Číslo 15 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelkou.
Alenou Ježkovou.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Zbyněk Vybíral, psycholog

Trenérka čumáčků a smysl pro krásu

V západní civilizaci jsme ztratili smysl pro krásu, řekl Benjamin Kuras nedávno v jednom televizním pořadu. Ztratili jsme ho, nebo jsme o něj byli připraveni? Jsme zavaleni ošklivostmi a většině z nás to nedochází. Pod lavinou nevkusu těžko rozlišovat, co hezké je, a co naopak není. Zával nebo nájezdníci, napadlo mě. Okupace škaredostí. Invaze barbarů, použiju-li název jednoho filmu. Ošklivá slova, neony kýčů, hloupé slogany, znetvořeniny a zpotvořeniny toho, co bylo kulturní; primitivní témata, hnusný dabing v dětských pořadech, stereotypní tabletové a mobilní hry: střílení létajících melounů… Tito a další nájezdníci se vrhli na naši civilizaci a my je ani nerozpoznáváme. Jsou ostatně námi vytvoření, to my je vymysleli.
V rozhovoru v Orientaci Lidových novin připomněl režisér Ken Loach dobu, jež tu byla před televizí. Dobu, kdy „neexistovaly žádné elektronické blbinky, žádné čudlíky na mačkání“, které dětem soustavně narušují vnitřní svět. Vnitřní svět držely důvěra, řád, povinnosti, rituály – a možná také krása. Určitě to v historii bylo s nájezdníky a okupanty mnohem krušnější, uklidňuji se. Ve válkách šlo o přežití národů, celé kultury byly pleněny. Řeklo by se, že oproti tomu jsou kýč a nevkus jen špinavá pěna v naší kultuře. Ale je ošklivost opravdu jen pěnou na povrchu? Nestala se nepozorovaně podstatou? A jak se to ještě máme dozvědět? Neztratili jsme i my smysl pro krásu? Například pro krásnou komunikaci?

Daniel Bína použil na této straně výraz „džungle žvanění“. Všude to vříská, odevšad atak. Reklamní dravci nás napadají, hlava bolí z hluku, oči přecházejí. Kandidát na premiéra jednoho z evropských impérií musí na internetu odpovědět na otázku, jaká je jeho nejoblíbenější sušenka. Spisovatelka, kandidátka na prezidentku v jiné zemi, vyučuje druhé, jak se v džungli žvanění uplatnit. Dává kurzy komunikace. U koho jiného předpokládat smysl pro krásu? A pak ji uslyším, jak říká, že začínajícímu autorovi by to bez jejího kurzu trvalo léta a ještě „by si přitom natloukl ten svůj roztomilý mladý čumáček“. Vypadalo to, že se ani nezastyděla. Před kým, prosím vás? Copak tu ještě někdo je, kdo… neztratil smysl pro krásu?
Když jsem četl rozhovor s odvolaným ředitelem Nové scény, říkal jsem si, že se vyjadřuje rozumně, věcně a vkusně. Ale nakonec mě také vylekal. V původní dramatice mu prý schází hra o ČEZ a o Českých drahách. Za námět vhodný pro operu pokládá příběh Jany Nagyové. Možná jsem ho nepochopil, snad jsem přehlédl klíč, kterým avizoval ironii nebo mystifikaci, a teď se blamuji já svou natvrdlostí. Žel, vše napovídalo tomu, že mladý manažer měl opravdu názor, že české divadelnictví by oživily texty o železnici a šéfce expremiérova kabinetu. Až dosud jsem si myslel, že dramata se píšou o závisti a žárlivosti, o zacházení s mocí a o zradě, ale ne o ČEZ. Ano, vím, že v minulosti vznikly mýty o vládcích a básně o vojevůdcích, divadelní texty o nevděku a politické pamflety o vyprázdněnosti jazyka. Ale o poměrech na české železnici?
Je radost sledovat ty, kdo se krásy tu a tam zastanou. A menšinu lidí, která ji stále tvoří. Překladatelka Lenka Kapsová okomentovala v Lidových novinách cimrmanovský jazyk příručky, kterou pro zaměstnance vydala firma s korejským vlastníkem. Článek – a vlastně i jejich příručku – nazvala Systémy, procesy, blafy. Další nájezdníci. V televizi dávají pseudorozhovory: „Jak by měl stát podle vás tuto situaci moderovat?“ – „Stát by měl nastavit jiné procesy.“ Ano, toto je úpadek civilizace, toto je výsměch kráse. Tady už většina lidí necítí rozdíly mezi hezkým a ohavným.
Možná je to ještě horší, než jsem si myslel. Jsou už všude kolem nás, nájezdníci nevkusu. Žvanící neumětelové ničící jazyk. Trenérky čumáčků. Přitom krásný jazyk má prorůstat samotné základy kultury. Kultura z něj žije. A když zoškliví to, jak se vyjadřujeme, jak může kultura zůstat krásná?
Těžko.



  S dospíváním nejsou žádné žerty  
  Dívejte se
 
  
Jak hladí Němec     
  Pořiďte si
 
  Jsou dobří – ale pro koho?   
  Téma