Číslo 31/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Pavlem Tesařem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Pavel Tesař, herec

Hráči v Dlouhé slaví úspěchy. Je to tím, že ačkoliv je ruský spisovatel napsal před mnoha lety, je stále nesmírně aktuální?

No jejej! Publikum hodně reaguje na věty, které mluví o korupci a podvodech... V době, kdy jsme Hráče nasadili na repertoár, zatkli zrovna Davida Ratha, a najednou bylo přesně slyšet, jak ty věty zapadají do dnešního dění. Neuvěřitelné, že ta hra byla napsána tak dávno. Jako by Gogol hejtmana Ratha znal. To samé je s Našimi furianty. Obrázek české vesnice 19. století, a vy v tom vidíte současnost. Když tam jedna z postav křičí: „Já jsem tady první radní!“ úplně slyšíte aroganci dnešních politiků.

Že bude divadlo taková dřina, jsem fakt nečekal! Teď potkávám lidi, kteří měli tu smůlu, že je na školu nevzali, protože chudáci neměli dostatek talentu. Oni mají mercedesy, jsou majiteli firem a divadlo mají jako koníčka, zatímco já jsem ten talentovanej, udřenej a bez peněz! Zkrátka ten vítěz….

Nevrací se zase nedávná doba, kdy lidé chodili do divadla i proto, že četli mezi řádky, čekali narážky a možná i hledali odpovědi na to, co je ve společnosti trápí?

Taky mě to občas napadá. Diváci asi vítají možnost se těm gaunerům vysmát. Ale když už připomínáte dobu před rokem 1989, hráli jsme před pár lety inscenaci Standa má problém o Stanislavu Grossovi. Jeden z politiků si pak režiséra pozval na kobereček a povídá mu: „Tak my vám dáváme peníze na tu vaši kulturu a vy do nás takhle šijete?! No to se nám nelíbí!“ Pak nám pan režisér vyprávěl, že se musel doma podívat do kalendáře, jaký se píše rok, protože měl pocit, že se vrátil o třicet let zpátky.

Vy jste vlastně stál u zrodu Divadla v Dlouhé. Umíte pojmenovat, co vytváří jeho výjimečnou atmosféru?

Nevím, v čem to je. Známe se už hrozně dlouho, protože jsme většinou spolužáci z DAMU. Už na škole a i později, když jsme začínali v Dejvickém divadle, zafungovalo nějaké společné souznění. Spojoval nás podobný názor na svět, divadlo, humor, hudbu, politiku… Byla to zvláštní symbióza, stal se z nás takový fungující divadelní organismus, který na sebe dobře slyšel. I kvůli tomu s námi asi rádi pracovali takoví režiséři jako třeba Jan Schmid z Ypsilonky, Arnošt Goldflam, J. A. Pitínský, pochopitelně Jan Borna a další. Své tam sehrálo i pozdější spojení se souborem Divadla Labyrint. Oni byli čistí činoherci, my z katedry alternativního divadla jsme byli zase namočení do všeho možného, od pohybu přes muziku, loutky… Činohra nám šla hůř, takže jsme se je v tom snažili dotáhnout, a na oplátku jsme je zase nakazili svou hravostí a hudebností. Zpočátku z toho byli trochu vyděšení. My jsme si totiž hrozně užívali spontánní vymýšlení nápadů, které třeba už ani do inscenace nepatřily. Při zkouškách jsme se často váleli smíchy, nápady se vršily jeden za druhým, a oni se nás po chvíli ptali, kdy přestaneme blbnout a začneme konečně zkoušet. Když jsme řekli, že takhle zkoušíme, ze začátku se trochu hrozili, ale nakonec se s tím nějak smířili...

I z vašich představení ale dýchá to, že se při tom nesmírně vyřádíte, že si je užijete stejně jako diváci. Nebo je to jen dojem?

Ano, někdy si to užíváme a jindy je to fakt pěkná dřina... Já třeba mám velký problém hrát jeden titul několikrát po sobě. Někomu to nevadí, ale já dost trpím. Někdy mě zachrání právě diváci. Když cítím, že představení dobře funguje, nechám se rád strhnout. Ale občas se to nestane a nezbývá než spoléhat na to, že je inscenace nějak režijně vystavěná a je v ní stále zakódované to, co vzniklo ve zkouškách, když právě přicházely ty nejlepší nápady.

Ve vašem souboru působí dost rozdílní režiséři, osobnosti s velmi odlišným režijním rukopisem – komediálním Jana Borny a o poznání dramatičtějším Hany Burešové. Je těžké přecházet z jednoho do druhého? Široký je i žánrový záběr vašeho divadla...

Na té pestrosti není vůbec nic špatného. Naopak. Jednou hrajeme představení pro děti, pak těžkou klasiku, například Dostojevského, a hned zase hudební kabaret nebo nějakou legrácku pro pobavení. Podle mě se to dohromady vzájemně dobře prolíná. Zkušenosti z jedné hry se přenášejí do druhé a navzájem se to obohacuje.

Které z té dlouhé řady představení máte nejraději?

Asi nemám takové, které bych měl raději než ostatní, spíš mám v každém svá oblíbená místa, která si vyloženě užívám, a jiná bych zase škrtnul.

Pro mě a mnohé další diváky, soudě podle toho, že ji hrajete už několik sezon a pořád je vyprodáno, je to Jak jsem se ztratil aneb Malá vánoční povídka od Ludvíka Aškenazyho….

Teď je to už třináct let od premiéry. A představte si, nedávno přišel po představení takový starší vousatý pán, mrkal na mě a říká: „Já vám někoho přivedu, jo?“ a pořád se tak usmíval. „On by za vámi sám nepřišel, protože se stydí. Vy vůbec nevíte, koho tady máte! Tohle je ten malý Jakub, kterého tady hrajete!“ a představil mi syna Ludvíka Aškenazyho, skutečný předobraz postavy z knížky. V knížce se jmenuje Jakub, u nás v divadle je to Pavlík, ale ve skutečnosti se jmenuje Jindřich Mann a je to vnuk spisovatele Heinricha Manna. Mimochodem také spisovatel.

Stárne malý Pavlík-Jakub společně s vámi?

Spíš se spolu vyvíjíme. Když jsem ho před třinácti lety začal zkoušet, moc jsem toho o pětiletých dětech nevěděl, proto jsem hodně pozoroval malé kluky, jak se chovají, jak mluví, až jsem si vyděsil, že by mě taky mohli zatknout jako nějakého pedofila… Až teprve později, když se do toho věku dostal starší z mých dvou synů, jsem pochopil, že těch pět a půl roku je v životě kluků určitá magická hranice. Napůl jsou to velcí rozumbradové, oplývající až nekritickým sebevědomím, a přitom stále jednou nohou zůstávají v nejranějším dětství, kdy jsou křehcí, zranitelní a umí ještě pořádně nahlas brečet. Zajímavé je, že malí diváci z toho představení získají pocit, že jsem taky dítě. Dokonce za mnou po jednom představení přišel malý kluk, popadl mě za ruku a povídá: „Pojď, pudem spolu lítat po schodech!“ A zatím toho malýho Pavlíka při představení někdy pořádně berou záda! Jednou jsem tak trpěl, že jsem si ani nemohl zavázat boty, ale odehrál jsem to a jen jsem si říkal: Asi mi nezbývá než jednou při tomhle představení umřít.

Hráči v Dlouhé slaví úspěchy. Publikum hodně reaguje na věty, které mluví o korupci a podvodech... Pavel Tesař v roli Glova mladšího.

Takže se realita trochu liší od vašich představ, které jste měl před studiem na DAMU?

Že to bude taková dřina, jsem fakt nečekal! Teď potkávám lidi, kteří měli tu smůlu, že je na školu nevzali, protože chudáci neměli dostatek talentu. Oni mají mercedesy, jsou majiteli firem a divadlo mají jako koníčka, zatímco já jsem ten talentovanej, udřenej a bez peněz! Zkrátka ten vítěz….

Jana Švecová, publicistka

Foto Tomáš Tesař a Martin Špelda



  Islandské léto           
  
Zpěvník Jana Buriana
 
  
Jdi a trp...           
  
Dívejte se
 
  Tanec ve stínu diktatury
  Téma