Číslo 31/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Pavlem Tesařem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


 

Tanec ve stínu diktatury

Jak vyrostla druhá generace českého undergroundu? Vynikající odpověď dává kniha fotografa Jana Ságla (1942) Plastic People, Primitives Group: Tanec na dvojitém ledě, vydaná pražským nakladatelstvím Kant.

Ságlova práce, zaměřená, jak napovídá její název, na kapely Plastic People a Primitives Group, je obsáhlá i objevná. Čítá na pět set černobílých fotografií, pořízených v letech 1967–1976 a dlouho považovaných za ztracené. Našly se náhodou loni na jaře. A s nimi řádný kus obrazové historie nezávislé české muziky z jednoho důležitého přelomu: relativní svobody konce šedesátých let a brutální nesvobody let sedmdesátých. A nejen muziky, vesměs pod vlivem americké psychedelie nebo takzvané konkrétní hudby – taky výtvarného umění, zejména happeningu, akce a land-artu.

Vnitřní spřízněnost s americkými beatniky nebo hippies je zřejmá – jen vnější, jaksi pohanská stylizace se lišilaSvobodně, po svém

Hlavními postavami knihy jsou vedle Ságla jeho žena, výtvarnice Zorka, její bratr Ivan Jirous, jeho manželka, kunsthistorička Věra, a muzikant Mejla Hlavsa. I když v Ságlově podání není hlavních a vedlejších rolí. Z fotodokumentace je zřejmé, že silné přátelské pouto fungovalo napříč celou komunitou, čítající desítky spřízněných duší. Pohromadě je držel skromný nárok, v jádře romantický – žít svobodně, po svém. Tedy bez dozoru jak státní, tak rodičovské moci. Zatímco konec šedesátých let, který patřil Primitives Group, se nesl v duchu příjemně uvolněného pomaturitního večírku, v následujícím desetiletí, které už patřilo Plastic People, nabylo gesto na jisté dramatičnosti a hloubce. Zábavu vystřídal euforický tanec na hraně.
Ságlovy záběry jsou nesmírně živé a dynamické, spadají do žánru deníkové momentky. Jasně kontrastují s dominantní linií jeho tvorby, která patří krajině a umění, záběrům silně výtvarným, výrazně barevným a pečlivě opracovaným. V mládí fotil Ságl značně syrově, rozevlátě až zběsile – prostě tak, aby přesně vystihl povahu formujícího se undergroundu. Ten pak působí v jeho podání jako bohémská, ale zároveň dost izolovaná aktivita: na jedné straně se vymezuje proti oficiální společnosti a její kultuře, na druhé straně má skoro nulové kontakty s uměním svobodného Západu, k němuž se podvědomě vztahoval. Čeští „podzemníci“ byli prostě sví – i když častokrát taky jen pro sebe.

Ságlovy záběry jsou nesmírně živé a dynamické, spadají do žánru deníkové momentkyZničili nám život

Vnitřní spřízněnost s americkými beatniky nebo hippies, s jejich ikonami, jako byli Velvet Underground nebo Warhol, je ale nakonec zřejmá – jen vnější, jaksi pohanská stylizace se lišila. To dokazují zejména záběry různě pomalovaných členů Plastic People. A vlastně i další snímky, sympaticky vyšinuté z oficiální normality té doby: Jirous krmící labutě, Ságlová vystavující seno ve Špálovce, záběry akce s prezervativy a podobně. Ostatně jistá tělesnost, nebo rovnou sexuálnost je pro celou dokumentaci příznačná. Byl to prostě „veselej tanec“, říká Ságl. Ačkoli měl svůj děsivý rub: „Dostali nás úplně všechny. Zničili nám život. O tom není nejmenších pochyb,“ dodává fotograf na adresu fízlů a udavačů minulého režimu.
Ságlův deník zrodu druhé generace českého undergroundu má tak především existenciální rozměr. Zabírá sice všední život mladého umění, ale v jádře vypovídá o těžkém údělu toho, kdo si odvážně nárokuje svobodu i za brutální diktatury. Kniha Jana Ságla (s průvodními texty Lenky Bučilové a Petra Volfa) tak může dobře posloužit i jako alternativní učebnice – dějepisu i etiky.

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik



  Islandské léto           
  
Zpěvník Jana Buriana
 
  
Jdi a trp...           
  
Dívejte se
 
  Tanec ve stínu diktatury
  Téma