Číslo 15 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelkou.
Alenou Ježkovou.

 

 

 

 

 

 

Daniela Kolářová v Beresfordově hře Poslední z HaussmanůLehkost bytí a tíha jeho dědictví

Uvést v Divadle na Vinohradech českou premiéru jedné z nejúspěšnějších současných britských her – rodinné drama Stephena Beresforda Poslední z Haussmanů – bylo šťastné rozhodnutí. Autor, opírající se o své herecké zkušenosti, vytvořil čechovovský text, jehož účinnost závisí na schopnosti interpretů vytvořit z postav plnokrevné charaktery. A to vinohradští umějí. Pomohl jim jak kvalitní překlad Jiřího Joska, tak režijní styl Petra Kracika, souznící s poetikou autora.

Příběh diváky zavádí do chátrající rodinné vily na jihu Anglie, kam za chorou matkou, vzdorující smrtelné nemoci, přijeli syn a dcera. Matka Judy zůstala věrná své hipísácké mentalitě, jež ji v šedesátých letech zavála až do ášramu v Indii. Daniela Kolářová přesvědčivě ukazuje, že si Judy svou trhlou lehkovážnost udržela jen díky záměrnému odhlížení od tíhy reality. Přitom si ale v jasnozřivých chvílích uvědomuje, co tím bezděky natropila svým potomkům. Dcera Libby nesnáší chaos, chce být odpovědná a Simona Postlerová, která ji ztělesňuje, předvádí, jak zoufale se Libbyina snaha tříští na jejích citech. Zvláště k vlastní dceři Summeře (Sabina Rojková) a k doktorovi Peterovi, který léčí Juddy, předstírá jí lásku, ale spí s Libby. Ambivalentost této figury vykreslil Svatopluk Skopal žel jen vnějškovými prostředky, takže Peterovy předchozí „hry na lásku“ má divák ve druhé polovině inscenace tendenci interpretovat až příliš jednoznačně – pouze jako utilitární maskování doktorova dravčího záměru zmocnit se Haussmanovic vily.
Nejlépe zpřítomnil mnohoznačnost Beresfordových postav Ondřej Brousek v roli Judyina syna. Jeho Nick je jednou z nejjemnějších studií homosexuality, s jakou bylo v poslední době možné se na českých jevištích setkat. Potlačovaná hysterie, závislost na drogách, slabošství, nevinná bezbrannost i schopnost ublížit – všechny tyto fazety charakteru propojil herec do živého celku, který z jeho výkonu činí divácký zážitek.

Bronislav Pražan, divadelní publicista

Foto Viktor Kronbauer


  S dospíváním nejsou žádné žerty  
  Dívejte se
 
  
Jak hladí Němec     
  Pořiďte si
 
  Jsou dobří – ale pro koho?   
  Téma