Číslo 2 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Naďou Konvalinkovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 


 

 

 

 

 

 

Naďa Konvalinková, herečka

Když se dnes zralá paní Konvalinková ohlédne za mladou Naděnkou, jaký vidí rozdíl?

Vše, co jsem prožila, mě posunulo dál, všechny životní bolesti mě vyhodily výš. Dnes bych jednala moudřeji a uvážlivěji v mnoha situacích. Neprahnu už také po vnějších věcech. V mládí jsem toužila po vlastním autě a vlastním bytě, po svetru z Tuzexu. Teď mě zajímá osud naší planety, zahrada, příroda, bylinky a to, jestli můžu někde někomu pomoci. Mám ráda vše barevné. Během života jsem pochopila, co je podstatné a k životu opravdu potřebné. Po jednom se ale toužívá jak v mladém, tak i ve zralém věku. Po lásce a pevném vztahu.

„Mám ráda vše barevné. Během života jsem pochopila, co je podstatné a k životu opravdu potřebné. Po jednom se ale toužívá jak v mladém, tak i ve zralém věku. Po lásce a pevném vztahu.“

Zmínila jste, že máte ráda barvy. Přesto jste na naši schůzku přišla obléknuta v černé barvě.

Nedávno jsem hovořila s pánem, který se zabývá různými duchovními věci, a také on se mě zeptal, jak můžu chodit v černé barvě, která odebírá duchovní energii. A že prý na první čakru je potřeba nosit barvu červenou, dodávající energii. A tak nyní sháním po Praze červené spodní prádlo! Ale vážně. Černá samozřejmě i opticky zeštíhluje, tedy pokud si zrovna nesednu do bílé kožené sedačky…

K tomu zeštíhlování: před časem jste se pod vedením doktorky Cajthamlové rozhodla zhubnout. Já tady ale prohlašuji, a myslím, že za spoustu čtenářů, že nechceme hubenou Naďu!

(Hurónský smích) Já nemůžu být nikdy hubená, ale můžu být tak akorát!

Vy umíte svá kila nosit, máte šarm a eleganci.

Ono je to také o tom, že člověk nesmí překročit určitou míru, a já sklon k nadváze mám po svých prapředcích. Měla jsem dojem, že je už potřeba razantně zasáhnout. Navíc si myslím, že mnoho lidí si řekne, že když to dokázala Konvalinková, tak proč by to nedokázali taky. Pokud se má člověk rád, měl by o sebe pečovat i po této stránce.

Prožila jste život, který nebyl jen procházkou růžovou zahradou. Kam chodíte na svůj pověstný smysl pro humor?

To působí láska, ať již ji přijímáte, nebo vydáváte. Mám opravdu ráda lidi, přestože jsou někteří třeba zlí. Mně takoví lidé také ublížili, ale dnes věřím, že i setkání s nedobrým člověkem má svůj smysl, třeba proto, abychom se z toho setkání poučili. Naučit se odpouštět je zásadní záležitost v životě každého člověka. Pokud žijeme s pocitem ublíženosti, zranění ve svém srdci a nedokážeme odpustit, škodíme sami sobě, ve svém nitru se užíráme a žijeme ve vlastní nesvobodě. Pokud se nám ale podaří od sebe odříznout jakoukoliv negativní zkušenost, pocítíme v srdci obrovskou úlevu. A právě to jsou plody odpuštění člověku člověkem.

Překvapujete mě! Čekal jsem, že náš rozhovor bude jednou velkou smrští humoru, a vy zatím táhnete na filozofickou smeč.

Velmi mně zaujala Angličanka, která žila několik let v Tibetu. Napsala knihu Jak nakrmit své démony. Pojednává o tom, jak zacházet se svými nemocemi a neduhy. Místo toho, abychom s nimi bojovali, máme jim dát stravu, která je obrátí v náš prospěch. Gándhí kdysi také zcela převrátil situaci ve svůj prospěch, když člověka, který ho přišel zatknout, pozval i přes protest svých stoupenců na šálek čaje. Jenže pak to byly šálky dva, tři, pět, a výsledkem bylo, že jeho protivník během čajového sezení, kdy Gándhí mluvil a mluvil, zcela přehodnotil svůj postoj k muži, kterému chtěl původně uškodit. Když Honza v pohádce utne drakovi hlavu, narostou mu místo jedné dvě. O tom je světské zlo. Žádný boj či válka nikdy nepřinesly nic dobrého. Smíření ano!

Pokud takto přemýšlíte o životě, nabízí se otázka, jaké role vám sedí vnitřně lépe. Komedie, nebo drama?

Ideální představení pro mě je to, když se u něj lidé od srdce zasmějí a zároveň v něm najdou místa, kde si mohou ulevit pláčem. Život je drama i komedie. A pokud lidé odcházejí z divadla emočně vyvážení, pak v takovém představení hraji moc ráda.

Zabírají divadelní představení vždy stejně? Je rozdíl mezi publikem v různých místech?

Upřímně říkám, že čím jsme dál od Prahy, tím je obecenstvo vřelejší. Na zájezdových představeních míváme většinou potlesk vestoje. Na Slovensku je to pravidlem. V Praze jsou diváci kulturně rozmazlení, nabídka je obrovská, můžou nás herce kdekoliv potkat, kamkoliv si na nás kdykoliv zajít. Na venkově jsou opravdu vděční, že za nimi přijedeme, a dávají nám to najevo třeba i koláči, které pro nás napečou.

„Naučit se odpouštět, je zásadní záležitost v životě každého člověka. Pokud žijeme s pocitem ublíženosti, zranění ve svém srdci a nedokážeme odpustit, škodíme sami sobě, ve svém nitru se užíráme a žijeme ve vlastní nesvobodě.“

Za štacemi procestujete dost času. Předpokládám, že je v „hereckém autě“ asi veselo.

Občas ano. Někdy jsme z různých příčin unavení, tak je klid. Já jsem si navykla v autě číst. Zvláště na cestě domů, kdy mám emocemi z odehraného představení rozbouřenou krev a nemohu spát. Používám malou lampičku, nasadím ji na knihu a čtu. Tím se vnitřně zklidním a pak doma v pohodě usnu.

Vedle paní Bohdalové a paní Janžurové jste další skvělá „kominda“. O komicích se říká, že jsou vnitřně smutní. Platí to i o vás?

Myslím, že mám všeho napůl. Po dědečkovi, který byl takovým Louisem de Funes, máme všichni v rodině smysl pro humor a nedělá nám problém se zesměšnit a smát se sami sobě. To je základ. Umět humor pak interpretovat, když je napsán často mezi řádky, podat ho tak, aby byl vystižen význam, aby dopadl elegantně, jemně a lehce, je dar a přesně takový humor na sebe nechávám ráda působit. Užívám si i humoru peprnějšího, jadrnějšího, ale především chytrého. Češi jsou národem Jana Wericha, Jiřího Suchého. Proč však klesáme v současné televizní zábavě tak hluboko a k takovým trapnostem?! Je to velká škoda! Vždyť naši mládež bychom měli vychovávat právě velikány českého humoru, inteligentního humoru. Bohužel, pana Wericha nenaklonujeme…

Z jakého důvodu kolem nás bují pokleslý humor?

Protože neexistuje žádná autocenzura. Zodpovědnost za to mají samozřejmě i ti, kteří povolují vypuštění daného díla mezi lidi. Oni mají možnost kultivovat národ, ukazovat, že tudy a tudy cesta nevede. Ale já nad naším národem nelámu hůl. Český národ je chytrý národ. Doba hladu po opravdu dobrém humoru znovu přijde. Důkazem toho je, že máme plná divadla, že lidi už to nyní táhne za herci do divadla. Já osobně jsem se také vrátila ke knihám, protože když některý večer nehraju a měla bych chuť se na televizi podívat, zjistím, že většinou není na co.

Dokázala byste charakterizovat komediantství?

Obávám se, že se charakterizovat nedá. Je to klauniáda, šaškovství a pak právě ten inteligentní humor. Záběr je obrovský a definováním bychom ho jistě o něco ochudili. Je mně smutno, když slýchávám kolem sebe, že ten opravdový, poctivý humor zmizel.

Předpokládám, že váš život s Oldřichem Kaiserem musel být převážně jednou velkou školou smíchu. Byli jste si a jste si vzájemnou inspirací?

S Oldou jsem se naučila improvizovat. Bývala jsem herečkou, která se raději na jevišti držela pevně textu. V soukromí jsem s tím problém neměla, nakonec v životě s Oldřichem mně nic jiného ani nezbývalo. Časem jsem ale i na prknech dostala odvahu k osobní invenci, přesto se v improvizaci nepovažuji za mistra. To, co umí Olda s Jirkou Lábusem, nebo třeba i Bolek Polívka, v tom doma nejsem. Kaiser s Lábusem umí reagovat ihned úplně na vše. A co víc, oni to umí dovést bez předchozí domluvy k pointě, která má hlavu a patu. Jejich trénink je celoživotní a v Kouzelníkovi nebo v Ruské ruletě to vše dokázali zúročit. Musím říct, že jsem se v manželství s Oldřichem nesmírně bavila. Nesmírně! Když pominu ty ryze soukromé věci, tak jsem se životem s ním vyloženě prosmála. Olda i Jirka na mě neustále chystali nějaká překvapení a recese. A přestože jsem byla díky tomu neustále ve střehu, stejně jsem se neuhlídala a naletěla jsem.

Vaříte v Českém rozhlase. Tedy ne že byste vařila v jeho závodní jídelně. Vaříte „po drátě“. Jde vůbec přenést éterem atmosféru, vůni z kuchyně?

Je to takové příjemné povídání u vaření, které poskytuje poměrně velké pole k prozkoumání různých sfér lidských činností. Na vlnách středočeského Regionu si povídáme s Patrikem Rozehnalem a naším hostem, kuchtíme a při tom se před námi otevírají lidské osudy. Jako malá holka jsem milovala čas strávený s maminkou v kuchyni, kdy se povídalo jen tak o životě. A právě o to se snažíme, navodit pohodovou atmosféru. Vůni si již musí každý vytvořit sám, stejně jako my – ve studiu opravdu krájíme cibuli, rozpalujeme olej, smažíme a pečeme. Ta autentičnost tady je. V rozhlase není možné nic dohrát nějakou grimasou. Vše je na síle slova.

Kdybyste měla možnost opět si zahrát některou z rolí, které jste hrála v mládí, na jaké byste se vyřádila?

Možná že Ofélii bych ztvárnila ještě dramatičtěji. Dávka naivního humoru, kterou jsem tenkrát doslova oplývala, byla autentická proto, že jsem taková opravdu byla. Znovu bych si chtěla zahrát dceru v Drobečcích z perníku a ani Janu z Arku bych neodmítla. Díky svým životním zkušenostem bych ji dokázala ještě více výrazově posunout.

Pavel Sršeň, publicista

Foto Tomáš Tesař

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 30. 12.



  Svátky s Grýlou na Islandu
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
S Jaromírem na zámku
  Pořiďte si
 
  Jak holky vnímají své tělo
  Navštivte