|
Zora
Jandová,
šéfredaktorka Rádia Junior
Přijměte prosím gratulaci k nedávnému zisku Evropské ceny za
nejlepší online prostředí, kterou udělují pod záštitou
Evropské komise národní centra bezpečnějšího internetu. Co
si pod tou úřední formulací máme vlastně představit?
Je to cena pro internetové stránky Rádia Junior, o které
rozhodují profesionálové, toho si hodně vážím. Vlastně jsme
dostali černé na bílém, že děti se na našich webových
stránkách setkají s opravdovou kvalitou, že na ně nečíhá
nebezpečí v nejrůznějších podobách. Snažíme se nejen o to,
aby se neproklikaly někam, kde by se to jejich rodičům
nelíbilo, ale také aby na ně neblikaly reklamy. Děti jsou
totiž pro obchodníky snadný terč. I v tomhle ohledu jsou
naše stránky bezpečné.
Veřejnoprávní rozhlas nabízí obecně prostředí bez reklam, to
je jeho velká výhoda...
Proto si taky na něj přispíváme, abychom měli mediální
prostředí, kam se nedostanou marketinkové a jiné triky. Ta
cena poukazuje na jeden velký problém. S nástupem
digitalizace se ukázalo, že rodiče už nemohou kontrolovat
tak jako dřív, na co se jejich děti dívají a co poslouchají,
a místo toho buď důvěřují, nebo nedůvěřují instituci jako
celku. Já tuhle proměnu vidím na svých dcerách, mezi kterými
je věkový rozdíl deset let. U té starší, dnes
třiadvacetileté, jsem stíhala mít kontrolu nad tím, na co se
dívá a co poslouchá, nad obsahem časopisů, videokazet nebo
desek, které jsme jí koupili. U té mladší už není možné
kontrolovat její „život na síti“. A tady se ukazuje
důležitost značky. Český rozhlas dává rodičům jistotu, že
pokud děti nechají s námi, neuškodíme jim, ba právě naopak.
Má Rádio Junior v Evropě srovnatelnou konkurenci?
Pokud mohu srovnávat, myslím, že naše internetové stránky
jsou vizuálně jedinečné. Hlídám si, abychom šli nikoli
cestou módních trendů, ale kvality. Když jsme dělali konkurz
na podobu webu Rádia Junior pro větší děti a webíku pro
předškoláky, přihlásili se mladíci, kteří nám nabízeli: My
vám to uděláme tak, jak to mají v Americe, v Německu nebo
jinde na světě, to bude super. Ale přesně to jsem nechtěla.
Místo toho jsem říkala: Přineste mi něco, co vychází z naší
vlastní tradice, a zároveň umožňuje dětem rozvíjet fantazii.
Tvorba pro děti, to byla výkladní skříň českého umění. Naše
knížky sbíraly ocenění na světových přehlídkách mimo jiné i
tím, jak byly graficky připravené a jak krásné měly
ilustrace. Na tom jsem vyrůstala a chci, aby dnešní děti
měly podobnou možnost, jakou měla moje generace.
Mimochodem – postavičku maskota stanice, Ušouna Rušouna,
jste nakreslila sama? Ptám se proto, že jste po mamince,
výtvarnici ve studiu animovaných filmů, zdědila i výtvarný
talent.
Řekla bych to takhle: jsem jeho duchovní matkou – vymyslela
jsem si, jak se chová a vypadá, například že má veliké
barevné anténové uši, protože anténa vysílá i přijímá a
občas i trochu ruší. Konečnou podobu mu dala naše výtvarnice
Bára Buchalová.
Proč zrovna skřítek Rušoun?
V rozhlase se odjakživa vyskytovaly nadpřirozené bytosti,
stačí si vzpomenout na skřítka Hajaju, který s dětmi usíná
už víc padesát let. Nedávno k němu přibyla víla Budínka,
která s dětmi na Rádiu Junior vstává a stará se o ně
dopoledne. Snažím se, aby tahle stanice byla zabydlená
bytostmi, které do dětského světa patří, tedy i skřítky a
strašidly, a aby s ní děti mohly prožívat své denní rituály,
protože ty, jak víme, milují.
Například?
Už teď mi při našich výjezdech za posluchači dělá radost, že
nás děti, a dokonce i dospělí zdraví říkankou, kterou se s
nimi loučíme v závěru Klubu Rádia Junior na Dvojce:
„Nezapomeňte, že na světě je krásně a že zítra zas je tu čas
jen pro vás.“
Jak se programuje stanice pro děti od pěti do dvanácti
let?
Před mým nástupem se vysílalo pouhých sedm hodin týdně a
cílilo se hlavně na starší děti. První, co jsem udělala,
bylo, že jsem snížila věkovou hranici na dvanáct let. Tolik
bylo mimochodem nedávno mé mladší dceři, takže jsem dobře
věděla, do čeho jdeme. Dopoledne, kdy jsou větší děti ve
škole, máme program pro předškoláky, což je moje oblíbená
cílová skupina. Ráda a často pro takhle malé děti hraju a
zpívám, proto jsem se ve své koncepci zaměřila i na ně.
Odpolední program našeho vysílání se snažíme vytvořit tak,
aby vyhovoval dennímu režimu školáků. A večer je určen všem,
kteří rádi poslouchají pohádky, třeba i dospělým.
Co nenajdou posluchači nikde jinde než na Junioru?
Takových věcí je hodně. Jeden příklad za všechny: snažím se
vytvořit databázi ukolébavek, aby naše vysílání každý den
končilo jinou písničkou na dobrou noc. Ukolébavka
nepotřebuje překlad, ta je srozumitelná všem. Ale na webu
chceme představit prostředí, ve kterém vznikla: úplně jiný
příběh provází ukolébavku z Arizony, z Madagaskaru, ze
Slovenska anebo třeba tu, kterou napsal Jan Amos Komenský.
Jaké typy pořadů jsou nejúspěšnější?
Ohromný úspěch mají pochopitelně písničky a pohádky. Ale
velmi dobře se daří třeba i rubrice Zapiš si to za uši. Tady
vychází moje snaha, abychom byli zajímaví nejen pro děti,
ale pokud možno i pro jejich rodiče a prarodiče. V téhle
rubrice vysvětlujeme věci a problémy kolem nás přístupným
jazykem. Jsem přesvědčena, že pokud se nám podaří předávat
informace tak, aby byly pro posluchače zajímavé, máme už z
poloviny vyhráno. Jenže překládat do dětštiny, to je těžká
disciplína. Já to dělám díky svým dcerám a poslední dobou i
díky svým pořadům pro děti už víc než dvacet let a pořád se
mám co učit. Jezdím po vlastech českých s dvojicí pořadů –
Rádio Junior na cestách a Rádio Junior na návštěvě – a
miluju, když je s dětmi v sále zábava. Ale vždycky se
snažím, aby tam podprahově bylo i něco víc, aby se děti ode
mě něco dozvěděly... Ve mně se prostě nezapřou učitelské
geny po předcích.
Vystudovala jste DAMU a Vysokou školu tělesné výchovy a
sportu Palestra. Ne dost na tom: na Filozofické fakultě
Univerzity Konštantína Filozofa v Nitře dokončujete
doktorandské studium mediální komunikace a marketinku. Jaké
máte téma dizertační práce?
Zpočátku jsem se zaměřila na to, jak jsou rodiče spokojeni s
vysíláním televize a rozhlasu pro děti. Dělala jsem si
ankety, dotazníky, výzkumy – to všechno se mi hodilo, když
jsem připravovala podklady pro výběrové řízení do Českého
rozhlasu. Ale tohle téma, jak už jsme si řekli, je dnes
příliš široké a obtížně uchopitelné, takže jsem si ho musela
zúžit. Teď píšu o živém rozhlasovém vysílání ze všech
pohledů, které znám na vlastní kůži – z hlediska posluchače,
tvůrce, moderátora, také z hlediska psychologického i
fyziologického.
I když se bavíme především o vaší současné manažerské roli,
neměli bychom zapomínat na vaše další talenty. Mnoho lidí
vás stále vnímá především jako herečku, sám si vás pamatuji
z Národního divadla jako Haničku v Jiráskově Lucerně. S
příchodem dětí jste se z divadelních prken trochu vytratila,
ale seznam vašich hereckých aktivit je i tak dosti dlouhý:
Semafor, Lyra Pragensis, Hudební divadlo Karlín, Městské
divadlo v Brně, Fidlovačka, Palác Akropolis... Jak je to
dnes?
Když mě pan ředitel Duhan přijímal do Českého rozhlasu,
doporučoval mi, ať si zachovám své interpretační a autorské
aktivity, a já jsem mu za tu radu vděčná. Divadlo miluju, je
to součást mého života. O dvou dětských pořadech už jsem se
zmínila, jen dodám, že za dětmi jezdím ještě s jedním
pořadem, který se jmenuje Ryba z Havaje a vychází z mé
stejnojmenné knížky. Hodně mi s ním pomohl můj manžel Zdenek
Merta, který zhudebnil některé mé texty, k tomu jsem
připsala drby o zvířatech, což je vlastně takový předstupeň
rubriky Rádia Junior Zapiš si za uši. Se Zdenkem děláme
šansonové koncerty a občas si dopřejeme výlet i do jiných
žánrů – vloni jsme například měli krásný koncert s
Filharmonií Hradec Králové. Jsem vděčná za muzikál Jeptišky
v Divadle na Fidlovačce, to je pro mě velké odreagování.
Úplně jinou hereckou a pěveckou polohou je hra Ľubomíra
Feldeka Smrt v růžovém o posledních dnech Edith Piaf, ve
které hraju a zpívám v Paláci Akropolis. Těším se na krásnou
věc z japonského prostředí, kterou budu zkoušet s režisérkou
Olgou Struskovou – věřím, že mě paní režisérka povede stejně
dobře jako v nádherném monodramatu o Fridě Kahlo, které jsem
dlouho hrála v Lyře Pragensis.
Milan Pokorný
Foto Majka Votavová
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 24. 3. |