Petr Koudelka, publicista

O čem se nedá mluvit

„O čem se nedá mluvit, k tomu se musí mlčet.“ Poslední věta z Wittgensteinova Traktátu je tolikrát citovaná v nejrůznějších souvislostech, až se mi z toho dělá špatně. Opakují ji všichni, od nejčtenějšího francouzského spisovatele Houellebecqa až po nositele Nobelovy ceny za literaturu Imreho Kertésze. Slavný a možná i poslední velký filozof si nezasloužil, abychom ho tak zneužívali. Říkám „my“, protože, jak je vidět shora, sám jsem se k jeho citování přidal.
Aniž bych chtěl navázat na Wittgensteina, to znamená zaplést se do vysoké logiky, a tím se i znemožnit, uvažuji o tom, o čem všem se dnes nedá mluvit a proč. Chtěl bych hned zkraje uvést nějaké téma, které by každého přesvědčilo, vybrat jedno nebo dvě slova jako ten nejmarkantnější příklad. Tak třeba: cikáni. Nebo: socialismus. O cikánech se nedá mluvit, protože to jsou Romové, a o socialismu, protože byl označen za nebezpečnou a nepřátelskou ideologii stejně jako kouření. Blížím se tak trochu k otázce politické korektnosti a vidím, že sama politická korektnost je tabu. Zkuste někdo rozvinout debatu o tom, že politická korektnost je pitomost a škodí víc, než by škodila společnosti poctivá politická nekorektnost. O čem se nedá mluvit naplno – chtěl bych opravit Wittgensteina –, o tom je lepší raději mlčet.
Jenže se nemlčí, a jelikož se nemluví naplno, musí se lhát. Také máte pocit, že slyšíte kolem sebe jen samé lži? Že reklama je čistá lež, skrývající se pod hlavičku marketingu a byznysu, na to jsme si už zvykli. Existují stovky knih o tom, jak tuto lež zdokonalit. Že politici lžou, je zřejmé a je to prý proto, abychom je volili. Pak lžou ovšem dál a my už s tím nemůžeme nic dělat. Když lžou vyšetřovatelé a justice, je to zase proto, že máme takové zákony. My nevíme, že si naše peníze odlévá někdo do daňových rájů, a neznáme ani majitele firem a akcií. Když je zločinec přistižen, přepíše klidně majetek na někoho jiného, aby o své nakradené věci nepřišel. Soudci nám lžou, že to jinak nejde. A zákonodárci nám lžou, že se takové hanebné zákony nedají změnit.
Lež se skrývá často za fingovanou naivitu a tupost. Úředníci, kteří nejsou schopni zorganizovat sběr kovů po celé republice tak, aby zloději nemohli krást měděné dráty, jsou tupí a neschopní. Stát, který má takové úředníky všude, kam se jen podíváte, nemá právo na samostatnou existenci. A už jsme u naší historie! O čem se nedá mluvit? O Němcích, o Sudetech, o každém dějinném převratu, doprovázeném vlasteneckým rozkrádáním majetku, o zbohatlických elitách, které se vždy odněkud vynoří jako mávnutím čarovného proutku. Dnes se nedá mluvit naplno o komunismu, protože je to ošklivé slovo. Ale stejně tak o antikomunismu neradno hovořit, aby se neodhalilo, zda se za tím neskrývá fanatismus opačného znaménka. Kdo je levicového smýšlení nebo má jen sociální cítění a empatii pro chudé, bezdomovce a nezaměstnané, měl by raději mlčet.
Kdybychom mluvili naplno, v široké konstruktivní diskusi a bez zábran o cikánech či Romech, jistě bychom už přišli na to, v čem je zakopaný pes. Kdybychom mluvili otevřeně o sociálním smíru ve společnosti, asi bychom postoupili o kus dál než jen k uspořádání podle diktátu bank a mafií v pozadí. Jenže o těchto na první pohled nesprávně uspořádaných záležitostech se nedá mluvit naplno, ale jen v polopravdách a lžích, jak nás denně přesvědčuje mlácení prázdné slámy v médiích včetně veřejnoprávní televize.
A o čem se tedy mluvit dá? V jednom populárním zábavném televizním pořadu vystoupil nedávno známý kulturní antropolog, který býval svého času i velvyslancem, a mluvil o tom, jak se dopustil jednou na veřejnosti jisté neslušnosti (o které se dříve ve společnosti nemluvilo), a jak na to reagovali indiáni. Byli nadšeni. Stejně jako moderátor pořadu a diváci, kteří se (s prominutím) „prdem pana velvyslance“ ještě dlouho bavili.
A co na to říká Wittgenstein? První věta jeho Traktátu, kterou nikdo necituje, zní: „Svět je vše, co je zkrátka tak.“



  Zbavit se podezření...    
  Dívejte se
 
  
Divný komiks, divná doba
  Pořiďte si
 
  S čerstvým pětaosmdesátníkem...
  Téma