Jak to bylo v listopadu doopravdy

Dosavadní, i když střídavé úspěchy režiséra Jiřího Vejdělka ve veseloherním žánru slibovaly, že jeho novinka Něžné vlny nabídne, co bývá u tohoto autora obvyklé: lehce plynoucí vděčný příběh, slušnou míru vkusu, pár vtipných scén a dialogů. Slib víceméně plní. Navíc s nečekaně svěžím, byť trochu „znevažujícím“, ale jemně prezentovaným nápadem v závěru.

Něžné vlny jsou nenáročná féerie, která lehce prošumí

Normalizační téma už pojednala Báječná léta pod psa či Občanský průkaz – podobně jako Něžné vlny – také očima puberťáka. Vejdělkův snímek však volí příjemnou komediální dikci, navozenou už v úvodu stylizovaným filmovým žurnálem, v němž otec protagonisty (Hynek Čermák) nepřekoná kanál La Manche nikoliv pro špatnou fyzickou kondici, ale protože zabloudil. Příběh či spíše sled klipů tu úsměvných, jindy drsnějších pak rozmarně poskakuje časem, aniž si příliš všímá politiky, jež ovšem tiše prostupuje život hrdinů. Postavy, které mají léta normalizace tak či onak symbolizovat – tichý odpůrce režimu doktor Lipský (Jan Hartl) a mladý rebel Aleš (Vojtěch Dyk), stejně jako dvojice odpudivých udavačů, která má k tomu ryze osobní motivy (Jan Budař a Václav Kopta) –, působí spíš jako lehká karikatura než jako skutečné osoby.
Ústředním tématem snímku je ovšem láska. V kulisách nevelké vsi vyrůstá teenager Vojta, nadaný klavírista, zamilovaný do půvabné spolužačky. Toužebné vyvrcholení vztahu ale musí urychlit, protože dívka odjíždí se sportovní výpravou do Paříže, z níž je rozhodnuta se nevrátit. A tu přichází nečekaná překážka – studentská demonstrace 17. listopadu, která chlapci brání v přístupu k bytu, kde čeká milovaná dívka. A divák se dozví, proč vlastně vypukla sametová revoluce...
Nenáročná féerie o lehce plynoucích „osmdesátkách“ vesele prošumí, nelze však pominout, že nemá pevnou strukturu, ale drobí se do sledu epizod, postrádá konflikt (není jím nevinné jiskření maminky a Aleše, intriky práskačů ani Vojtova opětovaná láska). A také to, že na rozdíl od dětského představitele Vojty (Jan Maršál) jeho dospívající verzi ztvárňuje nezkušený, poněkud toporný Robert Cejnar, jehož výkon narušuje dojem z nápaditého finále.

Agáta Pilátová, filmová publicistka

Foto Falcon



  Dvě děti uprostřed noci
  Dívejte se
 
  
Když byla prozaička básnířkou
  Pořiďte si
 
  Jak to bylo v listopadu...
  Navštivte