, se sice narodil pět let před vámi v Londýně, ale žije na Gibraltaru. To od něj jste pochytila lásku ke španělské verzi operet, k zarzuele?

Ten žánr jsem si oblíbila už poslechem nahrávek, na kterých excelují Domingo, Berganza, Caballé. V Lotyšsku si taky získaly oblibu milostné písně autorů jako Gurridi, Obrados, Turini nebo de Falla. K zarzuele jsem proto měla nakročeno. Teď žiju už deset let hlavně ve Španělsku. Procestovala jsem je od severu k jihu, od západu k východu. Vím, jak Španělé žijí a jací jsou. Proto jsem se k jejich hudbě ještě víc přimkla.

Jak jste se vlastně s manželem seznámila? Jistě, je také uznávanou hudební veličinou. Vystudoval Královskou hudební akademii v rodném Londýně, působil jako asistent takových mistrů taktovky jako Sinopoli nebo Gergijev. A vlast mu dokonce udělila Řád britského impéria za šíření anglické hudby ve světě. Setkali jste tedy díky hudbě? A vzniklo to, co se v telenovelách nazývá láska na první pohled?

Hm... Odpověď na první otázku zní ano, zatímco na druhou nikoli. Nepřekvapí, že jsme se poznali při koncertu v Rize. Já zpívala, on dirigoval. Pak jsme se začali poznávat, hovořit o muzice, o životě. Dodnes ale dbáme na to, aby naše soukromí neprosakovalo na jeviště. Když spolu vystupujeme, jsme prostě dva profesionálové. A nikterak netěžíme z toho, že jsme svoji, rozhodně nikdy nehrajeme na city…

Předpokládám, že datum 30. září 2011, kdy se vám narodila dcera Catherine Louisa, výrazně ovlivnilo váš život a váš žebříček hodnot. Jak od té doby zvládáte souběh dvou rolí – mateřské a pěvecké?

Odjakživa jsem měla jasno v tom, že budu chtít dítě. A od počátku pěvecké dráhy jsem nezapochybovala o tom, že jevišti neobětuji své soukromí. Nyní je pro mě rodina na prvním místě. Samosebou není snadné skloubit práci s péčí o dcerku. Ale dokážeme si s manželem rozdělovat role. Než někdo z nás kývne na tu či onu nabídku, společně si sedneme a porovnáváme, co nás čeká. A pak si v předstihu zajišťujeme vše potřebné. Letenky, ubytování, dopravu na místě určení. Z toho vyplyne, zda můžeme vzít dceru s sebou, pochopitelně spolu s chůvou. Teď to všechno není složité, protože je Catherine Louisa ještě malá. Horší to bude, až nastoupí do školy. Ale to ještě několik let nehrozí. A já se nezabývám věcmi, jež jsou až za obzorem.

Vyřknu-li dvě slova – česká hudba –, kdo se vám vybaví?

Na jazyk se mi hned hrnou jména Dvořák, Smetana, Janáček, Mahler… Ale taky Magdalena Kožená, kterou jsem poznala osobně, ale zatím jsme spolu nezpívaly. Nebo Leo Slezák. A Karel Gott!

Jiří Vejvoda, publicista

Foto Karina Schwarz/DG a Gabo/DG

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 16. 7.



  Média v dobách
  politické krize
 
  
Agenti do výslužby
  neodcházejí
 
  Vratké nohy
  humanitárních aktivit