Dvojčíslo 52-1 / 2013-2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Danielou Kolářovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alena Wagnerová, spisovatelka a publicistka

Živé a mrtvé nakupování

Ať se to někomu líbí nebo ne, k Vánocům patří nakupování. Nakupujeme samozřejmě i v ostatních ročních dobách. Předvánoční nakupování je ale přece jen jiné než to obvyklé každodenní, protože jeho účel a smysl je jiný. Zatímco v dobách mimovánočních nakupujeme především pro uspokojení svých potřeb, cílem toho předvánočního je udělat radost druhému, blízkému člověku, na němž nám nějakým způsobem záleží, kterého máme rádi. Dárek je tu vlastně jen prostředníkem, vyjadřujícím náš vztah, materiálním vyjádřením imateriálního, citu.Chtít udělat druhému radost ovšem znamená i rozvažovaní, nejistotu, váhání, hledání toho, čím tuto radost skutečně způsobíme. A proto je tak ulehčující, jestliže při všem tom vybírání máme k pomoci někoho, kdo nám dokáže poradit, protějšek, který s námi zvažuje různé možnosti, doporučuje, ale i upozorňuje na nedostatky. Prostě a jednoduše dobrého prodavače nebo prodavačku. Nazbyt jich dnes právě není, ale když najdete takového nebo takovou, kteří své věci rozumějí a dovedou poradit, je to radost. Koupit košili nebo kravatu pro mého muže pro mne znamená jít do malého obchodu Hedvy na Příkopech, a když potřebuji nový kuchyňský nůž, zamířím automaticky na Národní. A vždycky si přitom vzpomenu, jak jsem kdysi v rukavičkářství u Helusů v Brně s maminkou kupovala své první kožené rukavice. To nebyl nákup, to byl obřad. Prodavačka napřed z malých zásuvek lovila v hedvábném papíru uložené páry rukavic mé velikosti, a když jsem si jedny vybrala, nasypala dovnitř ze zvláštního posýpátka napřed trochu mastku, aby do nich ruka lehčeji vklouzla, a pak mne poučila, že správně se rukavice obléká tak, že se do ní napřed vsune ukazovák s ostatními třemi prsty a teprve pak palec. Helusovo rukavičkářství už víc než šedesát let neexistuje, a já si tak rukavice oblékám dodnes.
Možná jsem staromódní, ale nedovedu si například představit, že bych vánoční dárky vybírala na internetu. Na obrazovce počítače běží před vašima očima řada předmětů, nemůžete si na ně ani sáhnout, ani je potěžkat, nikdo s vámi nemluví, nikdo vám neradí, nanejvýš nějaký text vychvaluje všechno zboží bez výběru a vy jen zbytečně ztrácíte čas hledáním toho, co by mohlo odpovídat tomu, co hledáte. Ten, s kým se tu setkáváte, není konkrétní prodavač, který má třeba právě rýmu, ale jakýsi anonymní virtuální nabízeč bez tváře, zajímající se nanejvýš o vaši kapsu.
Ať už si ekonomická teorie donekonečna láme hlavu funkcí a působením neviditelné ruky trhu, pro mne existuje hlavně ta viditelná; ruka, která mi na trhu přes pult podá svazeček petržele, do nastaveného koše klade mrkev, salát a nakonec pár jablek a při tom si s trhovcem povídáme o tom, že pórek se letos díky špatnému počasí moc nevydařil, ani ty pomeranče že nemají žádnou chuť, a on mi je proto nenabízí. A já se, ještě než zaplatím a uvolním místo dalšímu zákazníkovi, pozeptám, jak se daří jeho mamince, s kterou tu on kdysi už jako mladý kluk prodával. Tomu říkám trh já. Při všech těch řečech o trhu s jeho neviditelnou rukou jsme jaksi zapomněli, že trh ve svém původním smyslu znamená komunikaci, nejen výměnu zboží, ale i setkávání lidí, že trh není jen produkce a prodej, ale že tím nejdůležitějším činitelem v tom článku je člověk. Proč bychom jinak tak rádi na trh chodili? Protože tady se s ní setkáváme, s viditelnou rukou trhu, s lidmi. A bez nich je zboží mrtvé.
To je právě ono mrtvé nakupování, k němuž jsme odsouzeni ve stále větších supermarketech, kde už není ani pult, kde by vám nakrájeli deset deka salámu nebo uřízli kus hovězího na polévku, ale všechno je rozporcované, zabalené, připravené, ani salát už nemusíte umývat. A z prodavačů se stali němí rovnači zboží do regálů. První lidské slovo tu uslyšíte – jestli vůbec – až u pokladny.
Zboží je tu plno, všechno funguje, ale jaksi tupě, bez pohody. Ta se vytratila spolu s viditelnou rukou trhu.



  Příběh opravdové krabice
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Jak žít se svými traumaty
  Dívejte se
 
  Vídeň přímo výstavní
  Navštivte