Číslo 2 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Naďou Konvalinkovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak holky vnímají své tělo

Do tuzemských kin se téměř naráz vřítilo několik filmů, které se věnují ženskému prožívání partnerských vztahů, hledání lásky i sexu. Jedním z nich je německá komedie Vlhká místa. Líčí, jak sotva dospělé děvče vnímá vlastní tělo a jeho intimní potřeby, jak se o něm vyjadřuje.

Vlhká místa jsou jedním z filmů, které se věnují ženskému prožívání partnerských vztahů, hledání lásky i sexu

Na počátku stál velice úspěšný román Charlotte Rocheové (vydalo jej brněnské nakladatelství JOTA), upřímná a nic neskrývající sebezpověď dívky Helenky, jež se ocitá v nemocnici poté, co se jí zanítilo zranění, které si přivodila při holení intimních míst. Rocheová své líčení pojala jako někdy až automatizovaný, volně plynoucí tok postřehů a prožitků, se kterými jako by se hrdinka svěřovala nějakému imaginárnímu důvěrníkovi, před nímž nemá žádná tajnosti.
Režisér David Wnendt musel předlohu zahustit, vtisknout jí opěrné, v konstrukci příběhu přesně ukotvené body. Proto se také filmová podoba vyznačuje daleko větší naléhavostí, doslovný popis jevů či událostí dosud naznačených jen verbálně vyvolává větší odezvu (dokonce takovou, že někteří méně odolní diváci raději odcházejí).
Dozvíme se netušené podrobnosti o intimní hygieně, o nakládání s tampony, o výměně spodního prádla, o milostných zálibách i leckdy svérázném experimentování. Předváděné dění je prezentováno jako něco zcela běžného – jen se s tím nikdo veřejně nechlubí. Občas se zdá, že režisér se opájí i vyslovenými nechutnostmi, i když jako nechutné vnímáme hlavně to, co se střežíme veřejně předvádět, nejsme-li exhibicionisté.
Hrdinku totiž znechucuje přehnaná čistotnost a spořádanost, takže si v této oblasti počíná takříkajíc všem naschvál. Například úvodní sekvence ze znečištěného záchodu má své zvrhlé kouzlo. Podobnou provokativností se vyznačují i výjevy, které zhmotňují vzpomínky nebo zejména bizarní představy. A pominout nelze ani hudebně vytříbenou vizi, zpodobňující ve zpomalených záběrech „dochucení“ objednané pizzy; obé je vskutku výživné.
Netuším, jak Vlhká místa, která v Německu dosáhla mimořádné popularity, obstojí u nás. Jistě provokují, ale mějme na paměti, že na odstraňování tabu v pohledu na ženské nitro se podílela i jiná díla, třeba už před půlstoletím Bergmanův snímek Persona, poté texty Elfriede Jelinekové nebo ještě později i u nás známé jevištní Monology vaginy od Eve Enslerové.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto Aerofilms



  Svátky s Grýlou na Islandu
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
S Jaromírem na zámku
  Pořiďte si
 
  Jak holky vnímají své tělo
  Navštivte