Věra Nosková, spisovatelka

Kouzlení hříšného tance

Mužní mužové a kouzelné ženské ženy. Razantnější a dobyvační muži se svým partnerkám sofistikovaně a s pohybovou elegancí dvoří, ale také je naháňajú, přemáhají jejich ostych či odpor, jak činí většina samců v přírodě. Dámy hrají odvěkou samičí hru – přiblíží se a couvnou, obejmou a uniknou, aby vystupňovaly jeho touhu a svou cenu. Muž ženu vede a ona zaklání hlavu v poddajném gestu, žena provokuje, natřásá se, svádí, je poodhalená, nazdobená, její pohyby jsou plné ladnosti, ovíjí se kolem něj. Vznikají ale i půtky a vášnivé boje o nadvládu. Žena uniká, hněvá se, muž ji přemlouvá, domlouvá, je úspěšný a úspěchem zkrásnělý. Rituál často končí tím, že se žena v ladné poloze ocitá na zemi, kam ji muž odmrštil, složil a teď nad ní stojí dojatý, vypjatý a vítězný jako lovec nad uštvanou laní. Nebo se uloží vedle ní, aby naznačil, že s ní soucítí, že ji nechtěl pokořit. Tanec je estetická hra těla zobrazující přírodní chování a lidské archetypy, ale také míru současné tolerance k chování mužů a žen.
Celý ten krásný tyátr vyprávějící mimo jiné o naší kultuře, přirozené, vábivé a vyrostlé na mohutném kmeni přírody, která vymyslela dvojí pohlaví, přidělila mu odlišné role a kultura ji časem doplnila o rovnoprávnost mužů a žen a svobodu projevu včetně projevů z oblasti erotiky, demonstruje televizní pořad StarDance aneb Když hvězdy tančí. Má ještě další polohy: soutěživost, radost z pohybu, výtvarné kreace zdobení, živou perfektní hudbu se zpěváky nejvyšších kvalit, čnící nad nevýraznými jednostejnými hlásky popových hvězdiček, výrazné barvy, překvapivé kostýmy... Ale já za ní také viděla všechny ty bály a plesy, kde se vyfešákovaní mladí lidé namlouvali, vesnické tancovačky se svými furianty, kteří předváděli, podobni mnohým ptačím samečkům, obluzovací tance a silné hlasy, své zdraví, a tedy příslib potence a plodnosti, ochotu a schopnost vybudovat hnízdo a zplodit zdravé potomky... Choreografie televizních tanců byla v podstatě sexistická, krásky se mohly jevit v roli poddajné, bylo nad reflektory jasné, že se chtějí líbit, a feministické šovinistky zalezly a neozval se jediný jejich štěk, neboť by je nadšený divácký národ utloukl televizními ovladači. Lidová mravnostní policie nevystartovala, jen divácký národ nestrávil pohádkově dokonalou krásku s přirozeným sebevědomím, ale věnoval svými esemeskami prvenství dámě víc milé než předpisově krásné, podobně pohybově skvělé, a navíc herečce. Kdo nemá slabost pro herce, kteří tak působivě ztvárňují naše emoce? Pro komiky, kteří karikují lidskou nedostačivost?
Je to stále v nás, navzdory věčně provětrávané homosexualitě, kterou každý rozumný člověk bez předsudků s s pochopením akceptuje, jen ať si každý v soukromí žije, jak mu jeho přirozenost velí, ale není většinovým modelem chování. Navzdory bizarním a mnohdy zábavným transvestitům, navzdory mediálně vděčným příběhům lidí, kteří s pomocí lékařů změnili své pohlaví, v kontrastu s některými církvemi, které takové exhibice až k smrti nenávidí, existuje pořád ještě svět, kde ženy jsou výrazně ženami a baví je to, a muži kolem nich symbolicky krouží v roli dobyvatelů a ochránců a jinak nemohou, neboť tak jim velí jednak příroda, a také pár století naší kultury, která zahrnuje i společenský tanec. Laškují spolu, poodhalené ženy sexuálně haraší, aniž to jde před soud, tančí pro radost nejen svou, ale i pro požitek milionu okouzlených diváků. Budiž, jde (vlastně doslova) o lehkonohou zábavu, ale potěší sluch, zrak a neurazí nikoho, kdo není zatrpklý povahou či zanesený přísnou ideologií. Pořad StarDance také zviditelňuje, jak moc může být tolerance k jistým projevům lidského chování, radostem a zvyklostem protikladná: existují kultury, kde by byli účastníci takové akce nemilosrdně povražděni. Radujme se z naší pestré kultury, počínaje hříšným tancem a konče třeba svobodným myšlením, psaním a bádaním i v tomto roce.



  Dvě děti uprostřed noci
  Dívejte se
 
  
Když byla prozaička básnířkou
  Pořiďte si
 
  Jak to bylo v listopadu...
  Navštivte