Dvojčíslo 52-1 / 2013-2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Danielou Kolářovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Vídeň přímo výstavní

Předvánoční Vídeň je výstavami doslova nabita k prasknutí: Warhol a Basquiat, Baselitz, Matisse, Nolde, Freud. Co jméno, to reprezentativní přehlídka díla, ať na téma, nebo retrospektivní. Za návštěvu stojí už jen proto, že v Česku takové výstavy nebudou k mání zřejmě nikdy.

André Derain: Portrét Henriho Matisse, 1905         Georg Baselitz: B. für Larry (Remix), 2006    Albertina – Sammlung Rheingold © Georg Baselitz
Foto Tate, London © VBK, Wien                                            Foto Jochen Littkemann                 

Nejdřív ten poslední: vnuk slavného česko-rakouského psychoanalytika představuje v Kunsthistorickém muzeu práce, které vlastně pokračují v metodě jeho slavného děda. Expresivní figurace má v jeho podání komorní ráz: jednak proto, že Lucian Freud (1922–2011) portrétoval vyvolené ve svém ateliéru, jednak z důvodu, že šlo vesměs o členy jeho rodiny, případně milenky a jiné tělesné či duchovní blížence. Výstava (trvá do 6. ledna 2014) časově začíná v prvních letech druhé světové války a končí na prahu nového tisíciletí. Ačkoli je v muzeu k mání jen pár desítek pláten, výsledný dojem je strhující: divák má před sebou suverénní, naléhavou zprávu o jedné afektivitě, která o sobě dávala nemilosrdně vědět, ať se ji její nositel snažil krotit sebevíc.

Hra a bilance...

To Andy Warhol s Jeanem-Michelem Basquiatem předvádějí v Bank Austria Kunstforum (do 2. února) spíše oddechová cvičení. I když se stylizují do rolí boxerů: černého mistra vášní a živlů a mrtvolně bledého cynika znuděného světem i sebou samým. Výstava líčí roky jejich spolupráce, která se ukazuje díky naznačenému kontrastu jako překvapivě plodná. Výpůjčky motivů, mix stylů, odkazy na dějiny umění i všední žurnalismy. Výsledek je nejen podařenou kombinací ikonického pop-artu a svěžích kreací v duchu neoexpresionismu nebo art brut, ale také mementem mori. Malby a kresby nesou datace kolem poloviny osmdesátých let; Warhol zemřel v roce 1987, Basquiat rok po něm.
V té době byl na jednom ze svých uměleckých vrcholů rovněž Georg Baselitz (1938). Původem sice Němec, ale provokativní jako rakouští akcionisté šedesátých let. I jemu je nejvlastnější figurace, podaná v rozmáchlém, nervním, sexuálně bouřlivém gestu. A častokrát ještě postavená na hlavu. Doslova: Baselitz své obrazy vystavuje tradičně hlavou dolů (jak se ostatně mohli přesvědčit i návštěvníci jeho rudolfinské minipřehlídky v roce 2009). Ve vídeňské Albertině nabízí mistr (do 19. ledna) jakousi osobní bilanci oblíbených motivů, podanou prostřednictvím autocitací a remixů. Funguje to výborně: také Baselitzův rukopis žije svým, ryzím a místy jaksi neodbytným životem.

… a drama a smír

O patro níž je v Albertině (do 12. ledna) k vidění přehlídka věnovaná Henrimu Matissovi (1869–1954) a hnutí fauvistů. Na ploše nějakých sto šedesáti děl je titulní „divokost“ patrná jak ve výrazných barvách, tak v surové práci s tvary. Dozvuky impresionismu se tu potkávají s první expresionistickou vlnou. Plátna a sochy Braqua, Delaunaye, Deraina, van Dongena, Dufyho, Marqueta, de Vlamincka nebo Rouaulta tvoří jasnou spojnici. Ale i rozcestí. Mezi jmenovanými jsou totiž mnozí, kteří našli své hlavní místo jinde než v dravém, zrychleně pulzujícím fauvismu – třeba v geometrické abstrakci (jako Robert Delaunay) nebo v kubismu (Georges Braque).
A konečně Emil Nolde (1867–1956), německý expresionista s kořeny ve Skandinávii. Jistou částí svého díla měl k fauvistům blízko, nicméně těžiště jeho tvorby je ve svébytné malbě, pracující na různý způsob s výrazovou expresí. Rovněž Noldeho obrazy jsou živelné, a nejen proto, že rád maloval proměnlivé živly jako vodu nebo vzduch. Retrospektiva v dolním Belvederu (trvá do 2. února) předvádí autora široké tematické palety: rozbouřené moře a panoramatické záběry krajiny mají svůj pandán v mondénách kroužících na kabaretním parketu, proti výjevům inspirovaným mýty, fantaziemi, pohádkami, primitivními kulturami nebo biblí stojí sytě barevné kytice. Drama i smír v jednom. Ostatně jako v celé výstavní Vídni, o níž byla řeč.

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik



  Příběh opravdové krabice
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Jak žít se svými traumaty
  Dívejte se
 
  Vídeň přímo výstavní
  Navštivte