Miloš Čermák, publicista

Půvab přidané hodnoty

Kdo jsou nejmocnější lidé v médiích? V těch českých miliardáři. Když se podíváme na žebříček zveřejněný v časopise Forbes, najdeme v první desítce sedm, možná osm lidí, jejichž majetek se odhaduje v řádu miliard korun. Je to velká změna proti předešlým letům, kdy byl mnohem větší podíl manažerů. Tedy těch, kdo média řídí, ale nevlastní. Ti se nyní propadli na nižší příčky, případně z žebříčku zmizeli úplně. Platí to nejen pro česká média, v celém světě probíhá mezi vlastníky novin velká hra na „škatulata“. Nejznámějším příkladem jsou loňské akvizice významných amerických deníků Washington Post či Boston Globe. Ale to jsou jen ty nejprofláknutější případy, po světě jich bylo mnohem víc. Co to pro média znamená a znamenat bude, se analytici a komentátoři zatím jen dohadují. Podle jedněch je angažmá bohatých lidí ve vlastnických strukturách jediným způsobem, jak do byznysu v problémech „nalít“ nějaký kapitál. Jiní naopak vyhrožují ztrátou nezávislosti. Podle nich hrozí úpadek žurnalistiky jako oboru.
Ale je to opravdu tak? Současné změny v médiích mají ještě další, byť ne tak viditelné vítěze. Dokonce chybí i v žebříčcích. A těmi jsou jednotliví novináři. Díky webu a Facebooku se reportéři a sloupkaři stali svého druhu celebritami. Nikdy v minulosti neměli takový vliv. Ze zaměnitelných, byť často důležitých „součástek“ ve velkých redakcích a vydavatelských domech se proměnili v atraktivní „mediální brandy“. Viz zmíněný Washington Post. Patří k nejvýznamnějším v Americe, zakladatel internetového obchodu Jeff Bezos za něj v létě zaplatil dvě stě padesát milionů dolarů. Když koncem prosince oznámil devětadvacetiletý reportér Ezra Klein, že z listu pravděpodobně odejde, mnozí kroutili hlavami. Není na politického žurnalistu příliš mladý, aby opouštěl místo v asi nejvlivnějším politickém titulu na světě? Jenže Klein není jen tak někdo: na webu novin píše nejčtenější blog (nazvaný WWonkblog), byl na seznamu padesáti nejvlivnějších lidí ve Washingtonu, sestaveném časopisem GQ, a za posledních několik let vyhrál celou řadu prestižních novinářských cen. Je zkrátka žurnalistou, po kterém s chutí drapne každá redakce. Která to bude? A to je to hlavní překvapení. Ezra Klein startuje svůj vlastní mediální byznys. Údajně už pro něj má investory. Celkově jde o desítky milionů dolarů. A to už není číslo tak vzdálené tomu, za kolik koupil Bezos celé (!) Washington Post.
Zajímavé je, že Klein není zdaleka sám. Loni oznámil někdejší bloger a investigativní novinář Glenn Greenwald (v britském Guardianu jako jeden z prvních referoval o aféře kolem NSA a jejího bývalého zaměstnance Snowdena), že s několika kolegy zakládají vlastní publikaci. I oni získali peníze – dvě stě padesát milionů dolarů – od investora, konkrétně od Pierra Omidyara, zakladatele serveru eBay. Tedy stejnou sumu, kterou stál Washington Post, deník se stočtyřicetisedmiletou tradicí! A do třetice, deník Wall Street Journal a jeho web opouští veterán technologické žurnalistiky Walt Mossberg. Se svou kolegyní Karou Swisherovou zakládají nový web o technologiích a peníze mají slíbené jak od individuálních investorů, tak od televize NBC.
Čím to je, že se novináři, kdysi skromní gážisté, stali skoro přes noc tak ceněným zbožím? Odpověď je jednoduchá. Při hledání způsobu, jak zpoplatnit žurnalistický obsah, zjistili mediální manažeři zajímavou věc. Že totiž obsah zpoplatnit nejde. A zejména zpravodajství ne. Když padne burza, vybuchne sopka nebo se objeví lék proti rakovině, nejde v žádném případě o zprávy, ke kterým byste mohli připevnit cenovky. Co naopak zpoplatnit můžete, jsou lidé, kteří publiku tyto zprávy „doručí“. Reportéři, komentátoři, analytici. Prostě ti, kteří k nim přidají vlastní přidanou hodnotu. Může to být kontext, analýza, ale i humor, prostě cokoli navíc. Tady hledejme kořeny záhady, proč některým žurnalistům tak zázračně „stouply akcie“. Funguje to v USA a Británii, možná se dočkáme i podobných příkladů třeba z Německa nebo Francie.
Ale co na tak malém trhu, jako je Česko? Brzo se to dozvíme. Hned dva „uprchlíci před Babišem“, bývalí šéfredaktoři Lidových novin a MF Dnes, by měli už letos na jaře spustit vlastní projekty. Nechme se překvapit.



  Dvě děti uprostřed noci
  Dívejte se
 
  
Když byla prozaička básnířkou
  Pořiďte si
 
  Jak to bylo v listopadu...
  Navštivte