Číslo 2 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Naďou Konvalinkovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I prázdná hrobka může být domovem

Sociální dokumenty o rozličných vyděděncích, kteří spadli na dno společnosti, zajisté přitahují pozornost publika – zvláště když vyhmátnou nějaký ohromující prvek, posouvající vyprávěný příběh k ještě mohutnějšímu katarznímu účinku. Ve snímku Láska v hrobě (uvádí ČT2 v neděli 12. ledna ve 20.00) pojednávajícím o milenecké dvojici bezdomovců Honzy a Jany, kteří se usadili na zanedbaném německém hřbitově v pražských Strašnicích, nalezneme takových okamžiků hned několik: bojácnou Janinu výpravu za odloučenou dcerou, Honzovu návštěvu stařičké matky, už smířené se synovým životním ztroskotáním. Další zlomový okamžik již neprozradíme.

Láska v hrobě nepřitahuje jen bizarním, ale přesto dojemným příběhem. Přináší závažnou výpověď o mentalitě bezdomovců, posunuté oproti běžným zvyklostem už v tom, že za obvyklé považují přebývání na hřbitově.

Režisér David Vondráček začal natáčet v roce 2007, aniž tušil, jak se osudy protagonistů budou vyvíjet. Ostatně i oni mu postupně vykrystalizovali z pořízeného materiálu, když hledal nějakou syžetovou osnovu – nejprve portrétoval celou skupinku bezdomovců, kteří svůj domov našli až na hřbitově. O obou ústředních postavách se nedovíme více, než kolik samy prozradí: Jana se po nějakou dobu živila prostitucí (i v Holandsku), Honza pracoval jako zedník. Oba však skončili na ulici a jejich příbuzní, jak vysvitne z několikerých náznaků, odmítají mít s nimi cokoli společného.
Režisér se více věnuje Honzovi při jeho výpravách do města, provází jej při vybírání popelnic a prodeji zužitkovatelných věcí, třeba knih či drahých časopisů, vidíme jej při nakupování alkoholu podezřelé kvality i původu, nahlédneme do rozdílení polévek chudým. Zatímco komunikativnější, jakoby rozšafnější vousáč Honza povětšinou rozpráví rovnou během natáčení, Janiny úvahy slýcháme mimo obraz, zpravidla ji uzříme, jak mlčky postává, sedí nebo zachumlaná polehává.
Film zprvu předkládá svého druhu hřbitovní idylu, společné soužití ve zděné hrobce, kdy Honza až dojemně o Janu pečuje, jak napovídá Janino mytí v úzkém škopíku. Pohoda však skončí, když jsou úředně vystěhováni, protože se chystá rozsáhlá renovace hřbitova. Jejich vztah však tuto změnu nepřežije, doposud soudržná dvojice se rozchází. Režisér je pak oba sleduje odděleně, zaznamenává, jak při potulkách ulicemi a po nádražích stále zřetelněji pustnou.
Láska v hrobě nepřitahuje jen bizarním, ale přesto dojemným příběhem. Přináší závažnou výpověď o mentalitě bezdomovců, posunuté oproti běžným zvyklostem už v tom, že za obvyklé považují přebývání na hřbitově. Vondráček postihuje nejen proměny jejich vnějšího chování, ale zejména u Honzy si všímá vyhasínání intelektu i civilizačních návyků. Na počátku se myjí, perou a vaří si, udržují si povědomí jakési domácnosti. Posléze však ztrácejí zábrany: když je spatříme, jak se nejistě potácejí v kalhotách zjevně pomočených, ne-li ještě pokálených, sděluje tento detail více než jakákoli slova.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Svátky s Grýlou na Islandu
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
S Jaromírem na zámku
  Pořiďte si
 
  Jak holky vnímají své tělo
  Navštivte