Číslo 31/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Pavlem Tesařem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jdi a trp, sděluje Robert Bresson

Od proslulého francouzského režiséra Roberta Bressona (1901–1999) známe téměř všechny jeho filmy: vyznačují se výrazovou střídmostí, snad až minimalismem – a často se zabývají lidským utrpením (K smrti odsouzený uprchl, Muška, Něžná), někdy dokonce strádáním zvířete (trpělivý oslík ve snímku A co dále, Baltazare). Také v jednom z jeho prvních děl Deník venkovského faráře (3. srpna ve 23.20 ho uvádí ČT2), natočeném v roce 1951, nalezneme trpitelskou postavu kněze (Claude Laydu) zápolícího jak s bolestivou chorobou, tak s odporem a přezíráním svých farníků. Pokora, s jakou nese svůj kříž, snad může působit až nadneseně, teatrálně, jakoby vizionářsky, avšak vyprávění o něm si výmluvnost a dramatickou působivost uchovává podnes.

Deník venkovského faráře neskrývá své meditativní založení a dotýká se i hlubin lidského prožívání: hrdina příběhu traumaticky prožívá přesvědčení, že se Bůh vzdálil, ale přesto je připraven ve zkoušce obstát

Bresson tu ještě dodržuje dobová klišé (například časté užívání zatmívaček), bolestně prožívané události si titulní hrdina vybavuje při psaní deníku. Zpřítomnění jednotlivých zážitků je místy dokonce ztrojováno: zejména v první polovině – kdy knězi ještě zbývají fyzické síly – je každá epizoda uvozena pohledem na psaní deníkového záznamu, který odkazuje k minulosti, a teprve do takto pojatého záznamu se prolíná sama jakoby zpřítomnělá událost, jíž se zápis týká. Farářovy úvahy však postupně přestávají být provázány se psaním deníku, odrážejí právě probíhající dění – zvláště od okamžiku, kdy se kněz vydává za lékařem do města, jenž mu potvrdí zlý ortel.
U kněze, člověka spíše neprůbojného, pronásledovaného zdravotními problémy i nepochopením okolí, vystupuje do popředí zejména osamocenost. Téměř symbolicky vyznívá, že kvůli nemocnému žaludku může přijímat jen tvrdý chléb namáčený ve víně – odkaz na osud Ježíšův je dosti zřetelný. Kněz selhává v komunikaci s vesničany, kteří nechápou jeho spirituální snahy ani asketicky vyhrocené žití. Odmítá formální víru a požaduje niterný vhled, jenže všude naráží na pokrytectví.
Deník venkovského faráře neskrývá své meditativní založení a dotýká se i hlubin lidského prožívání: hrdina příběhu traumaticky prožívá přesvědčení, že se Bůh vzdálil, ale přesto je připraven ve zkoušce obstát. Bresson tak předznamenává pozdější Bergmanovo „boží mlčení“, ovšem ještě nikoli ve smyslu pochybností ve víře. Bressonův farář si do konce svých chvil uchovává odhodlání zvládnout všechna protivenství, která na něho dolehnou.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Islandské léto           
  
Zpěvník Jana Buriana
 
  
Jdi a trp...           
  
Dívejte se
 
  Tanec ve stínu diktatury
  Téma