„Lidé by se měli umět domluvit. Diskutovat o práci neznamená, že se tím celý proces komplikuje a zdržuje, naopak se tím může posunout podstatně a mnohdy překvapivě dopředu.“Kristina Žantovská,
šéfdramaturgyně Centra výroby ČRo

Co je pro práci v rozhlase nejdůležitější?

Týmová práce. Natočit například dobrou rozhlasovou hru se podaří, když se „dobře“ sejdou autor, dramaturg, režisér, zvukový mistr, herci... Rozhlas je organismus. Lidé by se měli umět domluvit. Diskutovat o práci neznamená, že se tím celý proces komplikuje a zdržuje, naopak se tím může posunout podstatně a mnohdy překvapivě dopředu. Na loňském filmovém festivalu v Karlových Varech si předsedkyně soutěžní přehlídky Agnieszka Holland posteskla, že jí chyběly hádky, pořádné vášnivé diskuse o filmech. Jako by to už autory nezajímalo a brali festival jenom jako místo, kam přijíždějí pouze jako promotéři svých investovaných peněz. Velmi trefný postřeh obecně platné proměny kulturního klimatu.

Co nám překáží v dobré týmové práci?

Těžko říct, co všechno. Například úkornost, když se vyjádří kritika či jiný názor. Také si neumíme nastavit, a není to dnes vůbec lehké, profesní kritéria, na kterých se shodneme a na jejichž základě pak můžeme – bez ohledu na naše vlastní preference a záliby – spolupracovat. Jakmile se ale dostanou profesní otázky do osobní roviny, je konec.

Jak to vypadá, když se spolupráce zasekne?

Různě, ale většinou se přestane mluvit úplně. Všechno pak běží tiše a samospádem bůhví kam. Podle mně je nedostatek komunikace, možná dokonce neschopnost na profesní rovině komunikovat, jakási celospolečenská anamnéza. Otevřeně, sebevědomě, dospěle... a bez osobního angažmá. Profesionálně. Každý má právo na svůj názor, ale v týmu se musíme být schopní dohodnout. A výsledkem by nemělo být takzvané zprůměrování, že naše vyšší ambice pokusit se o něco „nového“ se udusí v nedovařené mdlé kaši, abychom se všem nějak zavděčili a abychom nikde nenarazili. Zvlášť v uměleckých výpovědích je to zkáza.

Je ovšem známo, že nemilosrdně formulované názory se nesetkávají s velkým ohlasem. Uvedu-li příklad z divadla, na provokativní inscenace, které vyžadují hlubší účast diváka, se dnes moc nechodí. Je to proto, že se nechceme dívat sami na sebe?

To si netroufám říct. Divadlo je jiné médium a má své specifika včetně publika, rozhlas je služba, kterou poskytujeme lidem otočením knoflíku přijímače. Já – a zdůrazňuji, že je to můj soukromý názor – si myslím, že v rozhlase ani v divadle nemáme diváka podceňovat. Že se chce bavit? A proč ne? Zábava není sprosté slovo, zábava je skvělá věc a může být i chytrá. Na konci šedesátých let se točily a psaly skvělé komedie, u kterých se bavili všichni diváci do jednoho. A dokonce se na ně díváme i dnes, po padesáti letech, protože ty novodobé jsou nesrovnatelně horší. Co se nám stalo? Pod tlakem tržní ideologie jsme udělali z diváka i posluchače konzumenta. A jsme přesvědčeni o tom, že je to prosťáček, neboli blbec! Že nám spolkne všechno, co mu uklohníme.

Už samotný výraz konzument je pejorativní...

Ano, v tomto smyslu je konzument ten, kdo přijme všechno, co mu dáte, takzvaně se bez vás nenají. Paradoxně by to mohla být pro média obrovská výhoda. Když mu dáte něco lepšího, on to také „skousne“. Ale jestliže snižujete laťku stále níž, sami si vytváříte posluchače a diváky, kteří jsou již pohodlní myslet a chtějí se jen takzvaně „bavit“, čímž se sami začnete zaklínat. Začarovaný kruh. Už neplatí, že média společenské klima ovlivňují, ona ho vytvářejí, a manipulují nejen s informací, ale i s lidskými emocemi. Slabší jedinci do té polévky snadno spadnou a pěkně se v ní uvaří. Ale médium veřejné služby by mělo stát stranou tohohle vykřičeného tržiště, kde je všechno na prodej.

Na podzim jste navštívila Indii. Lze srovnat tamější a zdejší společnost?

Ne a ano. Je to také parlamentní demokracie a žijí v ní lidé. Ale je jich tři sta dvacet dva milionů! Jinak myslí a jejich pantheon čítá na tři sta třicet milionů božstev, od těch velkých až po ty domácí, privátní, se kterými každý Ind dennodenně velmi intenzivně žije. Je to také země, kde vás automaticky berou za křesťana a naprosto nechápou bezvěrectví. Jak můžete žít a v nic nevěřit? zeptají se vás. Je to fascinující a v mnohém nám naprosto vzdálená kultura. Ale přece ne tolik, abychom nenašli společná témata jako například korupci. Ve vesnici Gokarna na jihozápadním pobřeží Indie jsem si na malém prázdném nádraží při čekání na vlak do Bombaje všimla jakéhosi plakátu s nadpisem Týden bdělosti, organizovala jej Konkánská železniční korporace. Na plakátu byly citáty různých myslitelů, které se vztahovaly k lidské integritě. Nechápala jsem, proč to tam visí, komu je to určené a co to vlastně znamená. Dali jsme se do řeči s mladým Indem, který čekal na stejný vlak. Vysvětlil nám, že poslední říjnový týden před oslavami nového roku Devali byl věnovaný integritě, neboť ta je považovaná za největší bohatství, jaké člověk může mít! Myšlenka anglického spisovatele 18. století Samuala Richardsona, že největší zkouškou naší integrity je nečekaná těžká životní událost, mě samotnou hodně zaujala. Představte si, že tímhle způsobem Konkánská železniční korporace (samozřejmě to souvisí s tím, jak životně důležitou roli hraje v téhle obrovské zemi železnice) pomáhá bojovat proti korupci.

„Už neplatí, že média společenské klima ovlivňují, ona ho vytvářejí, a manipulují nejen s informací, ale i s lidskými emocemi. Slabší jedinci do té polévky snadno spadnou a pěkně se v ní uvaří. Ale médium veřejné služby by mělo stát stranou tohohle vykřičeného tržiště, kde je všechno na prodej,“ zdůrazňuje Kristina Žantovská.

Je možné tento cíl naplnit v zemi, kde lidé chodí bosi a trpí nepředstavitelnou chudobou?

To si netroufám odhadnout. A i v míře chudoby již na tom není Indie tak jako stále ještě mnohé africké státy. Ale není přinejmenším pozoruhodné, že existuje na této „spirituální“ úrovni komunikace s občany? A jsme nejen u komunikace, ale i u spirituality, o které se, když dojde na zážitky z Indie, vždycky mluví.

Co je náplní vaší práce – šéfdramaturgyně Centra výroby ČRo?

Starám se o obsah vysílání jednotlivých tvůrčích skupin. Právě nyní čtu například texty her, které se budou realizovat v tomto roce.

Co má Centrum výroby na starosti?

Všechny pořady předtáčené ve studiích, kromě těch, které jsou vysílány naživo, i když i pár z nich k nám patří. Spadá k nám dokument, komponovaná a náročnější publicistika, literární pořady, a samozřejmě náš klenot – pohádky a rozhlasové hry.

Osm let jste řídila kulturní zpravodajství na Vltavě. Jak se díváte na to, že redaktoři, kteří se zabývali pouze vltavským kulturním zpravodajstvím a publicistikou a vytvářeli specifický produkt určený jen pro tuto kulturní stanici, budou nyní pracovat pro Centrum zpravodajství, jež bude jejich výsledky dále distribuovat na všechny stanice ČRo? Neobáváte se toho, že hrozí ztráta vltavské kulturně zpravodajské jedinečnosti?

Je to věc výhradně Centra zpravodajství a nepochybuji o tom, že jsou si jedinečnosti a odbornosti Vltavy vědomi. Cílem a smyslem Mozaiky bylo kvalitní a erudované kulturní zpravodajství, jaké nemá u nás v éteru, a to bych chtěla hodně zdůraznit, obdoby! Každý redaktor měl úzkou specializaci na jeden obor, byl díky tomu v dané kulturní komunitě respektovaný a významné osobnosti mu vždy poskytly rozhovor, protože věděly, že se bude ptát se znalostí a nebude jen sbírat povrchní informace. Stejně odborně a kvalitně pracovali editoři vysílání. To bylo naše krédo a to je stále obrovskou předností torza bývalé redakce. To je nezbytné zachovat. Vltava nemůže znít jako Radiožurnál a naopak.

Vloni proběhla soutěž o původní rozhlasovou hru vyhlášenou k devadesátému výročí rozhlasu. Celkem porota posuzovala 133 her. Jakým příčinám přičítáte tak velký zájem o soutěž vypsanou Českým rozhlasem?

Už jsem o soutěži detailně mluvila vloni v květnovém Pátku Lidových novin. Zopakuji, že podle mě má rozhlas pořád ještě vysoký kredit a rozhlasová hra je ceněný žánr. Motivační roli možná hrála i finanční částka vypsaná pro vítěze, i výročí devadesáti let rozhlasu mělo svou váhu. V neposlední řadě si myslím, že žijeme sice v nelehké, ale zajímavé době, která přináší hodně témat. Takže je o čem psát. Letos, doufám, odvysíláme nejen tři vítězné hry, ale i několik dalších. Připomenu, že první cenu získala hra Průtrž Martina Františáka, kterou režijně zpracuje Natália Deáková, druhá Benzina Dehtov Petra Pýchy je už natočená Alešem Vrzákem a na třetí inscenaci textu Sad Romana Ludvy pracuje režisér Ivan Chrz.

Alena Sojková

Foto Tomáš Vodňanský

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 20. 11.



  Dvě děti uprostřed noci
  Dívejte se
 
  
Když byla prozaička básnířkou
  Pořiďte si
 
  Jak to bylo v listopadu...
  Navštivte