Dvojčíslo 52-1 / 2013-2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Danielou Kolářovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

„Pro mě nejsou důležité dárky, které dávám či dostávám, ale to, že se sejdeme jako rodina. Nejde o dárky, jde o to, být spolu.“Daniela Kolářová, herečka

Jak vidět, rozhlasoví režiséři vás obsazují do různých žánrů – her, četeb, dramatizací... Ve kterém z těchto žánrů účinkujete nejraději?

Pro mě není určující žánr, ale kvalita textu – to je alfa a omega všeho, a nejen v rádiu. Když jste mladý, tak si to moc neuvědomujete. Postupně ale zjistíte, že ve špatném textu se špatně orientujete i vy sám, natož abyste jeho peripetiemi mohl vést posluchače nebo diváky. Špatné texty jsou špatně sdělitelné. U kvalitních textů – byť jsou třeba někdy i dost složité – zažíváte ale radost jak při hledání způsobu interpretace, tak při interpretaci samé.

Na počátku herecké kariéry jste často spolupracovala s Jaromírem Hanzlíkem, vaše angažmá ve filmu je úzce spojeno se jmény Zdeňka Svěráka a jeho syna Jana. Měla jste či máte podobně blízkého spolupracovníka – ať již herce či režiséra – i pokud jde o rozhlas?

No, to bych říct nemohla. Před mikrofonem jsem se poprvé ocitla někdy v roce 1966, ještě za studií na DAMU, díky paní režisérce Aleně Adamcové. Vybrala si mě a shodou okolností také Jiřího Ornesta, který se o pár let později stal mým mužem, abychom představovali jakési dva mladé lidičky. Už si ani nepamatuji, oč vlastně šlo, ale bylo to mé první setkání s mikrofonem a rozhlasovou technikou. Postupně jsem začala pracovat i s dalšími rozhlasovými režiséry – s Janou Bezdíčkovou, Olgou Valentovou, Josefem Henkem, v jednom období dost často i s Jiřím Horčičkou.To byla velmi výrazná osobnost. Nikdy nezapomenu, jak jsme si museli, když se začalo pracovat se stereofonií, do scénářů kreslit aranžmá našeho putování od mikrofonu k mikrofonu, aby pohyb našich hlasů v prostoru působil co nejautentičtěji. Nedávno jsem znovu poslouchala jeho inscenaci Vojny a míru a hned se mi vybavilo, s jakou vehemencí nás režíroval. To byl rozhlasák tělem i duší. Energie, kterou do své práce vkládal, je v těch nahrávkách znát. Přenášel ji na herce a jejich prostřednictvím i na posluchače.

Oba tituly Neviditelný herec jste získala za pořady režírované Hanou Kofránkovou. Ač režisérka, je také úspěšnou rozhlasovou herečkou a letos se dokonce umístila lehce za vámi. Je na její práci s herci znát její interpretační praxe?

S Hankou jsme spolupracovaly, když v rádiu začínala. Od té doby určitě posunula svou schopnost postihnout všechny nuance a hloubku obsahu. Výborně slyší a nepřeslechne jedinou chybičku. Sama na sebe je přitom stejně přísná jako na nás herce. Není divu, že má chuť i sama něco interpretovat a v rozhlase si zahrát. Rádio miluje a zcela mu propadla. A když režíruje, její připomínky jsou vždy na místě a je dobré na ně slyšet.

Vaše maminka pracovala v karlovarském divadla, takže jste měla příležitost poměrně brzy propadnout vůni a kouzlu jeviště. Zároveň patříte ke generaci, v jejímž dětství ještě neexistovala televize a byla odchována rádiem. Co vás jako malou holčičku fascinovalo víc – divadlo, nebo rozhlas?

Nejdřív určitě rozhlas. Do divadla jsem začala chodit až od první třídy, kdežto u rozhlasu jsem vysedávala už dávno před tím. Zvlášť jsem milovala nedělní pohádky. Zažila jsem v nich ještě paní Naskovou, když vyprávěla Zlatovlásku a všechny tyhle krásné klasické příběhy. Vždy jsem si potom kreslila prince, princezny a další pohádkové hrdiny. Rozhlasové zážitky později doplnila nedělní odpolední představení pohádek v karlovarském divadle. Na představení jsem chodila v sametových šatičkách a bílých punčocháčích – ty jsem nenáviděla. Později má láska k divadlu převážila, ale postupem času jsem začala být zvána do rozhlasu z té opačné strany, jako interpretka. A uvědomila jsem si, jak kouzelné médium to je, jakou sílu mají slova, dokážeme-li je správně používat.

„Všem nám společně bych přála hodně zdraví! A také vládu, která by se starala víc o stát než o sebe. Tak, aby se nám v tom státě dobře žilo – a nejen ekonomicky. Důležitá je péče o vzdělání stejně jako podpora sociálních služeb pro ty, kteří je potřebují. Často si kladu otázku: Co určuje identitu národa? Možná se mýlím, ale vždy mě napadá totéž – kultura, kulturnost a kultivovanost.“

Jaký vztah máte k rozhlasu coby posluchačka? Které jeho pořady vyhledáváte nejčastěji?

Rádiu jsme s mým mužem dávali přednost před televizí vždycky, asi proto, že jsme rádiem byli odchováni. Zvlášť ho ale preferujeme teď, kdy Český rozhlas rozšířil počet svých stanic a my si můžeme vybírat podle jejich zaměření. Hodně času trávíme v domě asi padesát kilometrů za Prahou, kde všechny ty stanice máme nastavené v počítači a mixujeme si jejich pořady podle toho, nač zrovna máme náladu nebo co nás nejvíc zajímá. Ráno obvykle poslouchám Mozaiku z Vltavy a o půl desáté jazz. Ten milujeme oba, a proto jsme velmi přivítali, že existuje stanice ČRo Jazz. Často ovšem vyhledáváme i koncerty a pořady klasické hudby na stanici D-dur. A o tom, co se děje ve světě a u nás, se nejraději dozvídáme ze zpráv a komentářů Českého rozhlasu Plus.

Kdyby vás stroj času zanesl do let, kdy jste hrála se svými spolužáky z karlovarského gymnázia ve studentském divadélku Kapsa, a vy jste opět stála před rozhodnutím, zda si zvolit herecké povolání – ale se svou nynější znalostí toho, co obnáší –, jak by to rozhodování nejspíš dopadlo?

Nechci se rouhat pánubohu, protože já jsem ve svém povolání měla štěstí, ale v příštím životě bych chtěla být zahradní architektkou. Anebo alespoň si uzpůsobit život tak, že bych od půlky dubna do konce října pracovala na zahradě a svou profesi vykonávala jen přes zimu. A to v divadle nejde.

To vás tak silně ovlivnila ta sympatická bylinkářka, kterou jste hrála v televizním seriálu Život je ples?

Ne, to ne. Přírodě jsem propadla daleko dřív, než mi byla nabídnuta role bylinkářky Rozárky Malé. Asi před patnácti lety jsme si pořídili dům. Je v chráněné oblasti blízko lesa a my jsme k němu přikoupili pozemek, který už několik let upravujeme tak, abychom si s blízkým lesem vzájemně vyhověli. O zahradě v pravém slova smyslu se vlastně mluvit nedá. Pozemek není oplocen a nemá ani předpoklady být okrasnou zahradou. Chceme, aby korespondoval s přírodou okolo. Několik let jsme ho čistili a teprve teď si s ním budeme moci začít hrát podle svých představ. Příroda je geniálně vymyšlena, má své zákonitosti a vše se v ní má dělat ve správný čas. Jenže já se musím podřizovat svým pracovním závazkům a na péči o keře a stromy mi zbývají jen prázdniny, anebo když se nakumuluje pár dní volna. Podřídit svou práci na pozemku rytmu přírody mi mé povolání nedovoluje. Sice jsem chvíli koketovala s myšlenkou, že budu do Prahy dojíždět, ale zjistila jsem, že to není možné. Dopravní zácpy se vytvářejí naprosto nepředvídatelně a uváznout v koloně aut, když vím, že bych měla za čtvrt hodiny být na zkoušce v divadle nebo v nahrávacím studiu, na to už nemám nervy. Ale ještě k těm bylinkám – ty opravdu pěstuju. Je velmi příjemné, když si můžete zajít utrhnout petržel či kopr, který jste si sám zasadil.

Kromě toho, že nemůžete volně disponovat se svým časem, co dalšího vás na herecké profesi frustruje? A naopak – co vás na ní nejvíc těší?

No právě – to, co vás těší a zlobí, může být jedno a totéž! Už jsem se zmínila o kvalitě textu – ta nebývá vždy taková, po jaké byste toužil. A vybírat si nemůžete ani režiséry – tedy já takovou situaci nezažila. A také si nevybíráte partu lidí, se kterými pracujete. Může být stejně dobře skvělá a perfektně fungovat, jako strašná a destruktivní. Tyhle konstelace jsou jako počasí – neovlivníte je. Nikdy nevíte, do čeho jdete. Vždy je to dobrodružství s otevřeným koncem.

To by se dalo říci i o politice, které jste se po roce 1989 pár let věnovala coby poslankyně České národní rady. Jak se na své angažmá v této sféře díváte dnes?

V České národní radě jsem působila dva roky v období 1990–1992. Na začátku to vypadalo báječně. Když se později Občanské fórum rozdělilo na ODS, ODA a Občanské hnutí, zdál se mi rozumný požadavek vytvořit nejprve právní rámec pro transformaci ekonomie. A byly to i další oblasti – třeba ekologie, školství a kultura –, kde se prohlubovala rozdílnost názorů mezi OH, ODS a ODA. Později se naléhavě přihlásil ze Slovenska Mečiar a začala se řešit otázka budoucího odchodu Slovenska z do té doby federativního svazku. Bylo to velmi intenzivní období, poznala jsem zajímavé a chytré lidi stejně jako arogantní blbečky, kteří ještě nedávno studovali VUML, aby pak rychle přeskočili do ODS, okřikovali každého, kdo s nimi nesouhlasil, a označovali ho za Růžového, pravdoláskaře a podobně. Když skončil můj poslanecký mandát, byla jsem ráda, že se vracím do divadla. Odcházela jsem s mizerným pocitem a pořád se mi vracela myšlenka: Tohle špatně dopadne, ale kéž bych neměla pravdu!

Smysluplnější se tedy nejspíš ukázala jiná mimoumělecká sféra, jíž jste se věnovala – charita. Ještě stále pracujete pro občanské sdružení Duha?

Ano, snažíme se pomáhat dospělým lidem s mentálním poškozením, přispívat k jejich integraci do společnosti. Pracuji v Nadaci Duhy. Jak víte, doba není příliš nakloněna  sponzorování občanských sdružení a z magistrátu i od vlády jde na občanská sdružení, která se snaží pomáhat handicapovaným lidem, stále méně a méně peněz. Jestli se nic nezmění, mnohá z nich nejspíš zaniknou.

Ve vánočním čase, kdy budou čtenáři náš rozhovor číst, si lidé vzájemně nejčastěji přejí klid a štěstí. Jaké jsou vaše představy o klidu a štěstí?

Když vidím, jak se Vánoce proměnily z tichých svátků v ohlušující vrchol obchodní sezony, obávám se, že i z toho klidu a štěstí, které si navzájem přejeme, se staly jen zmarnělé floskule. Pro mě nejsou důležité dárky, které dávám či dostávám, ale to, že se sejdeme jako rodina. Nejde o dárky, jde o to, být spolu. A ať už mýtus narození Ježíška prožívá kdokoli jakkoli, za chvíli spočinutí a za křesťanskou myšlenku, že lidé k sobě mají a mohou být dobří, za to rozhodně stojí Štědrý den a Štědrý večer slavit.

Každá rodina má o Vánocích své rituály. Jaké jsou ty vaše? A najde se mezi nimi i čas k poslouchání rozhlasu?

Rozhlas víc poslouchám před Vánocemi – když peču cukroví. Jakmile k nám pak o svátcích vtrhnou děti a vnoučata, je to obtížnější. Přesto i tak se nějaký čas na poslouchání rádia najde. Pokud jde o rituály, dodržovali jsme je, když byli naši dva kluci malí. Dávali jsme za okno jejich dopisy Ježíškovi – každoročně si přáli dostat živého pejska –, krájeli jsme jablíčka, jednou jsme se dokonce pokusili i lít olovo, ale z toho bylo víc čmoudu než radosti. Teď už se omezujeme tak nanejvýš na ty šupinky z kapra pod talířem.

Bronislav Pražan, publicista

Foto Martin Pekárek



  Příběh opravdové krabice
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Jak žít se svými traumaty
  Dívejte se
 
  Vídeň přímo výstavní
  Navštivte